RECENZE: Kniha Kladivo na čaroděje odstratovala další českou fantastickou sérii

13. 3. 2013

Je průšvih, když někdo ztratí paměť. Z první ruky si to vyzkoušel Felix Jonáš. Vzpomínky se mu sice vrátily, ale zjistil, že to není moc velké terno. Nechal se zavřít do blázince, někdo se ho pokusil zabít a vydírá ho démon, který chce vládnout pražskému podsvětí. Dříve bojoval s temnotou pod vlajkou Vatikánu. Dnes musí dát dohromady starou partu, aby si zachránil život. Prostě peklo.

Knihou Magie pro každého startuje nová česká série. Autor: Lubomír Kupčík

Je skvělé, že i u nás se najdou autoři ochotní pustit se do knižní série a schopní ji rozjet. O tom, že to jde, už jistě přesvědčili tuzemské fanoušky Miroslav Žamboch a Jiří Walker Procházka. Asi je jen logické srovnání nové knižní sérii s jejími předchůdkyněmi či příbuznými. Zatímco JFK se inspiroval sérií o Marku Stoneovi, mnohé co funguje v cyklu o agentu Kovářovi, se objevuje i v paranormální detektivce s Felixem Jonášem v hlavní roli.

Jiří Pavlovský

Narodil se v roce 1968 v Praze. Je spisovatelem, komiksovým a filmovým publicistou, překladatelem a vydavatelem. Se členy skupiny Rigor Mortis patří k autorské generaci (mj. Štěpán Kopřiva a Jiří Kulhánek), která v polovině 90. let vnesla do naší fantastiky svěží vítr nekorektních, cynických a akčních příběhů. Publikoval řadu povídek (Noční návštěva a Dobro vítězí  – Cena Karla Čapka, Eskorta – cena Akademie SFFH aj.) a v rámci série Mark Stone román Zatykač na Stonea. Kladivo na čaroděje vymyslel, napsal první dva díly, dohlíží na něj a hodlá do něj přispívat i v budoucnu.

Felix Jonáš se musel vypořádat s pěkně dlouhou amnézií. Nechal se uklidit do útulného blázince a bez vzpomínek čekal, až na něj démon ztratí nárok. Něco se pokazilo. Bezejmenného chovance osvobodil párek násilníků a jeho plán zničil. Démon má Felixe v hrsti, neznámí nepřátelé mu usilují o život a návrat do jednotky vatikánských bojovníků se zlem asi neklapne. Dát dohromady starou partu magicky nadaných a naprosto nesnesitelných ztracenců zní dobře. Mají mu pomoci vypátrat, jaké tajemství odhalili teoretici magie, kvůli kterému jeden po druhém umírají. Pokud jim Sedmička super čarodějů nevypálí rybník.

Knižní série jsou stále více v kurzu

Jedna z nepřehlédnutelných věcí, týkajících se cyklu, je systém nepravidelně se měnících autorů. Může si čtenář spokojeně lebedit a zvědavě očekávat nové díly s novými spisovatelskými jmény, protože si nejrůznějších přístupy k celému projektu užívá. Další možností je nadávat, že ten který osvědčený autor předchozího dílu je střídán nějakým chudákem. Kdo vyznává tenhle přístup, má smůlu, protože první výměna se koná již ve třetím dílu.

Dalším milým benefitem je zasazení příběhů do tuzemského prostředí, stejně jako je tomu v cyklu JFK. I ve Felixově sérii se opakuje situace známá z Kovářovy. Většinová společnost nemá ani páru o magii, zásazích démonů, že nevěří na zombie ani jiná monstra. Proto je třeba, aby se vyšetřování záhadných úmrtí pustili lidé, kteří mají s kouzly nějaké zkušenosti, ať již jakkoli sporadické. Sám Felix je v tomto směru asi nejslabší, zato vede celý tým.

Looserská Fantastická čtyřka

Když se namísto srovnávání s jinými cykly zaměří pozornost jen směrem k úvodnímu dílu Kladiva na čaroděje, nemůže si příznivec fantastiky nevšimnout jedné věci.  Hlavní postavy ani z velké dálky nepřipomínají hrdiny, spíše ztroskotance či antihrdiny. To by nemuselo vadit, i antihrdinové se často ukáží hrdinsky. Možná to trvá trochu déle, ale přece. Jenže čtyřem hlavním postavám Jiřího Pavlovského něco chybí. To, co by je ve vnímání čtenáře odlišovalo jednu od druhé.

obálka Jiří Pavlovský: Magie pro každého

Každá z postav sice má nějakou zvláštní úchylku či schopnost. Na papíře. Do čtenářova mozku si to cestu razí ztěžka. Trvá nějaký čas, než si čtenář postavy zažije a uvědomuje si jejich individualitu. Zpočátku se postavy pohybují dějem bez výraznějších osobnostních rysů. Chybí jim švih a říz, schopnost vtáhnou do děje. Jonášovi kolegové sice postupně čtenáře dostanou, ale nějaký čas jim to zabere.

Úvod kontra děj

V první dílu cyklu je jistě nutné představit hlavní postavy a stanovit alespoň základy jejich schopností, stejně jako povyprávět o základních reáliích prostředí, ve kterém se příběhy odehrávají. Očekává se i lehké načrtnutí protihráčů hlavních hrdinů. Nesmí též chybět alespoň základ toho největšího problému, který se bude v celé sérii či v jednotlivém dílu řešit. Možná i to je důvod, proč děj v první knize Jiřího Pavlovského nebyla tak akční a občas maličko zaostával.

Co by mohlo taktéž někomu vadit, jsou šťavnaté vulgarismy, potěšit by mohly sarkastické hlášky. Poslední, co by se dalo Magii pro každého vytknout, je nepříliš výrazný závěr. Na druhou stranu, autorův nevšední komiksový styl vyprávění by mu mohl drobné nespokojenosti vynahradit.

Série Kladivo na čaroděje má za sebou zatím první dva vydané díly napsané svým zakladatelem. Do konce roku 2013 by se svého vydání měly dočkat další čtyři (Kruté stroje Ondřeje S. Nečase, Sonáta pro Azazela Dušana D. Fabiana, Výtah do pekla Jiřího Pavlovského a konečně Drsné sny Jakuba Maříka). Bude zajímavé sledovat, jak dobře si knižní cyklus povede i jak mu bude slušet zmíněná autorská výměna.

Název: Kladivo na čaroděje 1 – Magie pro každého. Autor: Jiří Pavlovský. Nakladatel: Epocha – edice Fantastická Epocha, 2012. Počet stran: 200. Doporučená cena: 159 korun.

0