RECENZE: Kniha Křídla dovolí poznat volnost. Létat ale nenaučí

Lenka Lokvencová

Lenka Lokvencová

5. 3. 2012

OBR: Křídla, přebal knihyNově přistěhovaná studentka, seznámení s mladíkem na hodině biologie a malé rodinné tajemství, které zavede čtenáře do lesa mezi nadpřirozené bytosti. Povědomé? Nejspíš ano. Nejedná se však o Stmívání, ale o Křídla od Aprilynne Pikeové .

Aprilynne Pikeová při autorském čtení Zdroj: youtube.com

„Úžasný debut. Vynalézavou mytologii přebývá jen zarážející krása, se kterou je příběh vyprávěn,“ prohlásila o knize autorka ságy Stmívání Stephenie Meyerová. S románem Křídla debutovala mladá americká autorka Aprilynne Pikeová, která se hned v úvodu své kariéry pustila do rozsáhlé fantasy tetralogie.

Aprilynne Pike

Tato mladá americká autorka se narodila v Salt Lake City v Utah, vyrůstala však ve Phoenixu v Arizoně. Jako lék na svou hyperaktivitu navštěvovala kreslení, dramatické kroužky či tanec. V roce 2009 si splnila sen a vydala první knihu s názvem Wings (Křídla), která ihned vyletěla na žebříčku popularity. Následovaly další tři pokračování, z nichž poslední výjde letos v květnu. Žije s manželem a třemi dětmi v Utahu.

Dívka s netypickým jménem Laurel se přistěhuje se svými rodiči do Crescent City, kde začne navštěvovat zdejší střední školu. Až do této doby ji vyučovala doma matka, což dívce zcela vyhovovalo. Laurel totiž není zrovna společenskou bytostí. Nejvíc doma si připadá v lese, čerstvý vzduch považuje za nezbytnost, z duše nenávidí maso a sladkosti a vůbec se jí všechny zlozvyky pubertálního věku obloukem vyhýbají. Dost důvodů pro to, aby mezi ostatní spolužáky prostě nezapadla.

Mohlo by vás zajímat: Rozhovor s Janem Dobiášem, českým fantasy spisovatelem

Najde se ale i výjimka potvrzující pravidlo, spolužák David. Mladý, usměvavý a inteligentní, dost dobrá partie, aby si získal Laurelino srdce. Jak bude David reagovat, až se s ním Laurel podělí o své malé tajemství? Podivná křídla na jejích zádech totiž nejsou tím jediným, co Laurel činí zvláštní. A jak do toho všeho zapadá tajemný Tamani, mladík z lesa, který toho očividně ví víc, než říká?

Od píky přímo na vrchol

Křídla jsou knižním debutem mladé americké autorky Aprilynne Pikeové. Kniha vyšla v květnu 2009 a ihned začala sbírat knižní nominace a ceny. První týden se titul usadil na špičce New York Times Best Seller, odnesl si cenu za nejlepší knihu pro děti a mládež a titul nejlepší debut roku 2009.

O rok později si Křídla vysloužila označení jako mezinárodní bestseller a další významné nominace. Druhý díl této tetralogie s názvem Spell spatřil světlo světa v květnu 2010 a třetí pokračování Illusions o rok později. Posledního dílu s názvem Destined se svět dočká 1. května letošního roku. Do Česka se tato pokračování teprve chystají, druhý díl této ságy vyjde 30.března letošního roku pod názvem Kouzlení.

Doporučujeme: Recenze Tessia zrození čarodějky

Jednoznačnou předlohou této knihy je sága Stmívání. Nejenže i v tomto případě se jedná o čtyřdílnou ságu, ale i začátek děje, kdy se dívka přestěhuje do nového města, se dá považovat za téměř identický. I v Křídlech se setkáme s milostným trojúhelníkem, který jistě opět rozdělí fanynky na dva nesmiřitelné tábory, jako se tomu stalo u Jacoba a Edwarda.

Na rozdíl od Stmívání příběh silně čerpá i ze starých legend, především z artušovské legendy a příbězích o Avalonu. Dalo by se polemizovat o tom, zda navázání na tyto legendy příběhu pomáhá, nebo mu spíše přitěžuje.

OBR: Převal knihy Křídla

V tuto chvíli tedy nemůžeme říci, kam Laurel její cesta zavede, ale po prvním díle působí artušovské odkazy trochu jako pěst na oko. Skoro jako kdyby se Aprilynne Pikeová potřebovala o něco opřít a král Artuš stál právě po ruce.

Návod na létání schází

Knize Křídla se nedá upřít úžasně čtivá forma. Aprilynne Pikeová rozhodně patří mezi zručné autorky, které si dokáží získat čtenářovu pozornost a už ji nepustit. Po obsahové formě se však nedá mluvit o přílišné originalitě. Základní kostra příběhu je přímá a už od počátku poměrně snadno předvídatelná.

Postavy jsou dělitelné dvěma, tedy na bílé a černé, a i konečné vyvrcholení děje první knihy proběhne ke škodě všeho až příliš hladce. Hrdinové vyváznou, zlouni padnou a brána do nového světa je prozatím zachráněna, co dodat? Příběhy o vílách se na knižních pultech příliš často neobjevují, přesto budete mít pocit, že už jste něco podobného četli. O knize Křídla se nedá říci, že se jedná o špatný titul.

Příběh má výbornou výpravu a utíká tak snadno, že ho budete mít k vlastnímu překvapení přečtený dříve, než se nadějete. Pokud se však otočíte zpět a uvědomíte si děj, zjistíte, že zkrátka něco chybí. Lze jen doufat, že další díly ságy v sobě budou skrývat trochu víc zápletky a zvratů, protože autorka na to stylem i příběhem zaručeně má. Uvidíme, zda i další díly přinesou takový úspěch a o trochu více napětí. Křídla už navždy zůstanou jenom průměrným začátkem.

Název originálu: Wings
Název: Křídla
Autor: Aprilynne Pikeová