RECENZE: Kniha Magie útočí úspěšně bojuje o čtenářské výsluní

6. 4. 2012

Magie mrtvých a Magie spaluje. První dvě knihy ze slibné urban fantasy pentalogie nastavily vysokou laťku. Nyní vyšel v češtině díl třetí s názvem Magie útočí a čtenáři se mohou ponořit do pokračování poutavého příběhu.

Kate Danielsová bojuje v knize již potřetí., Zdroj: kate.ilona-andrews.com

Magická knižní série se může pochlubit minimálně jednou zvláštností. Ačkoli se tak dá na první pohled usuzovat, nevytvořila ji jedna autorka, ale manželská dvojice Gordonových, vystupující pod pseudonymem Ilona Andrews. Ještě zvláštnější pak je, že i když se na knihách podíleli dva různí lidé, celek působí velmi zdařile a mimořádně čtivě.

O co v knize běží?

Ústřední postava zůstává stejná. Kate Danielsová, odvážná profesionální zabíječka všech tvorů, kteří nebezpečně narušují život v Atlantě. Ne že by šlo o život normální a poklidný. Děj se odehrává v blíže neurčené budoucnosti po Změně, jež způsobila střídání vlády technologie a magie. Jde o svět, kdy jednou jezdí auta, fungují telefony a pouliční osvětlení, a podruhé se využívají k cestování koně, ke světlu vílampy a k ochraně před stvůrami meče a kouzla.

Tradičně zde figuruje skupina upírů a jejich navigátorů, s poněkud paradoxním názvem Lid, a tlupa kožoměnců, v čele s Pánem šelem Curranem. Nouze není ani o jiné rozmanité zrůdy, jež se však liší díl od dílu a zpravidla představují úhlavní nepřátele, proti nimž Kate společně s kožoměnci bojuje. Tentokrát jde o nadpřirozené bytosti Rákšasy, které se snaží skrze Půlnoční hry celý klan kožoměnců zlikvidovat.

Co sérii spojuje? Podobnost

Stejně jako v prvním díle se začíná příběh odvíjet od zvláštního chodu událostí, při nichž je zároveň ublíženo někomu, koho má hrdinka ráda. Kate se jako obvykle snaží přijít všemu na kloub, pomstít se a zabránit další zkáze. Ve vypjatých situacích pomůžou jednou kožoměnci jí a podruhé ona jim. Opět má chvílemi na kahánku, což v knize působí velmi přesvědčivě, nebýt toho, že čtenář si automaticky pomyslí: stejně neumře, protože o čem by pak byly zbývající dva díly.

Svým způsobem podobná dějová linie však nepostrádá originalitu, smysluplnost a logickou návaznost. Po obsahové stránce evidentně neexistuje nic, co by čtenáře dokázalo od knihy odradit a znudit natolik, aby ji po několika stránkách zabouchli a nadobro odložili. Pouze těm znalým prvních dvou knih může opět lehce vadit, že se některé pasáže z minulých dílů připomínají pro případ, že by někdo četl sérii na přeskáčku. Chvílemi se opakuje i něco, co již bylo v předchozím textu uvedeno, ale tento nešvar v konečném důsledku způsobí jen domněnku, že se to čtenáři možná jenom zdálo.

V boji mezi chválou a kritikou vítězí chvála

Jak působila v druhém díle některá otázka nedořešeně a spád byl až příliš rychlý, tak zde naopak pozvolna dostávají určité aspekty nový rozměr a vysvětlují se dříve nejasné, či jen mlhavě naznačené souvislosti. Nezapomnělo se ani na urovnání nesrovnalostí s odlišnou muškou pro kuši a pro vrhání nožů. Konečně poněkud zvláštní vztah Kate s Curranem pokročil natolik, že otázku, zdali mezi nimi něco bude, nebo ne, střídá spíše myšlenka ve stylu: tak už přestaňte dělat fóry.

Oproti předchozím Magiím se v této knize vyskytuje znatelně méně silných sprostých slov, jež textu až zbytečně přidávala na hrubosti. Dá se říci, že i překlepy a chyby ubyly, ovšem zatím stále zcela nezmizely. Pominou-li se detaily, jako chybějící čárka nebo velké písmeno, všímavějšímu čtenáři neunikne jedna nelogická záměna jmen a pak časový nesoulad ohledně udávané doby, kdy měla hrdinka naposledy někoho v posteli. V druhém díle se totiž píše o dvouletém půstu, a v třetím pouze o ročním, přičemž příběh obou částí od sebe dělí pomyslné čtyři měsíce.

Literární styl autorů pranic neztratil ze své silné poutavosti, vtipnosti a svěžesti. Některé popisné pasáže se chvílemi zdají dost podrobné, ale bez charakteristiky okolí se beztak žádný příběh neobejde. Zajímavý a napínavý obsah napsaný čtivým způsobem zapříčiní, že čtenář knihu zhltne, ani neví jak, a vzápětí si řekne: šup sem s dalším dílem.

Název originálu: Magic Strikes
Český název: Magie útočí
Autor: Ilona Andrews