RECENZE: Kniha Obléknu si půlnoc bravurně ukončuje příběh Toničky Bolavé

Petra Gawlasová

Petra Gawlasová

12. 2. 2012

Po čtvrté a naposledy se Terry Prachett vrací ke své postavě malé čarodějky Toničky Bolavé. Její příběh se pro někoho může uzavřít optimisticky, pro někoho překvapivě, ale jedno zůstává jisté. Terry Prachett patří k lidem s největší fantazií na světě.

Ani v závěrečném románu nesmějí chybět Nac mac Fíglové.. Autor: Paul Kidby

Co si svět jednou počne bez Terryho Pratchetta? Tuto otázku si jistě položí každý čtenář již od prvních stránek románu Obléknu si půlnoc. Prachett se v něm rozhodl ukončit příběh Toničky Bolavé, a tak je z románu cítit mírná melancholie. Fanoušci se ale nemají čeho bát, mistr humorné fantasy neztratil nic ze svého elánu a zakončil tetralogii tak, jak každý očekává. Šťastný konec, který vykouzlí všem přihlouplý úsměv na tváři.

Název románu odkazuje k tradici čarodějek, které se jednou v životě musí zahalit do půlnoci. Tonička Bolavá se ovšem na tento akt necítí dostatečně stará. Právě se stala jednou z nejdůležitějších čarodějek na Křídě a celý den nedělá nic jiného, než řeší problémy ostatních lidí, tedy alespoň do chvíle, než se v jejím životě objeví tajemný Úskočný muž. Tentokrát se do maléru dostala Tonička vlastní vinou (v minulém díle políbila Zimoděje) a musí se mu postavit sama, jen s malou pomocí Fíglů.

Všichni staří známí

Obléknu si půlnoc přináší zpět všechny známé postavy od Toničky, Rolanda, starých čarodějek Báby Zlopočasné a Stařenky Oggové, po oblíbené Nac mac Fígly. Tonička také zavítá do Ankh-Morporku, kde znalý čtenář může rozpoznat pár známých členů Noční hlídky. Terry Prachett prostě zná svou Zeměplochu dokonale a moc dobře ví, jak uspokojit hlad svých fanoušků po detailech. Ono propojování příběhů dodává Zeměploše úžasnou komplexnost, která většině sérií na pokračování chybí.

Komplexnost nepostrádá ani hlavní postava Prachettovy tetralogie. Tonička Bolavá je dívka z masa a kostí, která paří mezi oblíbené obyvatele Zeměplochy. Svou urputilostí a kurážností si získala čtenáře již od prvního románu Svobodnej národ (dokladem její oblíbenosti může být i fakt, že si na svou stranu získala Bábi Zlopočasnou).

Její dobrodružství doprovází skupinka bojechtivých, hlasitých a kleptomanských Nac mac Fíglů. Zatímco v předchozích románech měli Fíglové stejně prostoru jako Tonička, tentokrát se jim tolik pozornosti nedostává, snad kromě jedné velmi vtipné epizody, kdy potkají svého příbuzného v Ankh-morporské noční hlídce. Ústředním motivem románu totiž zůstává Toniččino dospívání a čtenář tak má možnost rozloučit se s touto postavou opravdu důstojně.

Poslední díl tetralogie

Ti, co se setkávají s Toničkou Bolavou poprvé, ale vůbec nemusejí zoufat. Terry Prachett píše tak, že je jedno, z kterého konce jeho příběhů začnete. Ano, v knize se objevují odkazy na předchozí díl Zimoděj, přesto mohou Obléknu si půlnoc přečíst i naprosto noví čtenáři. Prachett i překladatel Jan Kantůrek mají rozsáhlý poznámkový aparát a většinu věcí vysvětlují v něm. Součástí románu tvoří stejně jako v předchozích i malý slovníček fíglovštiny, takže se i začínající čtenáři můžou pobavit mluvou svérázných Toniččiných osobních strážců.

Terry Prachett ukončuje svou tetralogii se ctí a nejednomu citlivějšímu fanouškovi zaručeně ukápne slza při mírně sentimentálním závěru. Tonička Bolavá má svůj konec, ale konec Zeměplochy to určitě není. Možná se k ní Prachett ještě někdy v nějaké knize vrátí.

Název originálu: I Shall Wear Midnight
Český název: Obléknu si půlnoc
Autor: Terry Pratchett