RECENZE: Kniha Sapphique vrací čtenáře zpět do inteligentního vězení

Marek Hofman

Marek Hofman

6. 12. 2011

Loni se u nás objevil román Inkarceron, který zároveň nese i název dvoudílného fantasy cyklu pro dospívající čtenáře od spisovatelky Catherine Fisherové. Na pokračování – knihu Sapphique – jsme nemuseli čekat nijak dlouho.

Jak otevřít bez klíče? Autorka: Jana Šťastná

V předchozí knize představila britská spisovatelka Catherine Fisherová vězení, jež nemá ve fantastické literatuře, natožpak v reálném životě obdoby. Svou rozlohou se vyrovná menšímu kontinentu, skrývá v sobě hory, lesy, města a vesnice i s obyvateli, respektive vězni. Vězni, kteří nikdy nespatřili svět mimo Inkarceron, neviděli hvězdy. Až na legendárního Sapphiqua a Finna, jehož cestu autorka popisovala.

Catherine Fischerová
Catherine Fisherová je básnířkou a autorkou beletrie především pro děti a mládež. Získala mnoho ocenění za svou práci, včetně Cardiff International Poetry Prize. Incarceron byl zvolen deníkem The Times Dětskou knihou roku (Children’s Book of the Year).

Mezi událostmi obou knih uplynulo jen minimum času. Inkarceron skončil tím, že Finn unikl a setkal se s dívkou Claudií žijící ve světě, který funguje jako uměle vytvořená pseudohistorie. Ve vězení však zůstal Finnův krvepřísežný bratr Keiro a bývalá otrokyně Attia.

Catherine Fisherová vystavěla svou knihu na dvou základních kamenech. Na různorodých, originálních prostředích, v nichž se děj odehrává, a na skvěle napsaných charakterech. Protože bez nich by sice Inkarceron i takzvaný Protokol svazující životy lidí mimo vězení působily zajímavě, ale pustě. Autorka, dobře si toho vědoma, nenechala nic náhodě a ze svých postav udělala skutečné osobnosti.

Inkarceron na FANZINE.cz:

Finn začíná být zoufalý. Kvůli rozbitému portálu nedokáže dostat z Inkarceronu bratra ani Attiu. Světu, který dříve považoval za ráj na zemi, nerozumí, cítí, že do něj nepatří. Pochybuje už i o tom, že je oním dávno ztraceným princem. Stejně jako dítě, kterému sourozenec sebere hračku, začne o své místo doopravdy usilovat, až se na scéně objeví další možný nástupce.

Claudie má dost starostí s Finnem, jenž jí dost často leze pořádně na nervy, a do toho musí řešit problémy s Královnou. Ta ji chce ze dvora vyhnat, protože v ní vidí nebezpečnou konkurentku.

Druhá dějová linie pak patří Keirovi a Attii, kteří usilují o únik. Čtenář tak není ochuzen ani o události z Inkarceronu. Z toho se navíc stává jedna z vedlejších, zato nejzajímavějších postav. Inteligence mu nechyběla ani minule, teď mu ale autorka přidala do vínku i touhy a pocity. A pokud někoho nestačily přesvědčit osoby hrající si na minulost s ďábelskou Královnou v čele ani štvanci na útěku, pak oživlému vězení s vlastními sny a myšlenkami se to povede určitě.

Otravné mouchy byly vyhubeny

První díl měl své chybky. Fisherová se z nich buďto velmi rychle poučila a v Sapphiquovi už si je nedovolila zopakovat, anebo čtenář přistoupil na její způsob hry a zvykl si na styl, jímž píše. Inkarceron se v určitých místech nečetl lehko, člověku některé věci nedocházely, nedokázal si je spojit. Druhou knihu však zvládne bez jediného zaškobrtnutí v textu a stránku za stránkou téměř hltá.

A to zejména díky dějovým zvratům, kterých spisovatelka nasázela do románu o více než tři sta padesáti stranách tolik, co scenáristé do jedné epizody venezuelské telenovely. Naštěstí ne tak prostoduchých až imbecilních. Když si čtenář myslí, že nic už se změnit nemůže, Fischerová provede rošádu a hned se dostaví o to intenzivnější chuť do pokračování.

Pokud by měl být Sapphique hodnocen zvlášť, zasloužil by si deset procent navíc. Avšak s přihlédnutím k ne až tolik zdařilému staršímu bratříčkovi nelze bodovat jinak. Přesto spisovatelka vytvořila sérii, která se často nevidí. Pokud by ke svému řemeslu přistupovali i jiní autoři píšící pro dospívající mládež stejně jako ona, nikdo by si jistě nestěžoval.

Název originálu: Sapphique
Český název: Sapphique
Autor: Catherine Fisherová