RECENZE: Kniha Záchrana. Třetí soví strážci už čtenáře nepobaví

Marek Hofman

Marek Hofman

28. 11. 2011

Fantasy cyklus americké spisovatelky Kathryn Laskyové Legenda o sovích strážcích čítá patnáct dílů. U nás vyšel již třetí z nich. Kvalita knih postupně klesá a ani Záchrana zábavu bohužel nezachraňuje.

Výřez z americké obálky Autor: Gail

Prvního dílu o sovích strážcích se čeští čtenáři dočkali v loňském roce. Román V zajetí letos na jaře následoval druhý díl Cesta a o několik měsíců později se k nim přidala třetí kniha s názvem Záchrana. Tento trojlístek inspiroval tvůrce animovaného filmu Legenda o sovích strážcích. Celou knižní sérii však tvoří rovných patnáct románů. A pokud se nakladatel nerozhodne vydat další pokračování, skončí příběh téměř na samotném začátku.

Kathryn Laskyová
Spisovatelka se narodila 24. června 1944 v USA. Věnuje se beletrii i literatuře faktu. Zapsala se také jako autorka fantasy série Legenda o sovích strážcích, kterou začala psát roku 2003 a dokončila o pět let později, kdy vyšel poslední díl s pořadovým číslem patnáct.  V současnosti pracuje na cyklu Wolves of the Beyond (Vlci minulosti), taktéž určeného pro dětské čtenáře.

Roztomilá zvířátka baví člověka pouze do určitého věku. Později heboučké králíčky a chundelatá štěňátka vystřídají nebezpečně vyhlížející draci a rozhodně ne přítulní vlkodlaci. Alespoň pokud se nejedná o Jacoba ze Stmívání.

V tomto se kniha V zajetí zdála jiná. Jistě, primárně patřila do rukou dětem, ale přesto naznačovala, že nepůjde o příběh, který vykrádá stovky ostatních, ale že se v lecčems odlišuje. Také některé scény jako běsnící sovice sněžní s pařáty a zobákem od krve, zabití rysa či vymývání ptačích mozečků by se daly považovat na literaturu pro čtenáře mladšího školního věku za přelomové. Nebyly sice podány tak, aby předčítající rodič musel měnit potomkům povlečení, ale vyděsit malé posluchače jistě dokázaly.

Cestou už to bylo horší. Z původního námětu fanatických únosců toho moc nezůstalo, jen skrytá hrozba v pozadí, ale objevil se obrovský strom, útočiště rytířských sovích strážců. A třetí díl – Záchrana – už jen omílá to samé pořád dokola. Nad ptačími královstvími se stahují temná mračna, zmizel oblíbený učitel a rychle by se měl vymyslet plán, jak problémy vyřešit.

A protože dospělí jedinci se k věci nemají, chopí se otěží – jak už se to v podobných knihách stává – sotva odrostlá sůvata. Oproti jiným románům o dětských hrdinech (ano, i opeřená písklata se dají považovat za děti), však Sorenovi a jeho partě vše vychází až moc pěkně. Žádné zádrhely, jedeme jako po másle. Korunu všemu nasazuje deus ex machina.

Necelých dvě stě stran téměř o ničem

Přesto se děj sotva pohne z místa. Odhalí se jedno dvě tajemství, uspořádá dobrodružná výprava na pomoc ztracenému Ezylrybovi a to už by patrně stačilo. Pokud Cesta působila jako vycpávka mezi prvním a třetím dílem, čím je pak Záchrana? Udržet v chodu patnáctidílný cyklus dá určitě zabrat. Chce-li autor dosáhnout neupadající čtenosti a prodejnosti, musí se snažit ještě víc.

U Kathryn Laskyové se však zdá, že psaní dalších pokračování odbývala. Možná ale jen vyčerpala prvotní nápad a snad pomalu spěje k dalšímu, neméně dobrému. Těžko však odhadovat, nakolik jí to člověk dokáže tolerovat. Už tak vytrval v čekání na trojku, která zklamala více než předchozí část, a nyní před ním stojí otázka, zda se vyplatí počkat ještě chvíli.

Název originálu: Guardians of Ga’hoole III: The Rescue
Český název: Legenda o sovích strážcích III: Záchrana
Autor: Kathryn Laskyová