RECENZE: Kniha Vyvolená představuje neohroženou čarodějku Pollockovou

Lenka Zajícová

Lenka Zajícová

17. 11. 2011

Oksa Pollocková: Vyvolená, Wolfová, Plichotová (obálka knihy)Třináctiletá dívka v sobě objeví obrovské schopnosti, které jí umožní skoro vše, po čem jenom touží, v díle Oksa Pollocková: Vyvolená od spoluautorek Anne Plichotové a Cendrine Wolfové. Zaslouží si mladá kouzelnice čtenářskou pozornost, nebo se bude jednat jen o dalšího Harryho Pottera, v hezké, ale příliš krátké sukýnce, bez dalšího překvapení?

Spisovatelky A. Plichotová a C. Wolfová Zdroj: Jota

Stěhování do Londýna bylo pro dospívající Oksu těžkou životní zkouškou. Nelehkou situaci jí usnadnil fakt, že se s ní z Francie bude stěhovat také její přítel Gusta se svými rodiči. Třináctiletá dívka začne chodit se svým kamarádem do anglické školy, kde se nejen musí oblékat do typické uniformy, ale i bojovat proti nepříjemnému profesorovi McGrawovi. Postupně v sobě dívka začne objevovat skryté kouzelné schopnosti, od nadpřirozené síly až po možnosti chodit po stropě či létat.

Život však není jen příjemný. Oksa s Gustou se vydají pátrat po tajemstvích dívčiny rodiny poté, co zjistí, že ona se má stát hlavním nástrojem pro získání a znovudobytí dávno ztracené říše Edéfie. Dokáže teprve třináctiletá hrdinka čelit nástrahám dospívání a ještě se věnovat přípravě k odvetě proti nepříteli, který měl čas věnovat se tréninku po celou dobu, co Oksa neměla o svém poslání ani tušení?

První díl šestidílné série vznikl pod rukama dvou mladých francouzských autorek Anne Plichotové a Cendrine Wolfové, které hlavní děj příběhu umístily do jedné z klasických škol v Londýně. Velice autenticky zpracovaná typická ukázka odlišného životního stylu charakteristického pro Anglii umožňuje čtenáři lehce vklouznout do začínajícího dobrodružství. Začátek knihy jej připravuje na to, co bude následovat. Prvních padesát stran se dívka zabydluje v Londýně a seznamuje se s hlavními postavami celého příběhu.

Oksa Pollocková Vyvolená, Wolfová, Plichotová (obálka knihy)

Během rozvíjení příběhu o snaze zachránit Edéfii lze pozorovat postupné formování charakteru Oksy. Jelikož se otázky, které musí řešit, týkají nejen dospívání a probouzejících se prvních milostných citů, ale také nutnosti dospět, když se postupně dozvídá o svém poslání. Postupem času čtenáře u nadané dívky nedokáže skoro nic překvapit a mnozí by jí lehce záviděli. Oksa se totiž naučí téměř vše, co si jen lze představit, od létání, ovládání ohně, rychlého osvojení cizích jazyků až po vyvolávání kouzel, a to bez většího úsilí.

Možná to působí místy až příliš snadně, protože nemůže existovat hrdina, který by ovládal vše. Tento fakt se pokusila dvojice spoluautorek vyrovnat zdatným protivníkem, který má stejné možnosti jako ona.

Oksa Pollocková: Vyvolená má v mnoha ohledech podobné charakteristické znaky jako světově oblíbený příběh Harryho Pottera. Sice se nejedná o dívku, která ztratila rodiče, ale také se dostává do nového prostředí, kde může postupně odhalovat své nadání a poznávat, kdo stojí za ní a kdo ne. Přesto se nejedná o tentýž příběh a kniha umí zaujmout a strhnout k dalšímu čtení svým unikátním stylem, díky němuž si našla série fanoušky po celém světě.

Velice příjemným dojmem působí také černobílé ilustrace rozmístěné v rámci celé knihy, na nichž jsou zobrazena tajemná stvoření z Edéfie. Pro ty, kteří se rádi noří do cizích světů a nechávají se postupně unášet novými skutečnosti, je životní příběh Oksy Pollockové tou pravou volbou.

Název originálu: Oksa Pollock: L´Inespérée
Český název: Oksa Pollocková: Vyvolená
Autor: Anne Plichotová a Cendrine Wolfová