RECENZE: Kniha Zemětřas. Cherie Priestová představuje originální americký steampunk

6. 3. 2012

Cherie Priest: Zemětřas (perex)Steampunk je žánr fantastiky zasazený do devatenáctého století. Obsahuje plno vzducholodí, fantastických vynálezů a osobitou viktoriánskou atmosféru Velké Británie. To, že se Cherie Priestová, rozhodla využít jeho hájemství pro svůj příběh z amerického Seattlu, mu ale vůbec neuškodilo.

I na vzducholodě dojde.. Autor: Jon Foster

Steampunk představuje jednu z mimořádně zajímavých odnoží fantastické literatury. A také jednu z nejméně známých, protože se mu příliš autorů nevěnuje. V českém překladu se sem řadí nedávné knihy pro mladší čtenáře Leviatan a Behemót od Scotta Westerfelda nebo právě série Mechanické století od Američanky Cherie Priestové, kterou otevírá novým románem Zemětřas.

Ačkoli se steampunk většinou odehrává ve viktoriánské atmosféře Velké Británie, autorka jej přenesla k sobě domů do Seattlu, do doby války Severu proti Jihu. Město na západním pobřeží USA ale Priestová proměnila ve stěží obyvatelnou džungli zbytků metropole, kterou kdysi postihla katastrofa. Kolem jejích hranic postavili lidé velkou zeď, která má zabránit čemukoli, co by se odtamtud dostalo ven. A je toho hodně – od všudypřítomné toxické mlhy (z níž se vyrábí epesní droga) přes bláznivé vědce až po stylové zombie.

V rukou Cherie Priestové tak steampunk doznal hned několika změn, v čele s nádechem postapokalyptického příběhu. Přesto do sebe všechno hezky zapadá.

Neotřelé prostředí, svižný děj i dobré postavy

Hlavními hrdiny příběhu jsou syn a matka, kteří mají se zmíněnou katastrofou několik věcí společných a kteří žijí na nyní již obyvatelné Periferii Seattlu, těsně vedle ochranné zdi. Zápletka začíná hned na prvních stránkách, ve chvíli, kdy se odvážný teenager rozhodne vydat do města, aby očistil pošramocenou pověst svého mrtvého otce a děda. Matka, zocelená zkušenostmi z patnáct let starých událostí, ho s několikahodinovým zpožděním následuje, aby ho zachránila.

Cherie Priest: Zemětřas (obálka)

Kromě originálního prostředí, které autorka pro Zemětřas vybrala, zaujme i ne tak časté schéma dvou dějových linií, z nichž jedna postupně dohání tu druhou. Navzdory téměř čtyřsetstránkovému rozsahu se příběh příliš nezastavuje a svižně uhání dál, odehrává se totiž jen během několika málo dní a akční scény jsou tu poměrně častou ingrediencí. Nejdůležitější ovšem je, že Cherie Priestová s každým novým posunem vytahuje další originální nápady a důkladně je zaplétá do vybarvujícího se vzoru.

Dobrou práci odvádí americká spisovatelka i ohledně postav. Zaujmou nejen oba hlavní hrdinové, ale také překvapivě bohatá plejáda vedlejších charakterů, v mnoha případech osobitých obyvatel toxického a jen zdánlivě mrtvého Seattlu.

Nevyužitý potenciál a finále bez náboje

Nápad, jaký stojí za románem Zemětřas, je ohromující, autorka ho však naneštěstí nedokázala využít k jeho plnému potenciálu. Nejjasněji se tento problém jeví ve chvílích, kdy oběma hlavním hrdinům opakovaně stačí vyslovit jen jednu magickou větu, aby se jim otevřely prakticky každé dveře a srdce mnoha obyvatel. Příkoří, se kterými se oba musejí vyrovnat, sice stále nezůstává málo, přesto je jejich postup k cíli místy až příliš jednoduchý na to, aby na čtenáře zapůsobil.

Na druhou stranu se tohle ukazuje také jako výhoda, protože jinak by měl román ještě více stránek a možná by se nečetl ani tak svižně. Škoda, že ke konci kniha tenhle svůj náboj ztrácí a autorka už nechává události jen vyplynout bez dalších větších zvratů, aby se dějové linky uzavřely asi tak, jak to čtenáři od začátku čekají.

První kniha série Mechanické století je příjemný, mírně nadprůměrný dobrodružný román se sympatickými postavami, svižným dějem a především originálním prostředím, v němž se odehrává. Jeho cílovkou mohou být čtenáři všech věkových skupin, ačkoli ti náctiletí si ho možná užijí nejvíce, protože jeden z hlavních hrdinů se nachází právě v jejich věku. A pro fanoušky steampunku je to jako zástupce chudé literární produkce tohoto subžánru povinnost, okořeněná nebezpečím vždy číhající masy zombíků v ulicích a nutností neustálého používání dýchacích masek.

Název originálu: Boneshaker
Český název: Zemětřas
Autorka: Cherie Priestová