RECENZE knihy: Cech objevitelů skáče mezi dobrodružným románem a komiksem

24. 11. 2016

Kevin Costner píše komiksy? Vážně? Taková je asi první reakce každého, kdo na Cech objevitelů narazí. A taková zvědavost je asi tím důvodem, proč si Cech objevitelů člověk pořídí. A pak zjistí, že to nemusí být takový průšvih, naopak knihu zaklapne až nečekaně mile překvapen.

Kniha se začíná v Arktidě. Sledujeme cestovatele, samozvané objevitele, kteří narazí na nebývalý úkaz. Skok. Pohled na posla, který projíždí Mezopotámii za účelem předání veledůležité zprávy. A právě tato zpráva Tě, milý čtenáři, uvrhne do víru dobrodružství vpravdě nebývalých rozměrů, během nichž projedeš širý svět od nevlídné Ohňové země po neméně nepřívětivé vrcholy Himálaje.

Kevin Costner
Kevin Costner není jen fabrika na děti (má jich údajně sedm), ale snaží se prorazit v jakémkoli médiu, ke kterému se dostane. Nestačí mu, že ve filmech jednoznačně přesvědčil v oscarovém Tanci s vlky a postapokalyptickém Vodním světě, kromě toho má tento politický aktivista také country kapelu, hraje baseball a nově se věnuje též beletrii a komiksu.

Co Tě, velevážený čtenáři, zavedlo k nám do Cechu objevitelů? Že by stejná zvědavost, která sem přivedla mne?

Ostatně zvědavost tvoří základní kámen této výjimečné publikace. Vzbuzuje ducha starých dobrodružných příběhů páně Kiplinga, Verna a Haggarda. Takhle poctivý, staromilecký a doopravdy dobrodružný už dlouho žádný román nebyl.

Odmyslete si geniální aluze, přesahy a komiksové mistrovství mistra Alana Moorea a máte Ligu výjimečných. Ano, až natolik dokonalý pastiche dobových morzakorových románů. Zvědavost čtenáře táhne dál a dále do stinných koutů neprobádaného světa, nutí ho hltat list za listem. Kdyby Cech objevitelů vyšel tiskem před stovkou let v imperiální Anglii, pranic bys, čtenáři můj, nepoznal.

Pastiche připomínající až Alana Moorea

Samy postavy jako by vypadly z literatury doby viktoriánské. Jakkoli archetypální, nevěřím, že se najde muž, který by jim v jejich dobrodružství nefandil; že se nenajde žena, která by se do nebojácných hrdinů nezamilovala.

Příběh pak nad svým základem abdukuje. Rozpíná se do dalších směrů, přesahuje další kontinenty, objímá nepřeberné množství postav a dějových linií. Vše však zdárně ukotvené. Nic nepůsobí redundantně, nic není navíc, všechny střípky dávají dohromady bohatou a barvitou mozaiku jednoho z největších dobrodružství, o kterých kdy historie pomlčela.

Sám styl Jona Bairda (a jeho týmu, v němž nalezneme právě Kevina Costnera a Stephena Meyera) připomíná vybroušený démant. Živý, hravý a poutavý a přesto stoprocentně věrný rukopisu, kterým psali právě autoři zlatého věku dobrodružných románů.

Rick Ross: Cech objevitelu #1Už dlouho se mně, vašemu vypravěči, nestalo, abych nad knihou tajil dech, aby byl příběh tím, co mi nedá spát. A velevážený Jon Baird dokáže své vyprávění podat takovým způsobem, že ten příběh zkrátka chcete prožít. A chcete ho prožít hned; neopouštět tenhle kouzelný, báječný svět, dokud nedojdete poslední stránky a napětí neopadne jako podzimní list se stromu.

Cech objevitelů je výjimečný také svou formou – románové pasáže se v naprosté symbióze střídají s dějstvími vyprávěnými komiksovou formou. Bez jediného zakolísání, nutno poznamenat; ani jednou nepůsobí změna média uměle či našroubovaně, kdepak.

O ilustrace se pak postaral pan Rick Ross. O pojmenování jeho stylu jako, jak bývá tvrzeno, nesmírně detailního se dá polemizovat, o jeho umu a věrnosti už nikolivěk. Obrázky vzbuzují ducha zaprášených dobových ilustrací, jeho hrdinové si zachovávají veškeré své kouzlo a své taje. A ženy? Femme fatale od prvního výstupu.

Edward Gorey vstává z mrtvých

Neubráním se potřebě poznamenat, že Rossovy kresby nesplňují jen dobovou faktičnost, anobrž také věrohodnost geografickou, což působí při tak velkém místním rozpětí vskutku úctyhodně. Z šatů chudých obyvatel cítíme abaku, z Nového Yorku velkolepost a z Nepálu onen himálajský klid. Kdybys věděl, čtenáři můj předrahý, kolikrát jsem lámal rukama a hořekoval nad slony, kteří se ve filmu nebo komiksu procházeli Indií s těma dlouhýma ušima. Naštěstí Ross si dal na rešerších výsostně záležet a na podobný kiks tu nenarazíte – důkazem budiž to, že v Indii nalézáme opravdu slony indické.

Když přišly na řadu černobílé pasáže, nemohl jsem, pozorný čtenáři, věřit vlastním očím. Tohle je přece Edward Gorey! Samozřejmě není, ale ta podoba… To si přece nemohu jen namlouvat. A taky že ne: V poděkování je mezi vzory zmiňován právě tenhle autor bizarních rýmovaček a brutálních komiksových balad. Ale ta podoba, Rick Ross by mohl z fleku začít pracovat jako Goreyho falzifikátor. Poklona Goreymu z největších.

S tím se pojí výtečné zpracování celé knihy. Od obálky po ten nejmenší detail – nevíte, jak vypadaly dobrodružné romány přelomu devatenáctého a dvacátého století? Tady máte příklad z nejzářnějších, snad ještě příkladnější než samy tehdejší romány. Shrnutí ve formě upoutávky na následující dění na začátku každé kapitoly, grafické předěly, fonty, ilustrace, sakra, ten papír! Ta kniha mi učarovala, ještě než jsem se začetl; stačilo ji otevřít, prolistovat a přičichnout si k patinovému papíru.

Kniha o cestování – tak sugestivní, že se na cesty nedoporučuje

Tento obrovský kus práce, který musel stát grafiky opravdu velké množství času, kazí pak maličké množství nedostatků – důslednější korektury by neuškodily. Jak po stránce jazykové (jinak přenádherně vybroušený jazyk kazí až podezřelé množství chybiček, a např. záměna slova Himálaj za nesprávné slovo Himaláje by se v tak cestovatelské literatuře rozhodně neměla ani objevit), tak po stránce grafické – nejednou se v komiksových částech text dotýká okraje bubliny, což se zaprvé špatně čte, zadruhé je to jeden z nejodpornějších komiksových prohřešků vůbec.

Cech Objevitelů byl pro mne jednoznačný, ohromný objev. Kniha zpracovaná po všech stránkách – vypravěčská, kreslířská i čistě grafická forma – na nebývalé úrovni. Je jasné, že za takovým počinem stojí mnoho práce. A je neméně jasné, že pro tebe, drahý čtenáři, z tohohle počinu poplyne mnoho příjemně strávených hodin. Kniha, kterou budu ukazovat jako jednu z chloub mé vlastní ebenové bibliotéky. Nyní nezbývá než doufat, že autorskému týmu nebude další díl trvat tak dlouho, jak si představujeme, a že do své přebohaté studnice představivosti budou stále chodit tak lehce jako do abaldy pro cigarety.

A poznámka na konec: Knihu jsem si s sebou vzal na cestu stopem do Hamburku. Nebyl to dobrý nápad: A to nejen proto, že jde o opravdu těžký kousek, ale především proto, že jsem těch téměř 700 kilometrů chtěl stihnout co nejrychleji; a to nelze, když vás víc láká čtení než stopování. A jakmile jsem do Hamburku dorazil, už jsem se těšil na cestu zpět, kdy svůj nos opět ponořím do oněch kouzelných dobrodružství z již zaniklého zlatého světa.

Originální název: The Explorers Guild #1
Český název: Cech objevitelů #1
Scénář: Jon Baird, Kevin Costner, Stephen Meyer