RECENZE knihy Ivy Pekárkové Můj I. Q.

25. 7. 2018

Iva Pekárková patří mezi nejosobitější autorky současné české literatury a na novou knihu nedává nikdy čekat příliš dlouho. Přesto se nám nyní do rukou nedostává žhavá novinka, nýbrž nové vydání její klasiky Můj I. Q. pro ty, kterým uniklo vydání z nakladatelství Maťa.

Můj I. Q. popisuje stromy. Především jeden strom. On to vlastně není tak úplně strom, ale přesto má na hlavě korunu, přesto umí zapustit kořeny neuvěřitelně hluboko, přesto byste ho jen stěží poráželi bez dostatečné výzbroje. A o městě. Tedy Městě. Tím Městem je New York. New York šílený po nočních žití, New York žijící denním šílenstvím, New York. Město jako stvořené pro takový botanický vztah.

Iva Pekárková
Iva Pekárková se nikdy nebála vzít život do vlastních rukou. V osmdesátých letech emigrovala do USA, kde prošla zaměstnáními jako taxikářka, barmanka nebo sociální pracovnice v Jižním Bronxu. Přes Prahu konce devadesátých let pak hurá do Londýna, mimo jiné opět k taxikaření. A psaní, pro něž bylo okolí vždy perfektní kulisou, kterou může roztrhat. Mezi nejslavnější díla patří Péra a perutě, Kulatý svět nebo Můj I. Q.

Zmáčkni tu první klávesu. Tak to udělej. Jakmile se odhodláš k té první, velkolepé liteře, udeří tě do ušních bubínků ten zvuk. Zvuk vytvořeného. Vytvoří se návyk. Potřebuješ ho slyšet znovu. A znovu. A znovu a znovu a znovu a znovu. A tak ty prsty klepou, až se odírají na kost. Na kost příběhu, který jako cáry kůže rozhazuješ po stránkách.

Tak nějak si představuji moment, kdy začala Pekárková datlovat nábojnice kapitol knihy zvané Můj I. Q.

A právě to je důvod, proč si Můj I. Q. zaslouží nové vydání. Jazyk. Po kaskádách klávesnice tu pluje neuvěřitelně silný proud myšlenek. Pekárková jako by si ze strachu ze slabosti přidělala pod jazyk čerpadlo, které slova pohání už od první věty, a nedá vám spát, než dočtete tu poslední.

Iva Pekarkova: Muj I. Q.Můj I. Q. působí dojmem knihy napsané na jediné posezení. Bez sebemenšího zaváhání, bez pauzy, stránka plyne za stránkou v horečném tempu a čtenář je jen hltá. A chce víc. Víc kouzelného, nápaditého jazyka, víc autorčiny obrazotvornosti, víc toho měňavkovitého šílence, napůl svatého a napůl vola (nikoli nutně půl napůl), víc jedu a nevybíravé ostrosti, s níž do vás hodlá spisovatelka hustit své postřehy.

Mnoho knih Ivy Pekárkové stojí čistě na postřezích. Tady působí ale jen jako oživení téměř básně v próze, básně možná auobiografické, možná ne. Po tom se nepátrá. Postřehy o soužití smíšeného páru v New Yorku, který to nemá úplně v pořádku ani sám o sobě, natožpak pod zkoumavým pohledem Newyorčanů.

Svým vytříbený, stylovým rukopisem sahá po hlavonožčím způsobu Pekárková do všech možných sfér literatury, ať už tam sahá skutečně, nebo se s ní jen prolínají. Především při čtení jejích raných próz se člověk občas neubrání dojmu, že čte českého, ženského Palahniuka. Jak prokládáním postřehy a zajímavostmi, tak našláplým stylem, který se jen hemží podrobnostmi, pouliční stylistikou, nevybíravostí a hlavně repetivností, kde se z několika frází stává něco jako prozaický refrén.

I. Q. byl jako 300 mil dlouhá, hustě popsaná role hajzlpapíru

Její osobitost se stává požehnáním i prokletím zároveň. Ano, necháte se unášet na tom přívalu slov. A ano, necháte se unášet zatraceně rádi. Ale pak? Když se zkusíte zaměřit na příběh, neudržíte jej v rukou. Nikolivěk z toho důvodu, že by byl tak záludný, ale protože je tak nicotný.

Takže pokud vám nesedne Pekárkové jazyk, knihu rovnou darujte do knihovny, protože syžet Mého I. Q. se vyznačuje jednoduchostí a naivitou těch nejslabších kousků z Harlekýna, které jste kdy viděli v Levných knihách. Prvoplánové postavy jdoucí z bodu A, již od začátku vyznačeného, do, již předem vyznačeného, bodu B. A bod B je dva kroky od bodu A. A vy o něm čtete dvě stě stran.

Chcete silný příběh? Nebo promyšlený příběh? Komplexní příběh? Příběh, který vás donutí přemýšlet? Nerad to říkám, ale Ivě Pekárkové se vyhněte obloukem. Pokud jste ale ten, kdo nehodlá nejprve zkoumat hloubku bazénu, ale radši vyleze po schůdkách a bez zaváhání se sklouzne po tobogánu imaginace, tvůrčí volnosti a nevídaně svěžího psaní do té louže jedovatého žurnalistického ostrovtipu, rukávky nechte doma a marš do nejbližšího knihkupectví.

Název: Můj I. Q.
Autor: Iva Pekárková
Počet stran: 216