RECENZE knihy: Jan Hlávka, Kladivo na čaroděje 11 – Bůh strachu

20. 3. 2017

Kvarteto magicky nadaných podivínů v čele s Felixem si musí poradit s návratem jeho starého přítele. Pražskou poštou navíc putují části mocného artefaktu. Zmocnit se ho chtějí všichni adresáti. Jdou přes mrtvoly a jednou z nich má být i Klaudie.

Jedenáctý svazek populární tuzemské literární série Kladivo na čaroděje se jako většina předchozích dílů odehrává v ulicích hlavního města, ale i na jiných kouzelných místech naší země. Nejnovější příběh řádně drsné, nekorektně vtipné i vtipně nekorektní série městské fantasy, vzešlé z invence jejího zakladatele Jiřího Pavlovského, k fanouškům znovu přivádí čtveřici soukromých oček s magickým přesahem.

Zatím poslední svazek cyklu s podtitulem Bůh strachu přivádí k milovníkům domácí fantastiky staré známé loosery – Felixe, Vincence, Waltera i Klaudii – v obvyklé sestavě, síle i náladě. S nimi zde soupeří většina starých známých lidských i jiných postav, ale také pár děsivých nováčků. Svazek z pera zkušeného a talentovaného žánrového autora, Jana Hlávky, zatáhne všechny nepřátele do zbrusu nového globálního průšvihu. Náš svět není připravený ani na nového boha, ani na všemocný kouzelný předmět – to ostatně není žádný.

Jan Hlávka

Jeden z nejtalentovanějších autorů žánru sci-fi a fantasy se mladé generace se narodil v dubnu roku 1979. Debutoval v roce 2002, když mu v časopisu Ikarie (nyní XB-1) vyšla sci-fi povídka Devatenáctka, je také dvojnásobným vítězem soutěže tohoto časopisu. Prvním románem se stal příspěvek do tuzemské fantasy a sci-fi série Agent JFK (JFK 9 – Zatmění, JFK 19 – Odplata 1, JFK 20 – Odplata 2) nebo paralelní cyklus Agent X-Hawk (Zpěv lamie) a dvě povídky. V roce 2010 vydal s Janou Vybíralovou fantasy román Dračice a společně se pak pustili i do série space opery Algor (Mráz a hry, Tenký led) či tento jedenáctý svazek cyklu Kladivo na čaroděje – Bůh strachu.

Strach je často užitečný a není dobré o něj přijít

Felix Jonáš se při výročí rozchodu s Patricií utápí v sebelítosti a ještě abstinuje. O tělo se sice již nedělí s démonským embryem, zato v něm hostí homosexuálního účetního a imigranta z pekla. Starosti s ním a s Rashilem však budou muset počkat. Někdo vymyslel dokonalou past a rozeslal po Praze vražednou skládačku. Po dílku se dostalo členovi každé skupiny nejsilnějších domácích magických hráčů. Ať si to vyříkají. Z podivného důvodu se mezi ně zařadili i Jonášovci.

jan hlavka_kladivo na carodeje_11_buh strachu

Konkrétně jejich nejnevinnější členka, telepatka Klaudie, která má brzy návštěvu. Opravdu nevítanou, ale tyhle problémy jsou jen na rozehřátí. Skutečné nebezpečí pochází z Felixovy minulosti. Vrací se jeho dávno oplakaný přítel, co již není, kým býval. Když se do hry ještě zapojí VVK, nesmrtelný démonský bos nebo Sedmička, nejlepší strategií je útěk. Pokud ovšem nejste poslední, kdo stojí mezi koncem světa a jeho potenciální záchranou. Staré dluhy se musejí splácet. Kdo se tomu chce vyhnout, skončí opravdu zle.

Další sexy vyprávění hrozící božskou apokalypsou

jiri-pavlovsky-kladivo-na-carodeje-10-kladivo-na-demony

Původní ryze domácí literární cyklus Kladivo na čaroděje nadmíru úspěšně načal druhou desítku titulů. Také jedenáctý svazek se drží vytyčené cesty a šikovně navazuje na své předchůdce. Proto, jak již bylo řečeno, se čtenáři mohou přivítat s kvartetem magicky stále aktivnějších paranormálních detektivů, jejichž schopnosti se postupně sympaticky rozšiřují. Díky čemuž se mohou postavit nejen naštvanému démonovi, s nímž v posledním čase začal koketovat nejeden člen skupiny vyšetřovatelů beze jména.

Jenomže dát pekelníkovi výpověď a ještě si s ním vyřídit účty není zdaleka vše, co musejí Felix Jonáš (bývalý člen VVK, nepříliš výkonný čaroděj a démonní inkubátor), spolu s Walterem (změkčilým nekrofilním nekromantem), Vincencem (náladovým, nezranitelným bouchačem a propagátorem drsné lásky) či naivní telepatkou Klaudií dokázat. Ať již se o to postarají společně, nebo každý zvlášť.

Jenomže ve spojení je síla a čtveřice by měla i v tomto vyprávění držet velmi silně při sobě. Bohužel je zrovna teď všechno vzhůru nohama. Právě chvíli, kdy se k alkoholu inklinující sluníčkářka stala terčem snad všech zúčastněných a kompromitovaných, si vybrala k odchodu z Jonášovy skupinky. Samozřejmě, že se jí to příliš nedaří a na každém kroku ji na střídačku hlídají všichni kolegové, jenomže to není dost.

Klaudie jim zmizí před nosem, přestože tím není právě nadšená. Ke známým nepřátelům a lumpům se totiž přidávají další protivníci, co jdou po krku jmenovitě jí, přestože z toho nejsou šťastní ani oni. Naštěstí se poměry sil neustále mění. Když bývalí kamarádi házejí našim detektivům sůl do očí a klacky pod nohy, pro změnu dřívější sokové jim nabízejí rady či pomoc. Což je štěstí, protože souboj s bohem je mimo ligu úplně všech!!

Osvědčené náměty i zápletky s jiskrným nábojem

Kladivo na čaroděje 9 - Žrádlo pro psy

Jako obvykle je hlavní dějovou linií Kladiva na čaroděje – Bůh strachu samostatný příběh a dá se v podstatě číst zcela nezávisle na předchozích dílech. Na rozdíl od některých jiných svazků však autor v textu zmiňuje i pár dřívějších zápletek, charakterů nebo událostí. Proto je lepší si cyklus vychutnat celý, pěkně od prvního až k desátému dílu.

Také v jedenácté knize přenese čtenáře do tuzemské současnosti, jen s několika drobnými nepodstatnými změnami – působí zde magie (přestože je na ústupu) i mnozí nepříliš lidští obyvatelé (ti se zde drží zuby nehty) a co chvíli čelí nadcházející apokalypse. Ctitelé populárních antihrdinů, i jiných více či méně zvrhlých postav, se opět dočkají záplavy nebezpečných setkání, smrtících honiček nebo vražedných soubojů.

Fanoušci si zase užijí drsnou, krví potřísněnou i střelným prachem zavánějící akci, řadu nekorektních ale třeskutě vtipných hlášek a dokonce množství až přespříliš naturalistických detailů (je až s podivem, co se může stát na dně vypuštěného rybníka). Jiří Pavlovský měl zkrátka i tentokrát při výběru autorské posily týmu Kladiva na čaroděje šťastnou ruku a Jan Hlávka se osvědčil, stejně jako jeho předchůdci.

Vysoko nasazená laťka kvality, jíž v minulosti cyklus dosáhl, se drží i v nejnovějším svazku. Příběh je zase plný nápadů, zábavy, dynamiky i nečekaných zápletek. Díky tomu je i z knihy Bůh strachu skutečně zábavné, akční i napínavé čtení a téměř jistě tomu bude stejně i v příštím dílu, kterého se autorsky má opět chopit Jiří Pavlovský.

Dvanácté vyprávění jeho série, nazvané Kladivo na čaroděje – Poslední stadium, opět zajde daleko za hranice dříve hrozícího nebezpečí. Tentokrát nepůjde o nic menšího, než je konec světa. Zase. Jenomže nyní mu patrně nikdo nezabrání. Magie umírá a kdosi ji touží zachránit i za cenu vyhlazení lidstva. Snad již v květnu se ctitelé série dočkají velkolepého finále!

Název: Kladivo na čaroděje 11 – Bůh strachu. Autor: Jan Hlávka. Nakladatel: Epocha – edice Fantastická Epocha, 2016. Počet stran: 192. Doporučená cena: 179, e-shop Epocha 134 korun.

0