RECENZE knihy: Kladivo na čaroděje 9 – Žrádlo pro psy se stane z Jonášova týmu

18. 11. 2015

Čtveřici antihrdinů vyšetřujících magické případy čeká první ofiko zakázka. Felixe, Waltera, Vincence a Klaudii, kterou chce svést, přizve k podivnému masakru vilný policista. Když však záhy přijde o hlavu, želí toho nejen on, ale i detektivové.

Žrádlo pro psy je z Jonášova týmu i "miminka". Zdroj: výřez knižní obálky.

Žrádlo pro psy je z Jonášova týmu i „miminka“. Zdroj: výřez knižní obálky.

Zatím poslední vyprávění původního českého literárního cyklu Kladivo na čaroděje je opět situováno do naší stověžaté matičky měst. Devátý svazek městské fantasy, pochází z pera i hlavy dalšího zbrusu nového autora – Darka Šmída. Ten se do žánrové tvorby zatím příliš nezapojil, nicméně jeho debutová kniha i práce na seriálových scénářích jej kvalitně připravila na angažmá do povětšinou trpce a černočerně vtipné série Jiřího Pavlovského.

V pokračování s podtitulem Kladivo na čaroděje 9 – Žrádlo pro psy si skupinka soukromých detektivů (prozatím bez jednotného názvu) sáhne na pejsánky i na skutečné dno. Někdo na dno žaludku cizího, jiný svého, další bude muset vyplavat ze dna řeky či vylézt z nitra vlastního hrobu. Každý z nich si však bude úpěnlivě přát, aby tohle příšerné pondělí už skončilo. No… a vzápětí toho budou všichni trpce litovat…úterý je ještě horší!

Darek Šmíd

Narodil se roku 1977 v Karlových Varech a jeho specializací je publicistika, překladatelství, práce všeho druhu. Je autorem neautobiografického románu Superpérák (Odeon, 2013 – chlapec s obřím penisem) i fantasy komiksu Archibaldova dobrodružství (časopis ABC, 2010 – 2011; chlapec s trumpetou – zbraní hromadného ničení. Pro Ikarii napsal povídku Urvi mně nohu, řekla barbína, spolupracoval na scénářích televizních seriálů Comeback a Vyprávěj. Napsal knihy o filmech: Příběh filmu Kolja a Příběh filmu Tři bratři (Mladá fronta, 2013 a 2014). Pracoval jako redaktor magazínu Pátek Lidových novin a vedoucí editor internetových stránek Reflex.cz, píše reklamy a překládá komiksy včetně série Transmetropolitan.

Nejlepší přítel člověka se lehce změní v krvežíznivou bestii

Lidé často přijdou k úhoně jen proto, že jsou ve špatný čas na ještě horším místě. Když navíc pod jejich kanceláří visí nadpřirozený kebab, je to konečná. Alespoň pro bankéře, kteří se povraždili navzájem. Díky Klaudii, které podlehl její spolustudent, se Jonášovci dostali ke konzultování nepochopitelné tragédie. Pátrání jim naneštěstí komplikuje blonďatý údržbář a jeho ďábelský mazlíček zvíci menšího kamionu.

Výtah do pekla. Zdroj: knižní obálka.

Do křížku se s ním pustí Jonáš, až málem vyzvrátí pekelného imigranta. Pak se mu pod nohy připlete Walter, který skončí se zkaženým kebabem v žaludku a vědomím na úprku. Ve Stromovce se přidá i Vincenc, který napodobí kebab a do trávicího traktu vklouzne pro změnu čoklovi. Teď je na Felixovi a Klaudii, aby přátele zachránili. Třeba jim pomůže slepý alkoholik, zírající potkaníma očima a možná je k nim zavedou lesbická kanibalská dvojčata. O krk jim nakonec půjde úplně všem!

Magické vyprávění se svěžím pachem žumpy

Jedna z původních českých knižních sérií Kladivo na čaroděje, u jejíhož zrodu stál

muž se správnou vizí děsivého kvarteta antihrdinů, Jiří Pavlovský, se rychle přibližuje završení první desítky. Snad i proto, že žebříčky popularity stále častěji vedou záporáci, nahodil zakladatel cyklu háček mezi charaktery totálních looserů a uspěl snad i maličko překvapivě.

Zdroj: obálka knihy.

Zdroj: obálka knihy.

Vždyť jaké sympatie může vzbudit kulaťoučký nekrofil nebo umaštěný ztracenec z veřejných záchodků? Možná jejich lídr Felix je tak trochu z jiného těsta, i když žádný velký borec nebo snad Klaudie, jež za vším a ve všech vidí to dobré, mezi ztracence úplně nezapadá. Na druhou stranu, by ale musela mít v životě podstatně úspěšnější, hlavně v soukromí. Takhle je v něm i v profesionálním světě stejný amatér jako její kolegové.

Jediné, co by asi těmto magickým nulám bylo možné závidět je schopnost vyvléci se nakonec i z těch nejšílenějších malérů. Takhle jim čtenáři chtě nechtě musejí držet palce, protože to, co vydrží oni, by nepřáli nejhoršímu nepříteli. Navíc je nic nedokáže odradit od prosazování „dobra“ a potírání temnoty, i když na to nevypadají. Další body získávají také díky faktu, že se jejich příhody odehrávají v tuzemsku a v naší současnosti.

Super nápady, super jízda, super čtení

Série knižní městské fantasy Kladivo na čaroděje představuje svět téměř k nerozeznání od našeho – liší se snad jen tím, že do vyprávění zhusta zasahují postavy a bytosti, které by existovat neměly. Ale kdo ví. Vždyť na duchy, démony a jiné pekelníky věří nespočet čtenářů, proto je možné, že autoři ani nejsou až tak invenční. Zatím však Jiří Pavlovský měl na kolegy i jejich neuvěřitelné náměty či styly štěstí.

Tentokrát se čtenáři seznámí například s démonickými psími zápasy pod řekou Vltavou nebo sledováním pomocí sežraných lidských očí a ještě větší libůstkami. Jako obvykle se příběh epizody skládá jednak z vyprávění o aktuálním vyšetřování, druhak jsou zde zachovány i odkazy na linie probíhající sérií již od počátku (démon v Jonášovi, který se i maličko posunul a velitele čekají potíže s týmem, nebo problémy s magií).

Série většinou překypuje humorem černějším než smola a přetéká sarkazmem tak hustým, že by v něm stála i lžička. Na rozdíl od dvou předchozích dílů tolik nehýří vtipnými hláškami, i tak pobaví (třeba bezhlavým Hlavatým). Sympatický je také pokrok ve schopnostech hlavních postav, který je leckdy i nečekaný. Vyprávění sice není pojaté tak velkoryse (tajné služby a podobné akční vychytávky) jako minulé, přesto ústřední téma lehce unese celý svazek.

Čtenářům v hlavě možná uvízne i pár extra obrazů (krvavá poslanecká leč, potkaní agenti, skalpovaná přehazovačka nebo cvičení čtyřnohých mazlíčků). A také v deváté knize se hrdinové nevyhnou utrpení i nebezpečí, místům činu pokrytým vnitřnostmi a jiným nechutným detailům, což jistě potěší ctitele temné fantasy. Příběh se může chlubit i zajímavými vedlejšími postavami nebo zvraty, jež doplňují komplet toho, co k žánru patří.

Fanoušci se díky tomuto dílu budou ještě více těšit na počátek roku 2016, kdy je čeká další adrenalinové vyprávění pod taktovkou samotného Jiřího Pavlovského. Tentokrát se má jmenovat Kladivo na čaroděje 10 – Kladivo na démony, proto je možné, že se Felix Jonáš utká se svým známým démonem či samotným peklem. Určitě mu však půjde nejen o život!

Název: Kladivo na čaroděje 9 – Žrádlo pro psy. Autor: Darek Šmíd. Nakladatel: Epocha – edice Fantastická Epocha, 2015. Počet stran: 160. Doporučená cena: 159, e-shop Epocha 119 korun.

Recenze knihy: Kladivo na čaroděje 8 – Pekelná šleha smete čtyřku antihrdinů

0