Recenze knihy: Kladivo na čaroděje 8 – Pekelná šleha smete čtyřku antihrdinů

2. 7. 2015

Soukromí detektivové přes paranormálno získali skvěle placený případ. Felix, Klaudie, Vincenc a Walter mají najít ztracenou laborantku. Jenže ten, kdo si hledání platí, není její přítel, jak tvrdí. Ten skutečný ji nakazil experimentálním virem.

Ilustrační obrázek k sérii Kladivo na čaroděje. Autor: Lubomír Kupčík

Nejnovější svazek literárního cyklu městské fantasy, Kladivo na čaroděje 8 – Peklená šleha, na sebe nechal sice trochu čekat, ale o to více potěšil. Již poosmé se milovníci pochybných individuí ovládajících magii (hlavních hrdinů) mohou těšit ze šťavnatého nášupu. Poděkovat za to mohou Martinovi D. Antonínovi, nováčkovi v sérii Jiřího Pavlovského, nikoli však mezi autory tuzemské fantastiky.

Tentokrát se čtyřlístek antihrdinů a soukromých oček, orientující se v nadpřirozeném svinstvu, zamotal do velmi nepřehledných a nebezpečných trablů. Čaroděj pochybné kvality i morálky Felix, sluníčková Klaudie, zbabělý nekrofilní nekromant Walter a nepříčetný hooligan s alergií na policii Vincenc – proklínaná i obdivovaná skupina bojovníků za vlastní dobro a osobní prospěch znovu útočí. Nic jiného jí totiž nezbývá!

Martin D. Antonín

Narozen 14. listopadu 1978 v Praze a mimo jiné získal i VŠ diplom (diplomacie a politologie).  Martin „Darion“ Antonín je tuzemský spisovatel, organizátor larpů, vedl klub příznivců sci-fi a fantasy, překladatel komiksů (série Živí mrtví, Walking Dead). Publikuje od počátku tisíciletí a po povídkách (časopis Pevnost, sborníky Drakobijci a Klášter slasti) debutoval humornou fantasy Křivé ostří (navázal – Zdvořilostní návštěva). Povídkou odstartoval i cyklus Trpasličí čest – román Zelená, povídky i novely – Legendy: Draci, Mrtvý v parovodu, Legendy české fantasy 2 a jiné. Odskočil si do současnosti – série Daemonica či historie – Saladinova lampa a žánrově knihou 101 nejkrásnějších domovních znamení Prahy.

Vědátoři laškující s peklem lehce přijdou k úhoně i k šupinám

V detektivní kanceláři dobře známých individuí, co kopou za tým „dobra“ spíše omylem, se objeví podivný chlapík a nabídne jim za nalezení své milované desítky tisíc. Je jasné, že na pohádkové odměně za naprosto triviální případ něco nesedí. Tedy, jasné je to všem kromě Jonášova kvarteta. Proto jsou dost překvapení, když se z původně zcela jednoduchého pátrání po ztracené dívce mrknutím oka stane boj o holý život. Nejenže muž, který si hledání laborantky objednal, není její přítel, ale stalker. Dost bolestivě přijdou na to, že po dívce je poptávka na všech stranách. Mezi konkurenci paranormálních detektivů patří agenti Felixova bývalého zaměstnavatele, její skutečný přítel a zároveň šéf, jeho nadřízený a dokonce i partička démonů. Marná sláva, dívka je „na roztrhání“. Když se do všeobecného chaosu zamíchají i její bývalí kolegové aktuálně proměnění v šupinatá monstra, doslova.

Čtveřice soukromých oček v boji s paranormálnem je zpět! Zdroj: výřez knižní obálky.

Superakce křížená s magií a ještě po česku

Série literární městské fantasy Kladivo na čaroděje již od prvních dílů zamířila správným směrem a zdá se, že se z něho nehodlá odchýlit. Jiří Pavlovský čtenářům představil svět téměř k nerozeznání od našeho. Díky/kvůli magii se pak postavy jednotlivých dílů mohou setkávat se zombiemi, duchy, démony a dalšími monstry. Což jistě potěší mnohem více fanoušky hlavních postav než je samé.

Kromě obvyklých žánrových kulis pomáhá sérii k oblibě také fakt, že se děj odehrává v České republice, tedy v prostředí jejím fanouškům důvěrně známém. U charakterů postav se zas vyplatilo vsadit na oblibu outsiderů. Přestože se v jednotlivých dílech odehrává samostatný příběh s vlastní pointou (obvykle to bývá vyšetřování nějakého paranormálního případu), vine se cyklem zároveň i několik dalších námětových linií (problémy s kolísáním magie nebo s démonským vetřelcem).

Literární cyklus J. Pavlovského by se dal porovnávat s obdobnou českou sérií JFK, která se aktuálně přibližuje ke čtvrtému křížku a je z ní cítit jisté vyčerpání. Kladivo na čaroděje ještě nepřekročilo první desítku a z celého cyklu srší nadšení, sarkazmus a skvělé nápady. Uvidíme, zda i ono se časem odchýlí z nabraného směru. Také ze série M. Žambocha a J. W. Procházky byl zpočátku také cítit entuziazmus a nespočet příslibů.

Od určité doby jsou ale příběhy JFK poněkud vyvedené z původního konceptu, prořídlé řady hlavních hrdinů se trochu beze smyslu potácejí mezi světy a vyprávění ztratilo svou původní skvělou atmosféru. Jen čas ukáže, zda se ji podaří na stránky románů vrátit, stejně jako to, jestli se podobná změna dotkne Kladiva. Zatím měl Pavlovský šťastnu ruku nejen ve výběru žánru nebo námětu, ale i u přizvaných autorů.

Již v minulém dílu si Ondřej S. Nečas nenechal ujít příležitost umně se strefovat do všech možných i nemožných symbolů, jevů či odkazů současné popkultury. Martin D. Antonín s naprostou lehkostí zmíněný trend nejen následuje, ale ještě předčí. Nenechá na pokoji nejen populární seriály („Položte ho, pane Horo…To sis vybral sám?“), komixový seriál („V pořádný koncentraci by bez problémů nadělala z malejch milejch želviček ubohý otroky panovačný kug-fu krysy…Dal bych si oříšky. Měli by tě vzít do Rychlé roty.“), knižní a filmové série („Musel se vyloženě nutit, aby stěnou prošel a nerozbil si o ni nos. ….prožíval to, co Harry Potter na nástupišti 9 a ¾.“) nebo známé osobnosti (V očích toho mile vyhlížejícího diblíka se zračilo tolik stěží potlačovaných zvrhlých tužeb, že by si markýz de Sade s nadšením dělal poznámky.).

A všeobecně vtipné dialogy postav („Džentlmen tajemství svý dámy neprozrazuje. Džentlmen ne, ty klidně můžeš…příště to bude horší. Jo, zasněně se Vincenc usmál, taky jim to nezávidím… Kdyby se droga chtěla sjet, píchla by si Vincence. Je mi líto, že to tak vidíte. Ne, počkat. Není. Přeji hezký večer.) nebo jen jejich částí (Pud sebezáchovy prohlásil, že jestli se nezačne střílet, podává okamžitou rezignaci.)

Mohlo by se zdát, že spojení tolika různorodých odkazů i námětů musí působit jako nesmyslná splácanina. Jenže čtenáři jistě potvrdí, že tunel Blanka, fanoušci Baníku a Sparty nebo tajemná laboratoř s ještě tajemnější organizací má společného více, než se zdá. Když se přidá dynamické vyprávění a nečekané adrenalinové zvraty, čeká fanoušky opravdu zábavné čtení. Navíc by v příštích týdnech měl vyjít nový krvelačný díl Kladivo na čaroděje 9 – Žrádlo pro psy.

Název: Kladivo na čaroděje 8 – Pekelná šleha. Autor: Martin D. Antonín. Nakladatel: Epocha – edice Fantastická Epocha, 2015. Počet stran: 216. Doporučená cena: 189, e-shop Epocha 142 korun.

0