RECENZE: Kladivo na čaroděje 5 – Výtah do pekla unáší lidi bez ptaní

14. 6. 2014

Čtyřka paranormálních detektivů se dostala k novým případům. Hrůzné jevy v blízké nemocnici čekají na Felixe s Walterem. Podivným sebevraždám v jednom panelovém domě mají přijít na kloub Klaudie a Vincenc. Jenže všechno se už na začátku nějak zvrtlo.

Ilustrační obrázek k sérii Kladivo na čaroděje. Autor: Lubomír Kupčík

V pořadí pátým dílem pěkně rozjeté fantastické literární série Kladivo na čaroděje se stal román s podtitulem Výtah do pekla. Vytvořit dalšího člena původního českého cyklu se po nějakém čase opět rozhodl jeho zakladatel a první přispěvatel, Jiří Pavlovský.

Ústřední čtveřice podivínů, sestávající z cynického a nepříliš úspěšného mága Felixe, milé empatické Klaudie, nekrofilního Waltera a věčně nas/štvaného Vincence, se v zájmu vyšetřování znovu musí rozdělit. Brzy však pochopí, že to nebyl úplně geniální nápad.

Jiří Pavlovský

Narodil se v roce 1968 v Praze. Je spisovatelem, komiksovým a filmovým publicistou, překladatelem a vydavatelem. Se členy skupiny Rigor Mortis patří k autorské generaci (mj. Štěpán Kopřiva a Jiří Kulhánek), která v polovině 90. let vnesla do naší fantastiky svěží vítr nekorektních, cynických a akčních příběhů. Publikoval řadu povídek (Noční návštěva a Dobro vítězí  – CKČ, Eskorta – cena Akademie SFFH aj.) a v rámci série Mark Stone román Zatykač na Stonea. Kladivo na čaroděje vymyslel, zatím napsal tři díly (Magie pro každého, Město mrtvých a Výtah do pekla), dohlíží na jeho podobu a hodlá do něj přispívat i v budoucnu.

Temné zlo může řádit i ve sterilní nemocnici nebo paneláku

Skupina privátních oček se specializací na paranormálno musí objasnit další zapeklité případy. Její lídr Felix Jonáš spolu s Walterem, který dokáže ovládat mrtvá těla, se vydává do blízké nemocnice. Zkoušejí najít zlo, které se tady usadilo a pokecat s ním. Ne proto, že děsí i pacienty v dlouhotrvajícím komatu, ale protože chce zničit svět. To Klaudii s Vincencem čeká vysloveně pohoda. Co strašlivého by mohlo číhat v paneláku, kde to nejhorší je několik sebevražd? Jenže ony to tak úplně sebevraždy nebyly. A není jich pár. Navíc se Vincenc zasekl u sexy démonky, takže Klaudie musí začít sama. Jako obvykle všichni pátrající riskují zdraví, příčetnost, život i duši, protože smrtící není jen nadpřirozeno. Jen Vincenc si to užívá.

S návratem zakladatele se vrací také drsný švih

Literární série Kladivo na čaroděje se utěšeně rozrůstá a po několika zajímavých dílech od jiných autorů, se opět vrací přímo její prvotní tvůrce, Jiří Pavlovský. Výtah do pekla navazuje na příjemně hrůzostrašný mód minulého svazku Kladivo na čaroděje – Sonáta pro Azazela. A zatímco v něm byli ohrožováni jen Felix s Klaudií pouze jedinnou bytostí, v páté knize je vražedných psychopatů hned celý zástup.

Pavlovského román ukrývá hned dvě dějové linie. První z nich je opravdu děsivý příběh, jehož hlavní protagonistkou se stává něžná Klaudie. Ta si musí poradit nejen s pošahanými nájemníky jednoho obyčejného paneláku, s děsivým zlomyslným výtahem, ale i se stavbou samotnou. Zlo je všudypřítomné a ne vždy souvisí s nadpřirozenem.

Druhou linkou je pořádně hluboká a smrdutá kaše, z níž se musejí dostat Felix s Walterem. Starodávné zlo ukryté v nemocničním podzemí, by mohlo souviset s trvajícími magickými problémy, které detektivní čtveřici již v minulosti málem stálo život. Určitě však aktuálně usiluje o příčetnost dvou hlavních (anti)hrdinů.

Urban fantasy pro klaustrofobiky útočí

Podobně jako minulý díl s podtitulem Sonáta pro Azazela, by se i Výtah do pekla dal přirovnat k angloamerické urban fantasy třeba Simona R. Greena. Také jeho hrdinové jsou krutým způsobem týráni duchy, démony a všelijakými dalšími nadpřirozenými bytostmi, i vlastní myslí. Stejně jako Green i Pavlovský čtenářům připravuje velmi barvité popisy nechutných slizkých oblud a monster, charakteristiku vražedných maniaků i nepostižitelného zla.

V aktuálním vyprávění se Jiří Pavlovský, jako v minulém dílu Dušan D. Fabian, rozhodl odvážně a úplně klidně umístit část vyprávění do prostor jediného domu, z něhož není úniku. Šikovně hraje na nervy, hrůzné obavy, představy i sny čtenářů, jež mají naprogramované snad až v podvědomí. Vždyť komu by se někdy nezdálo, že bez šance prchá před nebezpečím, že jede ve výtahu bez hledaného patra, nebo že padá do neznáma.

Tahle hrůzostrašná nadílka je po neustávající bohaté nabídce populárních románů městské fantasy, či spíše paranormální romance, opravdu vítaným osvěžením. Nejenom proto, že jsou dnes tihle strašidelní zástupci na pultech knihkupectví v menšině, ale zejména proto, že se vesměs jedná o reprezentanty skutečně výstavní.

Také ve svazku Kladivo na čaroděje – Výtah do pekla čeká milovníky hororů všechno, co do správného žánrového vyprávění patří. Čekají zde příšerné obrazy, jež dráždí čtenářovy nervy, představivost i žaludek, napínavý děsivý příběh, který nezředí ani fakt, že hlavní postavy jsou zatím spíše nesmrtelné. V textu se najde se i množství peprných výrazů, stejně jako mnohdy dost hustých, ale vtipných hlášek.

Kromě výše uvedeného, čtenář jistě ocení i spád a rychlost vyprávění, díky níž se z Výtahu do pekla stává hrůzostrašná jednohubka. Kdo by posledně jmenované nebral jako klad, ale spíše jako negativum, může se pustit do dalšího dílu nazvaného Kladivo na čaroděje – Drsné sny.

Název: Kladivo na čaroděje 5 – Výtah do pekla. Autor: Jiří Pavlovský. Nakladatel: Epocha – edice Fantastická Epocha, 2013. Počet stran: 152. Doporučená cena: 149, e-shop Epocha 119 korun.

0