RECENZE knihy Johna Steinbecka Na Plechárně

29. 9. 2018

John Steinbeck. Držitel Nobelovy ceny za literaturu a autor těsně spjatý s Kalifornií a především s kalifornskou chudinou. A jen málokterá jeho kniha reflektuje tuto oblast Steinbeckova zájmu tak jako kronika uličky, jež slyne Na Plechárně.

Ulici Na Plechárně obývají lidé, které byste možná za běžného dne jen přejeli pohledem a pokračovali dále. Podivná všehochuť sestávající z kurev, nádeníků, povalečů, čínských obchodníčků a záhadných Číňanů, kořalů, dětí odsouzených k nápravným zařízením a doktůrka, který má k pivu stejně blízko jako ke sbírání chobotnic. Když se tedy místní osazenstvo rozhodne uspořádat pro doktora oslavu narozenin, asi se dá čekat, že dojde ke katastrofě. A že si u toho užijeme spoustu zábavy.

John Steinbeck
John Steinbeck (1902- 1968) je považován za jednoho z největších amerických spisovatelů 1. poloviny 20. století. Pocházel z chudé rodiny žijící v kalifornském městě Salinas. Studoval anglickou literaturu a historii na univerzitě ve Stanfordu, studia však nedokončil. Vystřídal řadu povolání a poté se začal věnovat literární činnosti. Mezi jeho nejznámější díla patří Pláň Tortila (1934), O myších a lidech (1937), Na Plechárně (1945) či Na východ od ráje (1952). V roce 1962 získal Nobelovu cenu za literaturu.

Steinbeck je mistr slova. Začínat jeden z prvních odstavců recenze takovým tvrzením ji už determinuje, odsuzuje k bezvýhradné chvále, ale co jiného se dá se Steinbeckem dělat? Ať už píše o povalečích, o postižených, nebo o lidech bez jakýchkoli skrupulí, nemůžete se zbavit dojmu, že se napil trochu více, než unesl, a počal dáviti. Ale to, co vychází z jeho hrdla, je vodopád písmen, pestrobarevné kaskády slov a peřeje metafor a přirovnání.

Že ho novela Na Plechárně zastihla v té nejlepší formě, jal se ukázat hned v prologu. Energií a obrazotvorností nabitým stylem čtenáře uhrane už první větou a okouzlí jej do konce prologu. A jste tam. Jste v ulici Na Plechárně. Čicháte její smrad, její vůni, pozorujete místní panoptikum a hltáte cokoli, co se jim děje.

Na Plechárně nemá silný příběh. Mnozí by se dokonce nebáli novelu označit jako bezpříběhovou, ovšem tomu se dá oponovat malomyslností, protože ta nit táhnoucí se od prvního setkání se dá vysledovat i bez sebemenší námahy, a nedá se označit za malichernou. Naše životy plní právě nitě takových příběhů. A stejně jako v ulici Na Plechárně, i v našem životě nit prochází stehy vedlejších linií a odboček.

Těm, kteří hledají silný příběh a styl pro ně plní podružnou funkci, novela Na Plechárně nic neřekne. Ale pokud vám alespoň trochu záleží na stylu nebo na atmosféře, vězte, že ze stránek budete na jedné straně cítit prašné montereyské ulice mrtvých odpolední, stejně jako se budete pohupovat na vlnách autorské představivosti bez dotyku země.

Stává se, že se host namaže a zachce se mu pohrát si s chřestýši

Plechárnu Steinbeck také nasytil až nezvyklou dávkou humoru. Humoru lidského, humoru něžného. Z popisu cesty Mackovy party za žábami čtenáře až začnou bolet koutky úst, Steinbeckovy hlášky zase hrozí hlasitými výbuchy smíchu.

Zvláštní pochvalu si zaslouží kongeniální překlad Martina Hilského. Hilský pracuje jako mistr slova mísící vytříbenou vysokou češtinu s češtinou nízkou, respektující rychlé tempo popisu mejdanu stejně jako sežehlé tempo horkého odpoledne stráveného povalováním se na kládách. Hilského čeština patří mezi jedny z příkladů, kterými své přátele kamenuji, chci-li jim ukázat půvaby jazyka našeho. Jen díky němu vše funguje tak, jak má, a nebál bych se tvrditi, že ve mně Steinbeck v češtině rozehrává ještě více strun než v angličtině.

Na Plechárně možná nepatří mezi největší Steinbeckova díla rozsahem, rozhodně však obsahem. Cirkus, který autor na stránkách panoptika jedné montereyské uličky vystavěl, by neměl ani potřebovat vyvolávače. Protože už jakmile jen letmo spatříte jeho stan, táhne vás to dovnitř. A představení neopustíte, dokud neskončí.

Originální název: Cannery Row
Český název: Na Plechárně
Autor: John Steinbeck