RECENZE knihy: Kiera Cassová, Selekce 5 – Koruna: Finále výběru krále

17. 11. 2017

Princezna Eadlyn pokračuje v Selekci, třebaže se její život povážlivě rozbouřil. Zprvu si nemyslela, že by si ze zástupu nápadníků vybrala partnera. Je však čím dál jasnější, že by se jí nějaký hodil. A pár jich není lhostejných ani jejímu srdci.

Nadmíru populární literární young adult cyklus nazvaný Selekce potěšil fanoušky již pátým dílem a šestou knihou v pořadí. První trilogie líčila hledání budoucí manželky korunního prince, následovala antologie příběhů ze života některých vedlejších postav a nakonec také první vyprávění o Eadlyn, dceři královského páru – Americy a Maxona. Jeho bezprostředním pokračováním je v tuzemsku aktuálně poslední román s podtitulem Koruna.

Nový příběh americké spisovatelky, Kiery Cassové, opět přivádí čtenáře (vlastně asi spíše čtenářky) do reality královského dvora hýřícího cingrlátky, gurmánskými specialitami a záplavou krajkových volánků. Uprostřed blyštivé nádhery se princezna následnice pokouší z šesti mladíků Elity vybrat budoucího manžela. Po vzoru milovaných rodičů má v další Selekci najít pravou lásku a spřízněnou duši.

Kiera Cassová

Narodila se v roce 1981 v Jižní Karolíně, kde i vyrůstala. Vystudovala historii na Radford University a nyní žije s rodinou v Blackburgu ve Virginii. Miluje tanec, knihy, natáčení videí, chlapecké kapely a jí nezdravé množství dortů. Nemá ráda létání nebo saláty. Psaní používala jako terapii, než zjistila, že přesně to chce dělat a je na tom závislá. Debutovala knihou Siréna (vydala samonákladem) a záhy následovala v Harper Teen  trilogie Selekce (Selekce, Elita, První – příběhy Americy a Maxona i jejich dcery Eadlyn – Dcera, Koruna, antologie Šťastně až navěky a pracuje na The Untitled Fifth Book či románech o dalších hrdinech série (Maxonovi, Aspenovi, Amberly nebo Marleen).

Princezna si musí zvolit manžela a postavit se nenávisti

Budoucí královnu, Eadlyn Schreaveovou, aktuálně postihuje jedna rána osudu za druhou. Ahren (její milované a po uši zamilované dvojče) prchl za hlasem srdce a oženil se s Camille, francouzskou princeznou. Snad i kvůli tomu se oblíbená královna America nečekaně ocitá na prahu smrti. Prozatím je v bezvědomí na přístrojích a u jejího lože nepřetržitě dlí zdrcený král Maxon, proto je Eadlyn nucena stát se regentkou. Zatímco se třese o budoucnost rodiny a Illey, snaží se ze všech sil pokračovat v Selekci.

Kiera Cassová - Selekce 5 - Koruna

Zbývající uchazeči o princezninu ruku jsou tím nejlepším, co ji mohlo potkat. Nadšení, přátelští a okouzlující mladíci z Elity – Gunner, Kile, Ean, Hale, Fox i Henri s tlumočníkem Erikem – seznamují Eadlyn se světem mimo palác i s problémy, které trápí lid bez ohledu na reformy. Nápadníci jí přirůstají k srdci a pomáhají mladé ženě dospět. Princeznu by ani nenapadlo, že se opravdu dokáže zamilovat – a ještě na povel. Ale všechno je možné…

Racionální dívka podléhá Elitě i vlastnímu srdci

Kiera Cassová Selekce 4 - Dcera

Před nedávnem se princezna Eadlyn musela pustit do vlastní Selekce, která ji zpočátku moc nenadchla. Ale brzy přišla na to, že mít v paláci zástup ctitelů není špatné. Po jejich nezbytné (a občas i dramatické) redukci je následnice trůnu v mnohem jednodušší situaci, třebaže jen na první pohled. Její vztahy s nápadníky (stejně jako poměry mezi nimi) se zlepšují i komplikují a vyostřují se také postoje k Ahrenovu útěku.

Bratr jí dopisem otevřel oči, ale zavdal důvody, aby pochybovala o svých rozhodnutích. Popularita rodičů se bohužel nedědí, a proto musí vlastní kroky pečlivě zvažovat. Odměřená a navenek až sobecká mladá žena (s omezeným pohledem na život v říši) začíná panikařit. Eadlyn trápí i atmosféra mezi lidmi, která houstne vinou střetů příslušníků bývalých kast. Ale princeznu trápí hlavně vypjatá rodinná situace, kvůli níž se prozatímně ujímá vlády.

A k vnějším tlakům přibývají i dívčini vnitřní démoni (nejistota a obavy důvěřovat citům), kvůli nimž je pod stále větším napětím. Princeznino trápení je naštěstí vyváženo prohlubujícími se vztahy s nejoblíbenějšími adepty na post krále. Proto je jejich dočasné soužití komplikovanější, ale pro všechny také přínosnější. Mnozí díky Eadlyn překonávají sami sebe a zároveň jí pomáhají být lepší. Navíc k jejímu fanklubu přibývají i další členové.

Není Selekce jako Selekce, ale vždy potřebuje happyend

Kiera Cassová - Šťastně až navěky

Oblíbená dystopická young adult série (líčící peripetie kolem sňatků korunních princů a princezen) se vrátila již v pátém románu. Nejnovější svazek popelkovského cyklu s podtitulem Koruna přináší další porci romantického a často i sladkobolného vyprávění o královské rodině. Schreaveovi prožívají zcela stejné problémy i radosti jako všichni ostatní, avšak v jejich případě je vše zabaleno o poznání lákavěji.

Líbivá pastelová titulka jako obvykle představuje náladu, obsah i určení Eadlynina příběhu. Zato samo vyprávění se posouvá a rozvíjí. Prvorozená královská dcera již není tak osamělá, ambiciózní i odtržená od života, myslí podstatně více na ostatní a sama je emocionálnější. Děj bezprostředně navazuje na knihu nazvanou Dcera i linie, jež autorka rozehrála a mnozí budou jistě nadšení z finále svazku.

Kiera Cassová v posledním dílu Selekce rozplétá nepřehledné situace a vztahy, zato se tolik nerozplývá nad palácovým luxusem. Oproti předchozímu románu se tolik nevěnuje představování hrdinů, ale zaměřuje se na charaktery a vztahy, jež nejprve řádně komplikuje, aby je nakonec efektivně vyřešila. Díky tomu vyprávění přináší nejedno velké překvapení, ale také pár šokujících odhalení. Jen některé detaily zde působí trochu nereálně či prvoplánově.

Recenze Kiera Cassová První

Kromě oblíbeného prostředí i kulis čekají fanoušky některé postavy z původní Selekce (jejíž kouzlo i novost kniha trochu postrádá) a vůbec celá zdejší realita. Autorka se tentokrát věnuje více dospěláčtějším tématům na úkor korunek i saténu a také princezna je mnohem vyzrálejší, což je nadmíru sympatické.

Hlavně druhá polovina knihy je díky uvedeným změnám dějovější a napínavější než její předchůdce. Díky tomu si milovníci žánru (přednostně asi ctitelé Selekce) román Koruna jistě užijí a vyprávění zcela uspokojí jejich očekávání i naděje ohledně příběhu o illeyské princezně a jejím dědictví.

Český název: Koruna. Název originálu: The Crown. Autor: Kiera Cassová. Překlad: Nika Exnerová. Nakladatel: CooBoo – Albatros Media, 2017. Počet stran: 272. Doporučená cena: 269 korun.

4,5