RECENZE knihy – Kiera Cassová: Selekce 4 – Dcera, Dědička se děsí lásky

13. 10. 2016

Následnice trůnu Edlyn se musí zúčastnit Selekce, stejně jako kdysi její rodiče. Grandiózní akce má zklidnit napjatou politickou situaci a bouřící se lid Illey přivést k romantičtějším myšlenkám. V královském paláci se tentokrát bude vybírat ženich.

Oblíbená dystopická young adult série nazvaná Selekce (která podrobně líčí nesnáze výběru životního partnera v královské rodině) se před nedávnem i u nás pochlubila čtvrtou románovou knihou. Další část popelkovského cyklu s podtitulem Dcera přináší to, co její obálka i název ctitelkám (není příliš reálné, že by série nadchla i pánskou část milovníků fantastiky) saténu, korunek, čokoládových dortíků a fantastiky slibuje.

Populární Kiera Cassová čtenářům představuje korunní princeznu Eadlyn, prvorozenou dceru šťastného páru z úvodní trilogie a současných vládců Illey, Americy a Maxona. Nezávislá, ambiciózní a trošku sebestředná mladá dáma si po téměř dvaceti letech musí projít obdobným martyriem, jako její rodiče. Do klidu a samoty jejího domova vtrhne třicet pět mladých mužů, z nichž se jeden může (a nemusí) stát chotěm budoucí královny.

Kiera Cassová

Narodila se v roce 1981 v Jižní Karolíně, kde i vyrůstala. Vystudovala historii na Radford University a nyní žije s rodinou v Blackburgu ve Virginii. Miluje tanec, knihy, natáčení videí, chlapecké kapely a jí nezdravé množství dortů. Nemá ráda létání nebo saláty. Psaní používala jako terapii, než zjistila, že přesně to chce dělat a je na tom závislá. Debutovala knihou Siréna (vydala samonákladem) a záhy následovala v Harper Teen  trilogie Selekce (Selekce, Elita, První – příběhy Americy a její dcery Eadlyn – Dcera, The Crown, antologie Šťastně až navěky a pracuje na The Untitled Fifth Book či románech o dalších hrdinech série (Maxonovi, Aspenovi, Amberly, Marleen).

Pánská Selekce je drsná téměř jako její půvabná hlavní cena

Princezna Eadlyn si jako následnice trůnu užívá komfort a výjimečnost svého stavu. Přestože kasty byly zrušeny, Schreaveovi jsou stále prvními v království. Dědička přivykla luxusu, samostatnosti i osamění. Sama studuje dějiny monarchie, ekonomii nebo rozpočty či etiketu a kromě rodiny všechny prakticky ignoruje. Protože s privilegii souvisejí povinnosti a odpovědnost, intenzivně se připravuje na vládnutí. Je ale odtržena od běžného života.

kiera cassova-selekce 4-dcera

Do chvíle, kdy se atmosféra mezi lidmi v Illey začne horšit, a ctitelé kast za sebou nechají mrtvá těla. Ztrápený král Maxon přijde s nečekaným řešením. Východiskem by se mohla stát další potenciální romance v Selekci. Najít třicet pět nápadníků sličné budoucí královny není problém a Eadlyn má na vdávání věk. Jenomže o svatbě či milostném vztahu nechce ani slyšet. Nedokáže si představit, že by se o vládu či srdce měla dělit. Nebo snad ano?

Být princeznou není výhra v pohádkách, ani v Illey

Kiera Cass The Heir

Osmnáctiletá Eadlyn Schreaveová příliš neřeší pěkné šaty (dobře, záplavu skvostného oblečení, šperků nebo skvělé víno si vychutnává i princezna) a možné budoucí manžely jako její vrstevnice. Upjatá dědička řeší mnohem zásadnější problémy. Jako by již dávno byla dospělá a její život předem daný přijala bez výhrad. Užívá si tíhu podobné odpovědnosti a těší se na ni. Když však před ni ustaraní rodiče položí další problém v podobě Selekce, vzepře se.

Je odhodlaná vládnout co nejlépe, ale nenechá si do toho mluvit a už vůbec se vdávat. Když si však uvědomí, jak zhoršující se politická situace ničí zejména jejího tatínka, kývne. Eadlyn sice přistoupí na nedůstojnou frašku pro nespokojené poddané a slíbí otci, že v Selekci vydrží alespoň tři měsíce. Vymíní si však, že si vítěze vezme, jen pokud sama nebude chtít. Je nešťastná ze změn, jež mladíci způsobili v paláci a panikaří z nutnosti přiblížit se jim.

Nejprve ani tahle Selekce neslaví příliš mnoho úspěchů. Eadlyn působí odtažitě a bezohledné čistky jí také nepřidají plusové body. Zdá se, že zpočátku dělá snad vše špatně, ale když se začne sbližovat s jednotlivými mladíky (někteří jsou pro ni od počátku výzvou), objevuje v nich i v sobě netušené možnosti a city. Děsí ji, ale zároveň ji mění v někoho lepšího.

Opakování Selekce slaví úspěchy v království i u čtenářů

Recenze Kiera Cassová Selekce

Kiera Cassová Selekce

Nová série ze světa Selekce je opět určena spíše mladšímu publiku, prvotně asi zejména ctitelům úvodní trilogie, jejíž pohádkové zakončení je jistě potěšilo, nikoli avšak skutečnost, že se s oblíbenými hrdiny cukrkandlové lovestory museli rozloučit. Jejich frustraci si autorka uvědomila a zanedlouho přišla s novým vyprávěním z Illey. Protože její čtenáři spadají převážně do kategorie náctiletých, a v Selekci doprovodila Americu s Maxonem až ke svatbě, bylo třeba představit nového hlavního hrdinu (hrdinku) i s jeho problémy.

Volba padla na nejstarší dceru královského páru a přidávají se i někteří další potomci postav z původní trilogie. Fanoušci se seznamují s Eadlyn a jejím dvojčetem Ahrenem (zasnoubeným s princeznou Camille) i dalšími bratry Kadenem a Ostenem, s dětmi paní Marleee – synem Kilem (který se objeví mezi kandidáty v Selekci) a dcerou Josie (kterou následnice nesnáší, protože jí bere korunky), ale zejména s dědiččinými nápadníky.

Kiera Cass The Crown

Je zde odzbrojující finský kuchař Henri s tlumočníkem Erikem, milý krejčí Hale, lákavě troufalý Ean či násilnický Jack, výbušný Burke, ale i Baden nebo Fox a další. Některé postavy se vracejí z úvodní Selekce (Aspen jako generál Leger s Lucy, teta May, Marlee i hlasatel Gavril), ale celkově se mnoho nemění. Svět, do něhož autorka novou sérii zasadila, čtenáři již znají, a proto se jím příliš nezabývá. Občas naznačí určité společenské či politické změny, které se po svatbě královské dvojice staly, nebo ovlivňují přítomnost románových hrdinů.

Milovníci fantastiky a young adult dystopií znovu naleznou mnohé detaily, jež si oblíbili v podobných cyklech (Hunger games, Divergence či Skleněný trůn). Také v románu Dcera čeká záplava volánků, vlásenek, čokoládových dezertů i milostných potíží. Holčičí trable však zatím nevyvažuje žádná akce či napínavé okamžiky. Rebelové skončili a Eadlyn si nemusí dělat vrásky ani s dostaveníčky, protože si prakticky může dělat cokoli (pokud ji nenatočí reportéři).

kiera cass_stastne az naveky

Úvodní díl víceméně splnil to, co bylo jeho úkolem. Čtenáři se znovu vrátili do oblíbených kulis a přivítali mnoho nadějných charakterů. Ne každý se zde zatím projevil, mnozí o sobě ještě neřekli poslední slovo a někteří čtenáře příjemně či navýsost nepříjemně překvapili. Pokračování Selekce fanoušky asi příliš neudivilo a potěšilo je přesně tou mírou příjemné zábavy, jakou očekávali.

Kiera Cassová v knize nadnesla také pár možných budoucích dějových linií a bude zajímavé sledovat, kam své postavy v dalším dílu zavede, stejně jako to, zda i jak těchto námětů využije. Tak jako v předchozí trilogii, ani v nové sérii nebudou všechna tajemství odkryta hned v prvním svazku, proto ctitele tamního světa čeká ještě minimálně jedno pokračování. Zbývající čas si však mohou příjemně zkrátit nad sbírkou povídek ze světa Selekce nazvané Šťastně až navěky.

Český název: Dcera. Název originálu: The Heir. Autor: Kiera Cassová. Překlad: Jana Montorio Doležalová. Nakladatel: CooBoo – Albatros Media, 2016. Počet stran: 320. Doporučená cena: 269 korun.

5