RECENZE knihy: Skleněný trůn 2 – Půlnoční koruna: Celaena kosí rebely

23. 6. 2016

Celaena se stala královým šampionem, o krok blíže svobodě. Zároveň se dostala do smrtící pasti. Pro krále má zabíjet údajné zrádce. Pokud ne, sama zemře. Seznam obětí se rozrůstá a je na něm i jméno jejího dávného přítele. Zaváhá a začne se ptát.

Nadmíru populární young adult série literární fantastiky Skleněný trůn, určená zejména milovníkům klasické fantasy, dorazila také na pulty tuzemských knihkupectví již s druhým dílem. Pokračování cyklu plného magie, temného zla, krvavých bojů a ještě krvavějších politických intrik, které se však v mnohém podobá i aktuálně velmi oblíbeným paranormálním romancím, nese podtitul Půlnoční koruna.

Druhý svazek vyprávění o zamilovaném a komplikovaném trojúhelníku z pera Sarah J. Maasové i tentokrát k jejím ctitelům (možná zejména ctitelkám) přivádí tajemnou mladičkou vražedkyni Cealenu, velkorysého a dobrého prince Doriana i jeho pravý opak, zlého a malicherného krále Adarlanu s neomezenou mocí, loajálního a sympatického kapitána Chaola nebo statečnou a zářivou princeznu Nehemiu i s jejími spoluspiklenci.

Sarah J. Maasová

Newyorčanka narozená v roce 1986 je autorkou debutového Skleněného trůnu (zatím Throne of Glass, Crown of Midnight, Heir of Fire a prequelová novela The Assassin’s Blade) – bestselleru New York Times a USA Today. Psát ho začala v šestnácti letech (originál vyšel v roce 2012), byl přeložen do 23 jazyků a stal se jednou z nejlépe mezinárodně prodávaných knih. Kromě série ST pracuje na cyklu A Court of Throns and Roses a The Starkillers Cycle. Na Hamilton College v roce 2008 nadmíru úspěšně dostudovala tvůrčí psaní a vedlejší religionistiku. V současnosti žije v Bucks County v Pensylvánii s manželem a psem.

Králova šampionka musí zvládnout novou práci i své city

Celaena Sardothien bývala nejvěhlasnějším zabijákem v Eriley než ji zradili a uvěznili. Smrtka skončila v solných dolech, ale když přijala nabídku sexy prince Doriana, utkala se s dalšími asasíny o šanci pracovat pro krále. Zvítězila, proto je nyní jeho první bojovnicí se stále se rozšiřujícím seznamem obětí. Má se jednat o zrádce koruny, o celé rodiny bojovníků proti jeho pořádkům. To by snad mohlo ulehčit vraždění ve jménu nenáviděného panovníka.

Dokud se dalším cílem nestane její první láska – svůdný společník Archer, který je všechno jiné než zrádný intrikán. K jeho eliminaci dostane krátkou lhůtu, během které musí přijít na skutečnou konspiraci a snad se k ní i přidat. Výsledky v novém Celaenině zaměstnání děsí nejen potenciální oběti, ale i prince a kapitána stráží. S těmi se sblížila během turnaje o šampionát. Její srdce si zatím nevybralo, ale oba jí jsou blízcí, stejně jako nová přítelkyně – princezna Nehemia, která je na královském dvoře z poloviny vězněm a ke spiknutí má podezřele blízko.

sarah-j-massova-pulnocni-koruna

Pokračování boje s tajemným zlem i s potížemi srdce

Přestože je ústřední hrdinka série od počátku líčena jako vraždící sociopat, čtenáři dávno vědí, že Celaena je spíše nezkrotnou sotva dospělou ženou útočící častěji ostrým jazykem než chladným ostřím. Plnými doušky si užívá problematickou svobodu, luxusní cetky i pozornost přitažlivých nápadníků. Krále sice nenávidí, ale panovník jí velmi úspěšně vysvětlil, co by se stalo, kdyby neplnila jeho rozkazy. Proto je zatím tím, kým ji chce mít.

Smrtka sice není tak drsná, jak se zdálo, přesto se čas od času pustí do křížku s pěkně hnusnými protivníky a navíc má i za ušima. Velmi brzy jí dojde, že královy rozkazy nejsou tím, za co je vydává. Namísto nezbytné a téměř spravedlivé likvidace zrádců trůnu pomáhá Celaena upevnit královu moc získanou pomocí temné magie, bezohledného vraždění i nevýslovné podlosti. Přes antipatii k panovníkovi je nucena vypořádat se s každým, kdo by mu bránil v ovládnutí známého světa.

Celaena se ocitá ve vražedné situaci kvůli blízkým, ale to jí nemůže zabránit v pátrání na vlastní pěst. Přes lásku k šifonu a hedvábí vyráží na tajná sledování do špíny zapadlých uliček v mužském převleku. V případě nutnosti dokáže účinně hrozit, a nejen hrozit, svou pověstí, ale i názorným příkladem. Stejně jako v úvodním dílu si poradí prakticky se všemi situacemi, které jí autorka přichystala, a když je na ně krátká ona sama, nabídne se jí nečekaná pomoc.

sarah j maasova_skleneny trun

Citlivé vražedkyni, jejím milovaným a celé zemi hrozí zkáza

Svižné vyprávění přesně v mezích vhodných pro young adult literaturu se vrátilo a tím potěšilo všechny její ctitele. Hlavní hrdinka cyklu je hustá, ale ne příliš, její milostné potíže jsou složité tak akorát a líčeny jsou poměrně cudně. Najde se zde i dostatečné množství akce i napětí, aby kniha bavila a příjemně se četla. Pokračování Skleněného trůnu jde ve stopách úspěšného prvního dílu a v tomto smyslu nečeká čtenáře žádné velké překvapení.

Nečekané patrně nejsou ani další události či zápletky v Půlnoční koruně. Čtenáři si užijí netrpělivě očekávaný vývoj vztahu sličné hlavní hrdinky s okouzleným princem i kapitánem, další eskalace zatím tragicky jednostranného boje povstalců s Adarlanským králem, ale také rozvíjení magické linky příběhu. Mohlo by se zdát, že se Caelena s magickým nebezpečím již vypořádala v předchozím dílu, ale nejenže se vrací magie ještě temnější, také dědictví osiřelé Smrtky začíná vytahovat drápky.

Ze zajetí palácových zdí se příběh tentokrát rozšiřuje i do ulic sídelního města a mezi své postavy zahrnuje množství dalších zajímavých individualit. Zároveň by se mohlo zdát, že se toho v Půlnoční koruně příliš mnoho nestane. Spíše všichni se zatajeným dechem čekají na rozřešení nadnesených problémů, avšak tajemství z úvodního vyprávění nejenže nebyla odhalena, ale většina z nich se ještě znásobila.

Třebaže Cealena přišla o některé spojence, získala i mnohé netušené kontakty a výhody. Do příběhu se vracejí pomoci jí také někteří již odepsaní hrdinové, ale patrně nejvýraznějším v celé Půlnoční koruně se tak stává událost, která je i tím nejtragičtějším co se v obou svazcích stalo. Ztráta jedné z důležitých postav je pro její spoluhrdiny i pro vyprávění velmi tvrdá rána.

V tomto případě se ale zdá, že nečekaná tragédie by mohla hlavní hrdinku posunout k výraznějšímu zapojení do stávajících intrik a politikaření. Pro Cealenu a fanoušky zmizelé postavy je to však jen velmi slabá útěcha. Snad již příští svazek nazvaný Dědička ohně ukáže opodstatněnost této ztráty, ale pro pozůstalé patrně ani záchrana světa nebude dostatečnou odpovědí.

Český název: Půlnoční koruna. Název originálu: Crown of Midnight. Autor: Sarah J. Maasová. Překlad: Ivana Svobodová. Nakladatel: CooBoo – Albatros Media, 2016. Počet stran: 400. Doporučená cena: 299, zlevněno e-shop – od 254 korun.

0