RECENZE knihy: Kiera Cassová, Selekce – antologie: Šťastně až navěky

31. 12. 2016

Soubor vyprávění o dobrodružstvích princů a princezen opět vrací čtenáře do kouzelného světa Selekce. Soutěžní klání přibližuje i očima dalších postav – francouzské princezny, účastnic Marlee nebo Celesty, strážce Aspena či královny Amberly.

Populární young adult dystopie s názvem Selekce (přibližuje čtenářům výběr budoucích vládců království Illea) potěší ty, kteří netrpělivě očekávají další příběhy princezny Eadlyn, alespoň sbírkou povídek z tohoto světa. Půvabná obálka antologie Šťastně až navěky již na první pohled ukazuje přesně to, co od ní mohou čtenáři (z velké většiny dospívající čtenářky) očekávat a čeho se jim měrou vrchovatou dostane.

Pátá kniha série cukrkandlového vyprávění Kiery Cassové přináší z velké většiny jen další pohledy na soutěž, v níž America získala Maxonovo srdce. Kromě této Selekce přibližuje i výběr choti zesnulého krále Clarksona, nebo jak se některým protagonistům soutěže dařilo po soutěži. Jako v předchozích svazcích zde fanoušci naleznou okouzlující postavy i prostředí, v němž se o lásku i trůn bojuje pomocí blýskavých šatů, líbivých gest nebo líčení.

Kiera Cassová

Narodila se v roce 1981 v Jižní Karolíně, kde i vyrůstala. Vystudovala historii na Radford University a nyní žije se svou rodinou v Blackburgu ve Virginii. Miluje tanec, knihy, natáčení videí, chlapecké kapely a jí nezdravé množství dortů. Naopak nemá ráda létání nebo saláty. Psaní používala jako terapii, ale přišla na to, že přesně chce dělat a na čem je závislá. Debutovala knihou Siréna (vydala samonákladem) a záhy následovala v Harper Teen trilogie Selekce (Selekce, Elita, První – příběhy Americy, Eadlyn – Dcera, povídky Šťastně až navěky a pracuje na The Untitled Fifth Book i románech o dalších hrdinech série (Maxonovi, Aspenovi, Amberly, Marleen).

Sbírka příběhů z říše, kde vládne srdce následníka

Antologie povídek ze světa, v němž se vše točí kolem zamilovaných dvojic a romantických vztahů dětí vládců Illey, poodhaluje z již skončených Selekcí zase o maličko více. V osmi příbězích z prostředí královského paláce, a hry o budoucnost jejích protagonistů i celé říše, autorka vysvětluje některá rozhodnutí hlavních postav, ale i důvody jejich leckdy překvapivých a ne vždy ukázkových činů.

Kiera Cassová - Šťastně až navěky

V prvním vyprávění pojmenovaném Královna čtenáři lépe porozumí tomu, co vedlo Clarksona k nevoli a příkrému jednání vůči Americe. Poznají jeho vlastní rodinu i vztahy, které je poutají, a snad pochopí královnu Amberly i její nekritický pohled na manžela. Příběh nazvaný jednoznačně Princ líčí Selekci z úvodní trilogie tohoto cyklu Maxonovýma očima. Ten sice prožil několik prchavých okamžiků s dívkami vlastní kasty, nikoli však lásku.

Recenze Kiera Cassová Selekce

Kiera Cassová Selekce

Zato jeho pak dlouho před Selekcí potají milovaly jiné dívky než America, jak se ctitelé série dozvědí v předchozím příběhu a přečtou si i v povídce Miláček. Vyprávění pojmenované Z pohledu Celesty líčí emoce další uchazečky o trůn v prohrané soutěži. America podobně jako princ nechtě zlomila srdce jiného muže, jehož příběh čtenáři poznají v povídce Strážce.

Ta vypráví hořkosladký příběh lásky Aspena k budoucí královně i důvody rozhodnutí, které Americu hluboko ranilo a vrhlo do náruče prince. Povídka s názvem Komorná pro změnu naznačuje jiný důstojníkův vztah – city vůči statečné povstalkyni a služebné Lucy. Co se po královské hře dělo s jejími protagonisty si milovníci Selekce přečtou v příbězích Druhé výročí a Co dělají teď.

Návrat mezi krajky a volánky potěší, ale nepřekvapí

Recenze Kiera Cassová Elita

Kiera Cassová Elita

Pátá kniha z prostředí Selekce vrací své fanoušky do časů soutěže o srdce prince Maxona i dál do minulosti, ale popisuje též události z doby po hře o trůn. Čtenáři se znovu setkají s oblíbenými postavami a možná i maličko přehodnotí některé názory na ty nemilované. Budou mít nejen příležitost znovu se ponořit do neopakovatelné atmosféry očekávání a nadějí, ale i tajemství, které znají z oblíbené trilogie.

Kniha nazvaná Šťastně až navěky slibuje nadějný závěr leckterého vztahu, který byl ve všech třech svazcích cyklu Selekce dopodrobna popisován nebo jen naznačen. Tento slib také plní a fanoušci nešťastné lásky Marlee s Carterem, vztahu Aspena s Lucy nebo kupříkladu Amberly s Clarcsonem si přijdou na své. A nejen to. Opět budou svědky povstaleckých útoků a ukrývání v temných koutech paláce, ale též zakázaných dostaveníček.

Tyto linie vyprávění zvyšovaly tep jejich účastníkům i samotným čtenářům již v prvních třech románech, ale ani v páté knize se tento trend nemění. Díky autorčinu vypravěčskému talentu budou fanoušci s lehkým vzrušením prožívat i dávno známé situace. Mohlo by se zdát, že antologie jen s novými pohledy na již popisované události mnoho nového nepřináší, avšak najde se zde lecjaké překvapení a někteří čtenáři si navíc velmi užívají i jen návrat milovaných kulis.

Populární dystopie s líbeznými detaily i postavami

Recenze Kiera Cassová První

Na rozdíl od předchozích knih z cyklu Selekce je sbírka povídek oproštěna od líčení zdejší historie nebo společenských poměrů a omezuje se pouze na milostné vztahy hlavních či vedlejších postav. Tomu odpovídá také její formální provedení – počínaje líbeznou tváří skvostně oděné dívky korunované luxusní tiárou na pastelovém přebalu, nebo fakt, že nekomplikovaný popelkovský text provázejí půvabné vnitřní ilustrace.

Titul navíc obsahuje u každého z příběhů milou autorčinu předmluvu, která vysvětluje důvody Kiery Cassové k napsání právě onoho vyprávění. Podobně jako předchozí romány jsou také jednotlivé dílky antologie zábavné i čtivé a jistě nadmíru potěší svou cílovou skupinu – dospívající ctitelky literární fantastiky.

Ostatní a zejména ty, kdo dosud se sérií Selekce nepřišli do styku, možná příliš neokouzlí, přesto lze sbírku číst bez předchozí znalosti cyklu. Jen k tomu asi není pádný důvod a pokud si čtenáři před Šťastně až navěky nejprve prožijí úvodní trilogii, jistě budou spokojenější. Patrně nejzásadnější rolí sbírky je tvořit sympatickou mezihru během čekání na nový díl Selekce, v originále nazvané The Crown.

Český název: Šťastně až navěky. Název originálu: Happily Ever After. Autor: Kiera Cassová. Překlad: Nika Exnerová. Nakladatel: CooBoo – Albatros Media, 2016. Počet stran: 368. Doporučená cena: 299 korun.

0