RECENZE knihy: Victoria Aveyardová – Rudá královna: Nová fajn dystopie

5. 3. 2016

Zlodějku a rebelku Mare čeká neveselá budoucnost. Zanedlouho má narukovat do války, stejně jako její starší bratři a nejlepší kamarád. Před krvavým osudem ji však zachrání letmé setkání v temné uličce.

victoria-aveyardova-ruda-kralovna

Může být Rudou královnou i Stříbrná princezna? Zdroj: výřez knižní obálky.

Mladá americká autorka young adult a fantasy románů, Victoria Aveyardová, svým debutovým příběhem z blíže neurčené reality plné magie a krvavých bojů zčeřila stoupající hladinu dystopické fantastiky. Rudá královna začíná jako vyprávění sedmnáctileté dívky pocházející ze světa, v němž se obyvatelé dělí na Rudé a Stříbrné. Zanedlouho však příběh ukazuje, že toto rozdělení nemusí být neměnné, a že dívčin osud může ovlivnit i životy všech ostatních.

Zatímco Rudí jsou obyčejní lidé s krví takovou, jak ji známe i v našem světě, a osudem naplněným chudobou i nekonečnou dřinou, těm druhým koluje v žilách stříbrná tekutina, která jim patrně dává nadpřirozené, až božské vlastnosti. Díky neuvěřitelným fyzickým a psychickým silám dokáží Stříbrní ovládat vodu, zemi, oheň či vítr, ale také třeba železo, zvířata, stíny nebo léčit či ovládat ostatní.

Victoria Aveyardová

Narodila se a vyrostla v East Longmeadow v Massachusetts, na malém městě známém snad jen pro ten nejhorší kruhový objezd v celých Státech. Přestěhovala se do Los Angeles, kde na Univerzitě Jižní Kalifornie vystudovala scenáristiku a dodnes tam žije. Přestože tam člověk nepozná, jestli je léto, nebo zima. Momentálně píše knihy i scénáře a svoji kariéru používá jako výmluvu, aby mohla číst hromady knih a koukat se na spousty filmů. Pokračování Rudé královny má v angličtině podtitul Glass Sword.

Může být Stříbrná princezna Rudou královnou?

Sedmnáctiletá Mare Barrowová je Rudá. Pochází z rodiny chudého válečného veterána a její bratři již také bojují ve stoletém konfliktu se sousední zemí. Dívka nevyniká v ničem podstatném pro vládnoucí Stříbrné. Umí jen hbitými prsty přilepšovat své rodině z cizího. Je smířená s nevyhnutelným. Když ale vinou osudu musí rukovat i její přítel, spojí se s pašeráky. Svoboda je ale drahá a jediný, kdo by ji mohl dostat k cennějšímu lupu, je mladší sestra. Chodí ke Stříbrným vyšívat a pro rodinu znamená budoucnost. Je také do mladíka zakoukaná.

Akci sester ale přeruší útok rebelů a do cizí kapsy sáhne švadlenka. Přistihnou ji a zmrzačí. Zdrcená Mare namísto domů zamíří k vesnické krčmě okrádat zpité Stříbrné. Až ji nakonec jeden přistihne. Usměvavý mladík však dívku neudá, dokonce jí zařídí místo královské služebné. Během první slavnosti, kde pomáhá, se však odhalí její smrtící dovednost a Mare se stává Marinou. Rudá rebelka musí navenek hrát Stříbrnou princeznu, nebo zemřít.

victoria-aveyardová-ruda-kralovna

Mare nemůže zvítězit, přesto se nehodlá vzdát

Život ve světě Mare Barrowové není příliš spravedlivý a již vůbec ne šťastný nebo snadný. Tedy, pro Rudé, kteří jsou většinou chudí a žijí jen proto, aby sloužili Stříbrným. Tahle kasta naopak žije v nadbytku a zahálce. Ale i její členové potřebují jíst, a proto ti z poddaných, kteří vládcům nepomáhají zpříjemnit život ještě větším luxusem, musejí bojovat v nekonečné válce s podobně silnými sousedy.

Stříbrní jsou skvělými válečníky, jimž se Rudí nemohou ani přiblížit, každý s jinou božskou schopností. Tuto skutečnost si plebs s rudou krví uvědomuje během povinné účasti na soubojích Stříbrných v aréně každého města či vesnice. Měsíc co měsíc se nedostižní a nemilosrdní bojovníci před očima Rudých utkávají, aby jim připomněli, kde je jejich místo, a aby se předvedli konkurentům. Přes své možnosti se ale ke skutečnému bojišti často ani nepřiblíží.

Ti, kdo jeden po druhém pokládají ve válce život, jsou Rudí. Nemají léčitele, božské dovednosti, ani zastání. Možná i proto povstává Šarlatová hlídka. A zatímco na zásnubní slavnosti Mare projeví svou nečekanou ničivou schopnost před nejvyššími Stříbrnými, během čekání na svatbu s jedním z princů se stává spojkou rebelů. Dokonce i někteří skuteční Stříbrní, nejen falešná dědička ztraceného generála, se přidávají. A někteří to myslí i vážně.

Nové příběhy na známá témata stále působí

Další neveselý svět, který zvědavým čtenářům (možná spíše čtenářkám) a ctitelům dystopických příběhů autorka Victoria Aveyardová představila, přináší snad všechny známé a očekávané náměty, charaktery i prostředí. Mohou se těšit na cingrlátka ze Selekce, ale také prožívat napětí boje za svobodu vykreslovaného v ní či v Hunger Games. Ale svět Rudé královny v mnohém připomíná také třeba Divergenci či klasickou fantasy Skleněný trůn.

Jako mnohde jinde, také mezi Rudými je běžná chudoba až hlad, povinné odvody nebo příšerné tresty za lehké přečiny. Snad ještě méně, než v mnoha podobných sériích, se věnuje pozornost minulosti a vysvětlení rozdělení lidstva na dvě nezávislé vývojové linie či důvod této odlišnosti. Kvůli němu je ale kontrast obou kast mnohem razantnější, než v podobných svazcích. Jako jinde, i zde vládne diktátorský král (či pár), který za svou moc platí domluveným sňatkem.

Přes všechnu podobnost je však třeba říci, že si autorka vůči svým hrdinům servítky nebere. Na rozdíl od některých srovnatelných cyklů, určených dospívajícím milovníkům literární fantastiky, se v sérii Victorie Aveyardové objevuje několik docela drastických detailů či scén a dokonce i úmrtí pár celkem sympatických postav s teoretickým potenciálem. Co v prvním dílu série ale prakticky chybí, je zamilované cukrování a možný vztah se zde najde jen v náznaku.

Přesto, že má román celkem slušný rozsah, příliš mnoho se toho čtenáři zatím o autorčině světě nedozvěděli. Odhalili sice některé kontrasty či temné proudy, seznámili se s pěknou řádkou postav, které jim snad v budoucnu přichystají nejedno překvapení, a i když se v příběhu některé zvraty mohou zdát šokující, mnohé se dají předpokládat. Zejména jde o představovací vyprávění v úvodu cyklu, v němž se řeší zejména etiketa, plesy a intriky. Ne více, ale ani méně.

V dalších dílech se čtenáři pravděpodobně mohou připravit na mnohem větší příval akce a napětí, než si zatím vychutnat. Přesto by byla chyba neočekávat od Rudé královny od obojího příjemnou porci. Dá se předpokládat, že je v příštích svazcích čekají střety rebelů a Stříbrných, větší zapojení hlavní hrdinky, možná válečné detaily nebo snad nějaká milostná linie. Ve druhém dílu, pravděpodobně s podtitulem Křišťálový meč, se může stát téměř cokoli, proto se mají na co těšit.

Český název: Rudá královna. Název originálu: Red Queen. Autor: Victoria Aveyardová. Překlad: Alžběta Kalinová. Nakladatel: CooBoo – Albatros Media, 2015. Počet stran: 360. Doporučená cena: 329 korun.

0