RECENZE komiksu Baltimore: Morové lodě

14. 11. 2017

Hellboyovo univerzum je jeden velký pekelný vesmír, kde každoročně z mrtvých vstávají zombie, na nočním nebi se na košťatech prohánějí štěbetající čarodějnice, ve sklepeních starých zámků kují plány na konec světa nacističtí šílenci a okny vás pozorují upíři. A ačkoli má Baltimore svůj vlastní svět, věřte, že jeho nepřátelé se od havěti z Hellboye tolik lišit nebudou.

Tento lord Baltimore, vysloužilec první světové války předčasně ukončené morovou ránou, se nevyřízené účty s upíry snaží vyrovnat už nějaký čas, a za sebou nechává jen těla, mrtvá dříve, než je stačil zabít podruhé. Stopa toho, po němž pátrá, se tentokrát zdá až nesnesitelně teplá. Teplá jako krev, která bude při sledování této stopy proudit z živých. Ale nevychladne stejně jako krev, která bude při sledování této stopy proudit z mrtvých?

Mike Mignola
Michael Joseph Mignola (1960) je americký spisovatel a výtvarník, vítěz ocenění Eisner Award v různých kategoriích, který do komiksového světa přivedl superhrdinu s pekelným původem – Hellboye. Vedle něho samozřejmě fušuje i do jiných komiksů, vždy se ale ke svému rudému dítěti vrací.

Mike Mignola musí ty Němce nenávidět. Nejen že se to v Hellboyovi vyšinutými nacisty jen hemží, nejen že narazit v Ú.P.V.O. na svastiku není žádný problém, ale v první knize Baltimora se přesuneme do první světové – a proti komu se bojuje v první světové? Zde naštěstí kromě Němců i proti upírům.

Právě s nimi začne náš příběh. Příběh o honbě za pomstou. Slibně, atmosféricky, není třeba velkého otálení a vyráží se na cestu. Cestu, která se během pár stran vypaří do ztracena.

Zde máme viditelně slabou stránku Morových lodí. Po rozjetém začátku přijde utišení a během celé knihy se nic zásadního nestane. Po stovku stran čtenář sleduje to, kterak lord Baltimore sem tam vypráví svůj motiv a do toho čas od času odbíhá pokosit pár zombií. Nic víc. Trochu málo na téměř 150 stran.

RECENZE komiksu Baltimore: Morove lodeOn by to nebyl špatný nápad, originy čtenáře vždy zajímají, vyplatí se s nimi vyčkat na dobu, kdy mají k postavě nějaký vztah. Na dobu, kdy je vážně zajímají. Ve chvíli, kdy se s postavou seznámili na třiceti stránkách, to není zrovna ta nejlepší cesta.

Zdálo by se, že ten, kdo se s postavou setkal již v knize Baltimore aneb Statečný cínový vojáček a vampýr, může tuto výtku ignorovat, ale opak je pravdou. Ten navíc Baltimorův origin už zná a komiks mu tak po této stránce nic nového nepřinese.

Pokud by ale člověk tak nelpěl na příběhu, volno zda knihu četl, nebo ne, může si Morové lodě náramně užít. Protože pod jednoduchoučkým, občas až trapně naivním syžetem bublá atmosféra nesrovnatelná snad s čímkoli, co Mignola s Goldenem vytvořili. Z každého stínu sálá temnota a děs, v nočních kulisách číhá hrůza a smrt. Rozehrávají divadlo tak prosycené atmosférou, že vás přesvědčí, že horory v komiksu mohou fungovat. Tak prosycené atmosférou, že tu večerní návštěvu kamaráda, který bydlí na samotě na mýtině v lese, si raději rozmyslíte. Jan Kantůrek pak na převodu do češtiny předvedl vrcholnou formu, již si drží už dlouhá desetiletí.

Atmosféra do čtenáře zaleze jako kůl do srdce

Nádech hladového zla podtrhuje též novozélandský výtvarník Ben Stenbeck. Má osobitý styl, v němž se zračí bohabojný respekt k Mignolovi a nevybočuje ze standardů kreslířů, se kterými se Mignola běžně paktuje. Oproti Mignolovi se však zdá dynamičtější a všechny postavy působí živěji, byť sem tam méně efektně (scéna s ptákem vylíhnuvším se z upírovy hrudi patří mezi ten typ scén, které Mignola dohnal k mistrovství).

Stenbeckovi samozřejmě vypomáhá Dave Stewart svou zásadní prací s barvami. Právě tomuto člověku v pozadí z poloviny vděčíme za to, jak Mignolovy světy vypadají vizuálně. Jen málokdo umí nasytit stránku černí tak jako on. A jak pracuje s jinými barvami se může čtenář přesvědčit například ve scéně s upíry na válečném poli, kdy hrůzné výjevy na ponurém nočním pozadí rudě přímo sálají.

Těžko hodnotit Morové lodě jednoznačně. Pokud člověk očekává silný příběh, odejde s prázdnou, zklamán. Pokud mu stačí nechat se unášet atmosférou hutnou jako večerní zprávy po tsunami, odejde s plnou, blažen. A když už máme ten origin za sebou, tak pokud si dovede série udržet svou pochmurnou laťku, je jisté, že i ona ambivalence hodnocení se rozplyne jako poslední zbytky denního světla.

Originální název: Baltimore #1: Plague Ships
Český název: Baltimore #1: Morové lodě
Scénář: Mike Mignola, Christopher Golden