RECENZE komiksu Berlín: Město světla

24. 5. 2019

V Česku uplynulo od vydání prvních dvou svazků berlínské trilogie sedm let. Říkáte si, že těch sedm let bylo dlouhých? Víte, v Americe mezi vydáním prvního a posledního dílu uběhlo osmnáct let. A celou tu dobu Lutes pilně pracoval na kresbách a rešerších.

Novinář Severing už to neustojí. Bezcitnost a nespravedlnost kypící všude kolem jej uvrhá do apatie a otupělosti. Nacistická vláda utahuje ostnatý drát uzavíraný kolem homosexuální komunity. Stále víc a víc kamenů dopadá do oken židovských rodin. Tentokrát to vypadá tak, že by se milosrdněji ve Městě světla tvářila i tma.

Jason Lutes
Rodák z New Jersey (1967), který
ale pobýval například i ve Francii. Zvlášť evropský komiks se na jeho pracích silně podepsal. Pracoval střídavě jako umývač nádobí a v komiksové branži. Nejznámější práce zastupuje sbírka stripů Jar of Fools a právě historický Berlín. Chybí mu slezina a nosí brýle.

Po dlouhém čekání člověku chvíli trvá, než se rozpomene na staré postavy. Ale opravdu jen chvíli, čímž Lutes předvádí, že ačkoli jste do ulic výmarského Berlína už roky nenahlédli, po třech stránkách se cítíte jako doma. Možná trochu tápete, jaké jsou přesně vztahy mezi postavami, ale víte, že už jste je viděli a co jsou zhruba zač, ba dokonce i jejich motivace.

To znamená, že Lutes zabydlel svůj Berlín hrdiny tak opravdovými, že se usadili ve vaší mozkové kůře a vynoří se takoví, jako byste je neviděli pouhý měsíc.

Lutes ve vykreslování postav celkově exceluje. Po rozpomenutí se, případně po připomenutí si předešlého četbou Města kamene a Města kouře (Město kamene vyšlo pro jistotu v druhém vydání) vidíte v dějových liniích postav jasnou cestu z bodu A do bodu B. Lutes vám neplácne Severina a Martu Müllerovou do jedné postele jen kvůli momentálnímu zpestření děje. Vše má následky, vše se uzavírá. Životy? Nebo bludné kruhy? Ano, možná jsou hrdinové archetypální, rozhodně se ale na rozdíl od většiny sérií jen neplácají na místě.

Navíc každý samozřejmě ví, že o postavách a jejich příbězích Berlín až tolik není. Ty jen ilustrují, jaké to v Berlíně Výmarské republiky asi bylo. Tvrdé, nelítostné, kruté, ze všeho nejvíce ale rozštěpené. Lutes se téměř drží novinářské objektivity a ač občas sklouzává k jakémusi zjednodušení vykreslení některých jako čistých démonů bez světlých stránek, nejde na to nijak agresivně; čtenáři stále zůstává trocha prostoru pro vlastní názor (ne že bych si myslel, že bude názor inteligentní většiny zrovna rozštěpený).

Především se mu ale daří vykreslit hutnou atmosféru, v níž zapustilo kořeny to, co je v ní zapustilo. A dává vědět, že daný systém nevzešl z ničeho. A dává vědět, že by se mělo bránit spíše důvodům, než se snažiti zastavit následky.

Lutesův Berlín výstižně popisuje důležité pětileté období. A pak? Působí trochu neuzavřeně. Jistě, i příběhy vytržené z času mají výpovědní hodnotu, jistě, možná už není třeba nic dodávat, protože dějové linie působí alespoň polouzavřeně, jistě, ale co kdybychom je rádi uzavřeli zcela? Mnohé čtenáře zamrzí jakási uspěchanost závěru Berlína. Chápu, že by Jason Lutes rád příštích deset let věnoval dalšímu projektu a ne čtvrté knize, ale čtenáři by rádi něco, co nepůsobí jako doutnák dynamitu zhasnutý v polovině.

Představuju si, že se obrátím zpátky k městu

Je až překvapující, nakolik si Lutesova kresba stále zachovává stejnou tvář jako na prvních stránkách Města kamene. Možná absence autorského posunu, ano, ale zároveň také jednotnost, která takovéhle dějepisné fresce náramně sluší. Sluší se pochválit i zpracování BB/artu, protože vytištěn na použitém nažloutlém papíře získává Lutesův vizuál onu potřebnou patinu, jež přenáší čtenáře přímo do berlínských ulic.

Berlín. Po letech jej opouštíme. Opouštíme jej zrovna v moment, kdy se schyluje k bouři. A přesto jej opouštíme se smutkem, protože nám v jeho beznadějných ulicích bylo pod Lutesovým vedením tak dobře. A také se smutkem, kde jsou ty časy, kdy BB/art vydával podobná díla mnohem častěji.

Originální název: Berlin: City of Light
Český název: Berlín: Město světla
Scénář a kresba: Jason Lutes