RECENZE komiksu Candide: Eldorádo

19. 5. 2018

Eldorádo. Původně možná přezdívka jihoamerického krále, mnohem známější ale jako název města postaveného ze zlata. Kdyby takové město někde mohlo existovat, bylo by to jedině v tom nejlepším z možných světů. Karel Jerie se do něj tedy nebojí vzít Candida v posledním díle trilogie inspirované Voltairovým nejznámějším dílem.

Po krutých bojích po boku bulharského krále a po ztřeštěné revoluci v Port-Ugalu zbývá jediná možnost: Začít nový život v Novém světě. Ale Buenos Aires nakonec nebude tak přátelské, jak se tváří. Takže ani tady to nevyjde, a nezbývá než navštívit Jezuity a Eldorádo, abychom se nakonec přesunuli ke konečnému řešení záchrany celé Evropy.

Karel Jerie
Aargh! pomohl spoustě českých začínajících komiksových autorů. První průlom Karla Jerieho přišel však již v roce 2002 v Potu. Jeho příběhy pak postupně vycházely ve sbornících jako Inseminátor nebo O (ne)mrtvých jen dobré, v Crwi či Bedemanovi, aby mu v roce 2007 vyšel autorský Oidipus Rex a spolu s Hibim stvořená Šifra mistra Hanky. Přes monografii Lovecká sezóna to byl pak jen kousek k jeho opusu magnum Candide.

Voltaire paří bezpochyby k nejčtenějším osvícenským autorům a filozofům. Jen málokdo nikdy neslyšel o Candidovi, a výtisky tohoto francouzského veledíla osmnáctého století stále patří mezi ty čtenější historické kousky. A přesto, kdo z vás si knihu pamatuje jako takový nářez, ve kterém zemi drancují jezdci na dinosaurech, filozofové si skládají těla z mechanických součástek a planety zamořují plechovsky Campbell‘s?

S adaptacemi je to těžké. Pro spoustu lidí má adaptace slovo od slova kopírovat předlohu, která je špatná. Já osobně pak nevidím k existenci takové adaptace jediný důvod. Další přístup je takový, který předlohu zcela změní, obrátí naruby a postaví vzhůru nohama, ale často se z toho pak už stává spíš parodie a fraška. Najít vyvážený moment mezi těmito dvěma stranami není snadné. Ale Karel Jerie to dokázal.

Jerie si beze ztráty hlavních myšlenek předlohy vybírá jen to nejdůležitější, a přetváří to k obrazu svému. Obrazu plnému akce, humoru, akce, odkazů na vše možné a akce. Vtipům s batohem se zasmějete, na Doktora Divnolásku si s radostí zavzpomínáte a při pokyvování nad Jerieho fantazií si užijete jízdu bitkami a honičkami, kde se to utrhanými končetinami jen hemží.

Cogito ergo boom!

Plynulému tempu vyprávění značně napomáhá Jerieho zručnost, co se komiksového média týče. Skladba panelů, juxtapozice, to vše po těch letech na komiksovém poli zvládá bez jediného zádrhelu.

Na druhou stranu, když si člověk prolistuje celou trilogii, nemůže si nevšimnout, nakolik sází Jerie na jistotu. Přehnaně geometrické rozvržení panelů by bylo záhodno častěji proložit trochou té nesymetrie, ať trochu rozproudí krev v žilách té sterility.

Candide se bez sebemenší pochybnosti dá označit za největší dílo, které Jerie dosud vytvořil. Nejedná se sice o nic přelomového, nic, co by vás dostalo do kolen a museli jste o tom po pět desetiletí přemýšlet, možná si za pár měsíců budete na spoustu částí vzpomínat už jen mlhavě, čtení si ale rozhodně užijete. A to se počítá. Navíc jde o přístup, který se stále v českých komiksech vidí jen zřídka.

Název: Candide #3: Eldorádo
Scénář a kresba: Karel Jerie
Počet stran: 80