Menu
FANZINE.cz
Komiks

RECENZE komiksu Daniela Clowese Mrtvej svět

Ondřej Pešek

Ondřej Pešek

25. 6. 2019

V roce 2001 šel do kin film Přízračný svět s mladičkou Scarlet Johansson a Thorou Birchovou v hlavních rolích. Sekunduje jim Steve Buscemi. Film se okamžitě stal kultovkou. Čtyři roky nato Al dente vydává komiks Jako sametová rukavice odlitá ze železa. Jméno autora zní povědomě. Odkud? Daniel Clowes je autorem komiksové předlohy Přízračného světa. Po patnácti letech čekání ji máme na pultech knihkupectví.

Enid a Rebecca dospívají na americkém předměstí. Co s životem, neví. Snaží se to zjistit? Nesnaží. Nač. Kolem se potulují bezcílně ostatní. Pozéři, ubožáci, lidské trosky. Lidi, kteří mají možná začátek, ale určitě ne cíl. Čas pomalu hnijící v přítomnosti znuděných přátel někde v rohu umaštěného retro bistra. Čas jako chcíplý pes. Co se stane se psem, necháte-li ho hnít bez jediné snahy jej uklidit?

Daniel Clowes
Daniel Clowes představuje na poli nezávislých komiksů ohromnou ikonu. Průkopnickým médiem byla série Eightball (její části vyšly i samostatně, u nás například Jako sametová rukavice odlitá ze železa), mezi nejznámější počiny patří Mrtvej svět (zfilmovaný se Stevem Buscemim) a Wilson (film s Woodym Harrelsonem v hlavní roli).

Daniel Clowes se v Česku ukazuje jako muž mnoha tváří. Zatímco v Sametové rukavici se prezentoval jako surrealistický psychař, v Dívce jménem Patience vystřihl sci-fi o posedlosti, aby se v Mrtvém světě zabýval existenciální prázdnotou dospívajících nejen na americkém předměstí.

Generace Y a generace Z, případně jiným termínem mileniálové, mívají ještě jeden další přívlastek: Vyhořelá generace. Proč? Nevíte? Přečtěte si Mrtvej svět, tam to máte.

Pojem existenciální prázdnota jako by vážně naplňoval Mrtvej svět až po okraj. Bloumání a zabíjení času. Neschopnost najít motivaci k tomu mířit vysoko. Neschopnost najít i motivaci k tomu mířit nízko. Neschopnost najít jakoukoli motivaci. Úzkostná absence smyslu věcí. Nic. Naprosto prvotřídní nic. Silný vývar životní šťávy zabukistů, jaký se jen tak nevidí. Definice beznaděje prvního kroku do dospělosti; přesná, ale přesto nepodbízivá. Deprese toho kroku předtím, než se přes onu nesmyslnost přeneseme a ignorujeme ji.

Problémem je, že pokud nedovedete ocenit onu prázdnotu reflektovanou i samotným dějem skládajícím se víceméně jen ze stěžování si dvou dospívajících dívek, neexistuje šance komiks si užít. Protože posun v syžetu se zdá zdánlivě zcela nulový a jediný vývoj se odehrává pouze na psychologické úrovni, a i tak nepatří mezi ty nejzřetelnější.

Lidi si myslí, že jsem divnej jenom proto, že pořád bydlím s mámou… No a co, že už je patnáct let po smrti.

Daniel Clowes pro kresbu zvolil černé linie na bílém pozadí doplněné pouze jedinou barvou: Blednoucím odstínem ne dalekým od tyrkysové. K tomu karikující obličeje. Rozhodně opět nesedne každému, ale zcela doplňuje příběh. Zpočátku se zdá jen jako autorský rozmar, ale jak vše spěje ke konci, zvolený výtvarný styl sedí stále více a více, aby na poslední stránce na výbornou podtrhl závěrečnou pointu.

Mrtvej svět rozhodně nepatří mezi masovky. Pokud nečtete běžně nezávislý komiks, ale máte o něm nějaké povědomí, zdá se téměř jisté, že Mrtvej svět bude přesným převedením vašeho povědomí do papírové formy. Ať už je to dobře, nebo špatně. Pokud nezávislý komiks čtete víte, co čekat. Ať už je to dobře.

Originální název: Ghost World
Český název: Mrtvej svět
Scénář a kresba: Daniel Clowes
Překlad: Martina Knápková
Počet stran: 80
Vazba: Brožovaný
Vydal: Trystero, 2019
Doporučená cena: 399 Kč

Ohodnoťte tento článek:
5
Právě čtete

RECENZE komiksu Daniela Clowese Mrtvej svět

Hide picture