RECENZE komiksu Gotham Central: Corrigan

14. 4. 2020

Člověk by řekl, že být policistou v Gothamu musí být ohromné zaměstnání. Člověk skutečně pomáhá, chrání občany před nebezpečenstvími, která si ani nedovedeme představit, a když jde do úzkých, stojíte po boku Batmana, Robina či podobných. Série Gotham Central, kde se Ed Brubaker s Gregem Ruckou odvážili rozvést svůj názor, že to na půli cesty mezi zkorumpovanými kolegy a samozvanými maskovanými strážci kradoucími vaši práci a pověst zas taková výhra nebude, dospěla čtvrtou knihou do konce.

Jimmy Corrigan je hajzl. Každý to ví. Možná to není nejchytřejší hajzl na světě, ale je to chytrý hajzl ve světě hajzlů. A takovému leccos projde. Proto není dobré, že si to s ním místní detektivové rozházeli. Protože to si on nenechá líbit. A tady už nemluvíme jen o něčem tak malicherném jako sabotáži pracovních povinností. Když se hajzl zlobí, bude zlobit všechny kolem.

Ed Brubaker
Ed Brubaker (1966) měl vždy zanícení především pro Marvel. Taky neměl na výběr, na místě jeho dětství se nedaly jiné komiksy sehnat. Přesto si během dospívání vypěstoval vztah i k DC a především k drsným detektivkám. O tom všem se můžeme přesvědčit v Criminalu, Fatale, Captainu Americovi, Batmanovi či Gotham Central.

Znáte takový ten podivný, ambivalentní pocit, který máte při čtení opravdu kvalitních sérií? Nemůžete se dočkat konce, kdy budete mít vše už jen ve své hlavě, ale zároveň se tohohle momentu nikdy nechcete dočkat, protože znamená, že už se s danými postavami, s oním příběhem nebudete setkávat. Dokud se nerozhodnete, patří-li série mezi obzvlášť dobré, přečíst si ji znovu. Gotham Central právě dospěl do takového momentu. A rozhodně se zařadil na seznam komiksů, které si opětovné přečtení zaslouží.

Zdá se, že se z Gotham Central nakonec stala především Ruckova série. Je podepsán pod každou z částí, a jediný Mrtvý Robin je spoluprácí s Brubakerem. A ačkoli Brubakerovy práce zbožňuji, nemohu říci, že by tohle osamostatnění se bylo na škodu. Série si stále drží svou vysokou kvalitu, možná ji dokonce i trochu povyšuje.

Čtvrtá kniha krásně ukazuje, proč a jak Gotham Central funguje/fungoval. Corrigan II se obejde zcela bez superhrdinů. Pokud se v Mrtvém Robinovi objeví, tak pouze jako jakési pozadí, možná katalyzátor, možná akcelerátor, možná jako jakési lehce humorné odlehčení. Ale vše stojí mnohem více na charakterech. Na detektivech. Na husté atmosféře, ovzduší úzkosti, noitu, emocích a složitých rozhodnutí. Rucka (v případě Robina s Brubakerovou pomocí) si čtenáře podmaní a ze svých černých spárů s houkačkou nepustí.

Corrigan celou sérii uzavírá. A dost možná jde opravdu o vrchol celého Gotham Centralu. Ano, nečekejte nějaký zvrat na konec nebo něco podobného, ale mnohem spíše logického vyústění napjatého oddělení tak, jak by možná ve skutečném životě bylo. Budete číst s otevřenými ústy i bez výbuchů a honiček v autech.

V kontrastu k těmto kusům stojí prostřední příběh, kde se to superhrdiny a superpadouchy jen hemží. Ano, jde o část zapadající do větší události Identity Crisis, ale v celé knize působí značně nepatřičně. Změna nálady opačným směrem, akce, mrtví, nadpřirozeno. I kdyby Rucka měl pro takový druh příběhů talent, ideologicky se tak míjí se zbytkem série, že by neměl šanci obstát. Do některých sérií by velké události komiksových vesmírů neměly zasahovat. Neprospívá to ani jednomu z nich.

Skončit v nejlepším

Superpříběh pak patří mezi nejslabší části celé knihy i kresebně. Na celém Corriganovi je znát absence Michaela Larka na postu výtvarníka, ale Kano se Stefanem Gaudianem mu nejsou až tolik vzdálení; bohužel ve chvílích, kdy převezme výtvarnou stránku Steve Lieber, postavy začínají vypadat jako vlastní karikatury. Nemohu ze sebe setřást jakýsi dojem dětinskosti celé kresby podtržené podivnými výrazy ve tvářích a skákajícími padouchy, lacinými barevnými přechody některých pozadí a, předem se omlouvám, tím ohromným červeným blýskajícím kosočtvercem připomínajícím apokalyptickou menstruaci.

Po Gotham Centralu se mi bude stýskat. Greg Rucka zde bravurně ukázal, že ví nejen jak vyprávět správný noirový příběh a vrhat nové světlo na známá prostředí, ale i jak pracovat s komiksovým médiem – úvodní němé stránky druhého sešitu Corrigana II by mohly jít rovnou do učebnice, jak pracovat s komiksovým médiem. Nu, nezbývá než doufat, že se něco podobně kvalitního zase jednou objeví.

Originální název: Gotham Central #4: Corrigan
Český název: Gotham Central #4: Corrigan
Scénář: Ed Brubaker, Greg Rucka