RECENZE komiksu Grandville: Force Majeure

1. 5. 2019

Roku 2009 vtrhl na pulty českých knihkupectví jezevec, s nímž není radno zahrávat si. Inspektor LeBrock, po zuby ozbrojený antropomorfní detektiv, který se musí vypořádat s největšími spiknutími a zlořády Grandville. Po přesně deseti letech se pak na pulty vrhá ještě jednou, ve svém posledním dobrodružství.

Poslední dobrodružství… Jak jako poslední dobrodružství? Jako že poslední kniha série, nebo že se LeBrock odebere do zvířecího nebe? To první dozajista. To druhé? Nechte se překvapit. Proti našemu detektivovi totiž stojí sám Tiberius Koenig, Napoleon zločinu, a chystá si došlápnout nejen na něj, ale i na všechny jeho blízké. Blíží se masakr. Blíží se definitivní zúčtování.

Bryan Talbot

S definitivním zúčtováním se samozřejmě pojí ohromné plánování a velkolepé rvačky. A zde Talbot jako vždy exceluje. Jeho verze Sherlocka Holmese na steroidech funguje především díky Talbotovu mistrnému střihu, kde dávkuje akci a dynamiku příběhu bez jediného zaškobrtnutí tempa.

Kromě akce plní komiks také, jak už si čtenáři u Grandville zvykli, obrovským množstvím popkulturních narážek. Pobaví Blacksad v Madame Tussaud, spousta odkazů na dílo Arthura Conana Doyla a stejně tak úsměv vykouzlí užití malby Kacušiky Hokusaie, jehož dílo jsme viděli například i v Dobrodružství Luthera Arkwrighta. Na své si přijdou také fanoušci Talbotovy hravé důslednosti v detailech, jak se můžeme přesvědčit už na prvních stránkách u průhledné podlahy s koi kapry.

Důslednosti by ale mnohem více zasloužil scénář. Mnoho autorských zkratek a deus ex machina si vynucuje doylovský neduh potřeby vysvětlování. Sám LeBrock v jednom momentě říká, že dobrý detektivní příběh se pozná podle toho, když má čtenář po celou dobu pocit, že by ho nakonec dokázal rozlousknout sám.

To se trochu bije s Talbotovým nutkáním skrze některé postavy vysvětlovat všechny dějové zákruty v pozadí. A to ať už mluvíme například hned o Tiberiově prvním proslovu v knize, kde má tendenci popisovat vše, co podnikl pro získání informací o LeBrockovi, nebo o opravdu úmorném a hanebném objasňování celé knihy na posledních stranách. Zabrat čtrnáct stran méně než stoosmdesátistránkového komiksu pouze tím, že se vysvětluje, jak vše na předchozích listech bylo, bych se ve špatné náladě nebál označit za scenáristickou slabost.

Kniha též nefunguje úplně jako velké finále série. Zatímco první knihy Grandville dávaly tušit cosi o vypořádávání se se spiknutími a prohnilou politikou, v poslední knize veškerý přesah devalvuje na pouhou béčkovou detektivku a boj s arcizločincem. Zatímco předchozí knihy obsahovaly alespoň náznak toho, že se cosi děje v pozadí, a v Force Majeure se všechny nitky spojí, pátá kniha ani zdaleka nevyužívá možností a očekávání plynoucích z již vytvořeného světa. Namísto velkého finále jen další tuctový svazek, který je kromě pár na poslední chvíli ušitých stehů od zbytku série zcela oddělitelný.

Dobrý detektivní příběh se pozná podle toho, když má čtenář po celou dobu pocit, že by ho nakonec dokázal rozlousknout sám

Mluvíme-li o finále, nelze nezmínit báječný vynález, který zde Talbot představil. Protispoilerovou pečeť. Neprůhledný igelit bránící čtenáři v tom, aby si při listování knihou vyzradil její konec. Talbot tak na stará kolena ukazuje, že má stále nějaká esa v rukávu a že je stále schopen přijít s nápaditými kousky. Prvotřídní, bravo.

(ovšem výtka pak směřuje k Talbotově domýšlivosti, protože považovat to, co skrývá protispoilerová pečeť ve Force Majeure, za něco nečekaného, se nedá označit než za neuvěřitelnou malomyslnost)

Tak Grandville máme za sebou. Pravda, nakonec se z něj vyklubalo něco docela jiného, než jsme tušili po první knize, pravda, možná by si kniha zasloužila opravdový konec namísto tohohle prázdného pšouknutí, ale podíváme-li se na sérii jako na celek, nemůžeme se na Talbota zlobit. Protože i přes všechny nedostatky Force Majeure byla jízda Grandvillem příjemný antropomorfní nářez. (plus antispoilerová pečeť)

Originální název: Grandville: Force Majeure
Český název: Grandville: Force Majeure
Scénář a kresba: Bryan Talbot