RECENZE komiksu Jodorowského a Moebia Šílená ze Sacré-Coeur

28. 6. 2018

Alejandro Jodorowsky platí za obrovskou legendu a chvála se pěje téměř na vše, co vytvoří. Moebius? Dá se o něm říci snad něco jiného? Když se spojí dva géniové, existují dvě možnosti: Buď se vám do rukou dostane něco, co vás semele, anebo strašlivý průser. Co na to Šílená ze Sacré-Coeur?

Začněme otázkou. Když dostanete k narozeninám rozchod a (teď už) bývaá žena si to ve vedlejším pokoji hlasitě rozdá s milencem, když se vám studenti vysmějí a zavrhnou vás, když pak přijde studentka s tím, že s vámi chce dítě, co uděláte? Ať už cokoli, uvědomte si, že vám pak může sdělit, že z potomka se stane nový prorok a z vás něco jako Duch svatý.

Moebius
Jean Henri Gaston Giraud (1938-2012) alias Moebius je skutečná legenda evropského i světového komiksu. Už ve svých osmnácti letech debutoval komiksovým westernem Frank et Jérémie. Stál u zrodu vydavatelství Les Humanoïdes Associés a se svými společníky založil v roce 1975 novátorský časopis Métal Hurlant. Právě zde vyšla nejslavnější Moebiova díla, mezi něž patří například Incal nebo Arzach.

Pokud nepatříte mezi ty, kteří si nutně sedí na žánrových škatulkách, pak od Šílené ze Sacré-Coeur dostanete přesně to, co očekáváte. V recenzi Andělských drápků jsem psal, že Jodorowskému stačí dát jakýkoli materiál, který končí alespoň letmým osvícením hlavního hrdiny, a on nad tím napíše příběh, se kterým bude spokojený. Tak tady to máte opět, spolu s dalšími prvky jako sex, násilí, šílenství, mystika a východní náboženství (a západní náboženství), nebo pohlaví. Zkrátka Jodorowského dílo do posledního puntíku, kde nevynechal nic, co k tomu patří.

Obávám se, kdy se tento jeho scénář začne zajídat. Sázet stále na stejné karty patří k tak laciným trikům, že se u takového velikána jako Jodorowsky až divíte. A přesto, ono to funguje! V Šílené ze Sacré-Coeur se tenhle guláš podařilo uvařit tak, že na jazyku pálí přesně tak, jak má.

RECENZE komiksu Šílená ze Sacré-CoeurMožná za to mohou trochu pozměněné kulisy, ale nejspíše také notná dávka autobiografičnosti. Kromě toho, že hlavní hrdina i vzhledem dá vzpomenout chilského psychomága, jeho rozkol mezi vírou a filozofií, rozumem a emocemi, chtíčem a askezí se nemohl vzít jinde, než v Jodorowského osobních zkušenostech (a v doslovu se dozvídáme, že toho odtud pochází ještě více).

Překvapivě a osvěžujícím způsobem působí dávka humoru, jíž Jodorowsky komiks napěchoval. Snad žádné z jeho dosud vydaných děl neobsahovalo takovou lehkost, vtipy a hlášky. Ano, bizarní a ujetý byl vždy, ale jen málokdy u toho dal čtenáři možnost zasmát se.

Ovšem nečekejte, že byste se chlámali u každé stránky. Pozoruhodným prvkem Šílené ze Sacré-Coeur je to, že nestojí na místě. Skládá se ze tří alb, a to, jak se příběh vyvíjí v tom prvním, nijak nepředurčuje směrování druhého či třetího.

Nacpi mi do pochvy celou svou duši!

Vývojem též prochází Moebiova kresba. Přijde-li vám skok z konfliktu filosofie a emocí do pojednání o sektářství podivný, těšte se na moment, kdy se Jodorowsky utrhne ze řetězu a nečekaně vše převrátí ve zběsilou a zatraceně vtipnou akční jízdu, kde nezbývá než nad jeho šílenými nápady s úsměvem pokývat hlavou. Zde se změní i Moebiův styl v mnohem podbízivější, skladba panelů v rychlejší a komediální nádech nabírá na obrátkách.

Poklonu si zaslouží i Richard Podaný, protože věřím, že překlad nejednoho monologu mohl být menším prorockým porodem. Naopak pomyslný políček pak letí na líce korektora a redaktora, protože překlepy a očividnými šlendriány, které by se v komiksu vydaném po roce 2000 neměly objevovat, se kniha jen hemží (namátkou slovo jako na straně 39, kde se první písmeno nachází na jiném řádku než zbytek, text lezoucí z bubliny do obrázku na straně 144 nebo chybně uvedený rok v doslovu).

Šílená ze Sacré-Coeur je výjimečným dílem, u něhož si po dočtení nejste jisti, zda bylo výborné, nebo pod tou slupkou ploché. Ať to bylo jakkoli, odhlédne-li se od redaktorských pochybení a toho, že Jodorowsky začíná působit na jedno brdo, rozhodně jde o čtení, které vás nenechá chladnými.

Originální název: La Folle du Sacré-Coeur
Český název: Šílená ze Sacré-Coeur
Scénář: Alejandro Jodorowsky