Menu
FANZINE.cz
Komiks

RECENZE komiksu Marty Morice: Rozvědčík

Ondřej Pešek

Ondřej Pešek

27. 4. 2017

V listopadu 2016 proběhla v Uhelném mlýně v Libčicích nad Vltavou působivá společná výstava Marty Morice a Petry Gupty Valentové. Když se zde proslechlo, že má už už vyjít komiks Marty Morice nazvaný Rozvědčík, vzbudilo to mnohá očekávání. Nakolik byla tato očekávání naplněna, to je věc jiná.

Šestidenní válka byla bleskovým konfliktem mezi Izraelem a Egyptem, Sýrií a Jordánskem v červnu 1967. Zapojil se i Irák, Súdán, Saudská Arábie a další. Co se týče zaštítění, na arabské straně stáli Sověti a na izraelské USA. V následných jednáních hrozilo, že bipolární napětí praskne a vyteče potlačovaná zášť. Jedním z těch, díky kterým se takové tragédii předešlo, byl Miroslav Polreich, hrdina Rozvědčíka.

Marta Morice
Malířka Marta Morice pochází z Havlíčkobrodska a studovala v Brně, ale již od devadesátých let žije a tvoří ve Francii. Často se ve svých malbách zabývá sociálně laděnými motivy, ale nejsilněji působí její otisky přírodnin na papír, které vystavovala z loňska na letošek v Libčicích nad Vltavou. Od svého přestěhování do Bretaně se zabývá též komiksem.

Jméno Miroslava Polreicha přes všechny jeho podobné úspěchy nepatří k těm nejskloňovanějším v české zahraniční politice. Marta Morice se rozhodla svého strýce trochu vynést na světlo a poukázat jeho zajímavým příběhem mimo jiné na potřebu tvrdohlavosti solidarity a kdysi výsadní místo Československa.

To, co stojí za komiksem, to, co zpracovává, si rozhodně naši pozornost zaslouží. Co se však týče samotného Rozvědčíka, tam už to trochu skřípe.

Předně člověka napadne: Proč je to komiks? Texty obstojí samy o sobě, obrázky nepotřebují a ani je obrázky nijak nerozvíjí. Obrázky zde tvoří pouze redundantní ilustrace, aniž by se člověk na jediný podíval, odnese si stejný příběh. Využití komiksu jako média tedy naprosto nulové.

Ostatně když se člověk snaží soustředit na obrázky, tak nejen že neobstojí ve funkci předání příběhu (k čemuž nejspíše ani nebyly určeny), ale přes svůj zajímavý vizuál by komiksově ani fungovat nemohly. K tomu by bylo zapotřebí, aby se jednotlivé postavy daly vždy jednoznačně poznat, a ne aby čtenář každou chvilku luštil, která postava je která; stejně nejspíše tuhle snahu zavrhne, protože výsledek takového zkoumání mu k ničemu není.

Vstupy dalších postav působí ani ne rozpačitě, jako spíš trapně či pitomě. Vážně má nějakou vypovídající hodnotu vstup  typu moje babička znala Helenu z Washingtonu, vzpomínala na ni jako na kultivovanou dámu? Ne že by byla třeba jedna z mála replik protagonisty No tohle! zrovna obohacující.

Repliky celkově nepůsobí dobře. Když odhlédneme od zbytečných, obsah téměř všech autorka popíše v doprovodném monologu. A dialogy mezi postavami překypují strojeností a umělou nastrčeností, postrádají jakoukoli přirozenost. Takový problém má většina publikací, kde byla komiksová forma zvolena bez jakéhokoli opodstatněnějšího, hlubšího rozmyslu.

Kresby, které by krásně fungovaly… kdyby nešlo o komiks

Stylově jsou ale kresby Marty Morice velice vytříbené. Mají silného ducha i smysl pro atmosféru, jen se v tomhle stavu více než pro komiks hodí třeba pro retroreklamu.

Komiks Rozvědčík vzbudil silná očekávání. Bohužel je ale ani zdaleka nenaplnil. Po tušení výtvarně vytříbeného grafického románu přichází více než rozpačitý kousek, který mohl být spíše desetiminutovým audiozáznamem povídání než komiksem. Ostatně by se tam ztratilo i těch pár chybek jako záměna Dmitrije za Dimitrije, Jersey se dvěma S nebo chybné mě/mně.

Název: Rozvědčík
Scénář a kresba: Marta Morice
Vazba: Pevná vazba
Počet stran: 120
Vydal: Argo, Praha 2017
Doporučená cena: 298 Kč

Ohodnoťte tento článek:
0
Právě čtete

RECENZE komiksu Marty Morice: Rozvědčík

Hide picture