RECENZE komiksu: Moebius – Andělské drápky

6. 6. 2017

O Andělských drápcích se říká, že šlo o Moebiův soukromý exorcismus. O pokus vyhnat ze sebe všechny sexuální běsy. Jeho chilský spolupracovník, mág a provokatér Alexandro Jodorowsky, pak vzal výsledné archy, a vykouzlil nad nimi podivný, zneklidňující příběh.

Příběh popisuje přerod dívky v ženu. Napůl nucený, napůl vytoužený krok z dětství do dospělosti. Ale co pak? Pak musí přijít další osvícení. To konečné. Jednoduchá premisa? To si jen myslíte, dokud se neponoříte do stránek balancujících mezi pornografií a mystickou Biblí.

Moebius
Jean Henri Gaston Giraud (1938-2012) alias Moebius je skutečná legenda evropského i světového komiksu. Už ve svých osmnácti letech debutoval komiksovým westernem Frank et Jérémie. Stál u zrodu vydavatelství Les Humanoïdes Associés a se svými společníky založil v roce 1975 novátorský časopis Métal Hurlant. Právě zde vyšla nejslavnější Moebiova díla, mezi něž patří například Incal nebo Arzach.

Kdysi jsem zavtipkoval, že Jodorowskému stačí dát jakýkoli materiál, který končí alespoň letmým osvícením hlavního hrdiny, a on nad tím napíše příběh, se kterým bude spokojený. Když jsem slyšel povídačku o vzniku Andělských drápků, dospěl jsem k názoru, že na tom bude víc než ždibec názoru. Ale ono to až neuvěřitelně dobře funguje.

Andělské drápky bývají popisovány jako pornografie pro intelektuály. Při přebírání knihy mi bylo řečeno, že i neintelektuál si přijde na své. Nezbývá než souhlasit. Moebius opět dokázal, že si své místo kreslířské ikony zasloužil. V jeho kresbách se snoubí čirá pornografie a nahota s násilím, zneklidňujícími podtóny a surreálnými výjevy. Některé stránky se staly dokonce natolik ikonickými, že knihu předcházejí a mohli jste se s nimi setkat u jakéhokoli většího článku o Moebiovi, evropském komiksu nebo o erotice v umění.

RECENZE komiksu: Moebius - Andelske drapkyJak velkou představu měl o smyslu své práce sám Moebius? Nakolik šlo o automatickou kresbu a nakolik viděl ve svých kresbách onu propojující nit? Ačkoli se to asi nikdy přesně nedozvíme, vše nasvědčuje tomu prvnímu.

Když se podíváte na zadní obálku knihy, nejste si jisti, co vidíte. Je to abstraktní, je to divné, je to zpitvořené, fantaskní a hlavně a ještě jednou divné. Ale nemůžete se zbavit dojmu, že to je porno. Jasně, v některých bizarních tvarech poznáte ňadra, ten penetrovaný otvor taky působí lascivně, ale jen se to hmatatelně pohybuje pod povrchem, na první pohled nezřetelně.

Překonala jsem svůj strach z ženství a kousek po kousku jsem si rozpárala pohlaví

Totéž si můžete říci právě u Jodorowského textů. A po prvních stránkách vůbec nemusíte věřit, že z toho vyplyne něco srozumitelného. Jenže když už otočíte listů několik, najednou do sebe začne vše zapadat. Najednou vidíte komplexní příběh o zasvěcení do dospělosti, o přerodu dívky v ženu, o roztrhnutí okovů a o zasvěcení duchovním. A říkáte si: Sakra, vždyť ono to bublalo pod povrchem celou dobu! Jenže pak se to na vás vrhne s dravostí jaguára; čistě, jasně a nelítostně.

Četli jste Freuda? A Junga? Protože jestli ne, doporučuji se trochu do jejich revoluční psychoanalýzy ponořit a pak si dát Andělské drápky ještě jednou.Máte to tu totiž všechno – Freudův souboj idu, ega a superega sytí celý příběh, o Jungově animu protagonistka téměř otevřeně mluví.

RECENZE komiksu: Moebius - Andelske drapkyJodorowsky provedl nájezd na nevyslovitelno. Zmačká čtenáře do živého otazníku civícího do velkého gramofonu matoucí existence s divotvornou dutou troubou, která pořád vypadá na to, že z ní už už vytryskne nějaká vítězná odpověď na všechno. A věřte, že nejen odpovědi ze stran Andělských drápků tryskají na všechny strany.

Ponořit se do příběhu vyžaduje obzvláštní pozornost. Ano, můžete si publikaci pořídit jen kvůli velkoformátovým erotickým, až pornografickým kresbám, ale když si dáte tu práci a ponoříte se do textů, budete odměněni nádherně bohatou mentálně-mystickou cestou. A usoudíte, že rozsahem nejmenší kousek ze spolupráce dvou komiksových velikánů je možná tím nejzásadnějším, co kdy vytvořili.

Když ztratíme naději, zmizí i strach

O tom, jak moc Andělské drápky zapůsobily, svědčí například to, že na ně odkazují a dokonce z nich i citují jihoafričtí Die Antwoord ve své písni Beat Boy. A takový dosah už se počítá, ne?

Andělské drápky vzbudí opět tu otázku, která v kulturních kruzích u některých děl visí už několik desetiletí. Nakolik je to už umění a nakolik je to ještě porno? Těm méně rigidním můžou přivést Andělské drápky nebývale silný, magický zážitek. Jedna z mála knih, která si svůj obrovský formát skutečně zaslouží.

Originální název: Griffes d‘Ange
Český název: Andělské drápky
Scénář: Alexandro Jodorowsky