×
FANZINE.cz

RECENZE komiksu Nicka Drnasa Sabrina

Trystero, jedno z nejosobitějších českých komiksových nakladatelství, se rádo nechávalo slýchat, že více než jeden komiks ročně rozhodně nezvládne vydávat. Zato fanoušci se rádi nechávali slýchat, že více než jeden komiks ročně rozhodně chtějí. To trvalo čtyři roky. Pak, ve stejném roce jako Mrtvej svět, přišla z Trystera Sabrina.

Co si máte z předchozího vzít? Že nikdy nikomu nemáte věřit? A co si máte vzít ze Sabriny? Že nikdy nikomu nemáte věřit? Celkem normálka. Sabrina zmizí. Kam? Toť, oč tu běží. I když možná že ne. Možná, že jde více o to, proč. Jak. Nic nevidíme. Nic nevíme. Pravda je barová tanečnice, která tančí pro každého jinak, a každému zamotá hlavu pouze šalem a klamem.

Nick Drnaso
Nick Drnaso (*1989) se narodil v Illinois, kde také začal svou kariéru jako autor samizdatových alternativních komiksů. Prorazil roku 2016 sbírkou krátkých, vzájemně propojených povídek Beverly inspirovanou Drnasovým dospíváním na předměstí Chicaga. Jeho dalším velkým grafickým románem je konspirativní Sabrina.

Sabrinu, která se ani tak nezabývá zmizením či vraždou onoho děvčete jako spíše konspirativními teoriemi podrývajícími (nebo možná popisujícími) realitu vynořivšími se poté, vydalo v Česku Trystero. Překvapení? Existuje snad vhodnější nakladatesltví než to, které svůj název i své logo převzalo z Dražby série č. 49 mistra paranoie Thomase Pynchona?

Pynchon ve Výkřiku techniky řekl, že paranoia je česnekem v kuchyni života; toho se člověk nepřejí. Drnaso si to bere za své. Ano, všechno se točí kolem Sabrinina zmizení, ale ve skutečnosti jde jen o rozbušku pro trhavinu naplněnou střepinami nenávistných e-mailů, pochybností a stihomamu.

Drnaso v tomhle ohledu exceluje především v práci s prostorem. V protikladu vedle sebe koexistují stránky sledující pouze geometrickou prázdnotu domů a našich kroků beze slov a pregnantní přepisy e-mailů, zpráv, rádiových přenosů a blogů, kdy listy přetékají písmenky a poplašnými výlevy.

My Češi víme, že samota občas může být příliš hlučná. Nick Drnaso a jeho hrdinové to vědí též.

Právě zmiňovaná geometrie patří mezi Drnasovu nejsilnější zbraň. Ať už jde o jaksi hranaté postavy nebo o prostředí, v němž se nacházejí, těžko v nich budete hledat nějakou živou energii. Vše se zdá prázdné. A ze všeho nejvíce to umocňuje geometrie použitá pro stavbu čtvercových panelů, v níž Drnaso připomíná umírněnějšího Chrise Warea. Těsné, hranaté rámečky jen podtrhují stísněnost postav uvnitř.

Taková příjemná prázdnota

Bohužel ale občas ona vyprázdněnost zasahuje i emoce, jež by měly zmítat danými postavami. Zdají se liché a falešné, čtenář s nikým nesoucítí, nikoho mu není líto, s nikým se neusměje. Zůstává pocit duševní vyprázdněnosti, silná emoce, ale jediná, kterou z komiksu vytřískáte. Může hrozit i zneklidnění nebo tíha, ale vzhledem k laxnosti, se kterou čtenář přistupuje k osudům postav, jim možná v půli dojde dech.

Sabrina exceluje. Ano, je to trochu chladná holka, ale využívá komiksového média jako málokterý komiks v poslední době. A rovněž tak se málokdy setkáte s tak trefným obrazem dnešní falešnými zprávami posedlé společnosti.

Jak v komiksu říká sama Sabrina: Bylo tam pár zajímavejch myšlenek, ale když jsem ji dočetla, připadala jsem si taková prázdná. A sestra Sandra na to: Ale byla to taková příjemná prázdnota. Sabrina přináší instatntní prázdnotu duše. Prázdnotu, která tentokrát nebude příjemná, ale rozhodně bude obohacující.

Originální název: Sabrina
Český název: Sabrina
Scénář a kresba: Nick Drnaso
Překlad: Martin Svoboda
Počet stran: 204
Vazba: Pevná
Vydalo: Trystero, Praha 2019
Doporučená cena: 799 Kč



Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.




Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..