RECENZE komiksu Pochmurný kraj: Hejna běsů

27. 4. 2018

Hrůza. Tak by se dal v jednom slově popsat komiks Pochmurný kraj. Ale teď mne prosím nechápejte špatně, tím nemyslím, že číst ten komiks je hrůza, ale že při tom čtení cítíte hrůzu. Pořád moc zbrklé? Tak takhle: Říkal vám někdo, že ten komiks, který vám doporučuje je ten nejčistokrevnější strašidelný horor, který jste kdy četli? No, tak pokud vám zrovna nedoporučoval Pochmurný kraj, tak lhal.

Farma na samotě. Kolem les. Mezi farmou a lesem ale stojí starobylý dub, pokroucený jako hnáty sešlé babizny. Je to ten dub, který v sobě má tak podezřelou zacementovanou škvíru. Je to ten dub, o kterém se noc co noc Emě zdají strašidelné sny. Protože ten dub ji volá. Namísto k němu ale dorazí do lesa. Do lesa, kde se to běsy jen hemží.

Cullen Bunn
Narozen kdesi na venkově Severní Karolíny, Cullen Bunn byl předurčen pro psaní hororů. Přesto přistoupil ke středněproudovým superhrdinům, kde to u Marvelu zkoušel s béčkovou Valkyrií a všechny fanoušky DC si znepřátelil homosexuální verzí Loba. Pak se rozhodl navázat na své temnější začátky jako The Damned. Tím navázaním byl jeho současný opus magnum Pochmurný kraj.

Nevýhoda prvních knih bývá v tom, že musejí zároveň fungovat jako dobrý úvod a zároveň strhnout čtenáře natolik, aby byl motivován ke koupi dalšího. Jen málokdy se podaří splnit obě podmínky, a tak většinou ta druhá tak nějak závisí na fanouškově zarputilém odhodlání a jeho víře. Pochmurný kraj zde tvoří výjimku.

Už během prvního sešitu seznámí Cullen Bunn čtenáře se vším potřebným (nebo alespoň s tím, co je mu ochoten prozradit) a snad ještě dříve, než první sešit skončí, se z akvarelových stránek po čtenáři začnou natahovat hladové pařáty temnoty. A on se jim oddá.

Horor v komiksu moc často nefunguje. Kolik dobrých hororových, opravdu hororových komiksů jste za poslední roky četli, spočítáte na prstech jedné ruky. Možná dokonce na palci jedné ruky. Proto se obezřetnosti při výběru Pochmurného kraje nedá divit. Ta obezřetnost by se ale neměla týkat kvalit onoho svazku, alebrž toho, co vás čeká na jeho stránkách.

Z příběhu se totiž line kruté zlo. Kruté zlo pácháné jak lidmi, tak čarodějkami či jinými stvořeními. Stvořeními skrývajícími se ve stínech. Bunn se ukazuje jako mistr ve vybudování atmosféry, která na vás dýše svým odporným dechem z každé stránky, a přesto nechává místo i pro napětí a slibuje nějaké zvraty. Cosi bublá v kuchyni kanibalově, a my se na ten pokrm hladově těšíme.

Co se týče mistrovství, překvapí pak především v Česku naprosto neznámý Tyler Crook. Jeho akvarely vytváří v Pochmurném kraji ony temné stíny dusící špinavá zákoutí a plížící se mezi znetvořenými stromy, aby se nebál v snových pasážích přitlačit na barevnou škálu (ehm, především rudou a žlutou), a nechal čtenáře plácat se v pukajícím šílenství a spalujícím zmaru. Už osmá stránka prvního sešitu říká vše. Ten strom vás smete jako půlnoční bouře.

Emě občas přišlo, že ticho je živoucí bytost

Akvarely dodávají komiksu velmi nezvyklý zjev. Velmi sympatický zjev. Skýtají Crookovi bohaté možnosti, co se týče kontrastů a hry se světlem, stejně jako samotných efektů na čtenáře, na které není zvyklý.

Akvarely Crookovi propůjčily možnosti nakreslit nejen ony obludné ženské, ale i smyslné a něžné. Když zněl Bunnův popis aby vypadala něžně a nevinně, ale aby se uměla mrknutím oka stát chladnou a zlověstnou, přesně věděl, jak toho dosáhnout. Možná chvilkami (především v druhém sešitě) vypadá hlavní hrdinka spíš jako zpěvák grungeové kapely, ale alespoň je vidět, že je Cook v téhle pozici teprve v začátcích. Ale jsou-li tohle začátky, netuším, jak přelomový nářez nás čeká po Crookově vykreslení.

Venku zuří něco mezi jarem a létem. Sluníčko, záře, květy voní, děti si hrají… Nenechte si zkazit náladu. Zavřete se do sklepa, rozžehněte prastarou svíci a ponořte se do propasti zvané Pochmurný kraj. Až se do vašeho srdce zatnou první ledové drápy, poznáte, že jste na tom správném místě.

Originální název: Harrow County: Countless Haunts
Český název: Pochmurný kraj: Hejna běsů
Scénář: Cullen Bunn