Recenze komiksů a komiksových knih

RECENZE komiksu Punisher MAX: Bez domova

8. 10. 2020

Nebudu přehánět, řeknu-li, že Punisher si v Česku vypěstoval už jakousi tradici. Roku 2002 se první část Ennisova příběhu Vítej zpátky, Franku objevila v magazínu Crew, a roku 2004 u nás konečně rozjel první sérii komiksových knih. Ta skončila. 2008. Začala série Punisher MAX, opět pod Ennisovou taktovkou. Ta skončila po devíti letech, a navázal na ni Jason Aaron. Historie se opakuje a my můžeme v ruce držet i poslední Aaronovu knihu. Jak chutná tečka za těmi roky masakrů?

Tři předchozí knihy Aaronova punisherovského běhu nakonec nebyly nic jiného než předehra. Expozice. Cesta sem. Jak říká sám Punisher, Wilson Fisk je nakonec Kingpin. Má armádu, má celé město. A Frank Castle je jen jeden starý chlap. Jsme tu. Punisher má v rukou i v srdci prázdnotu, a chystá se ji použít k tomu, aby dostal toho nejvlivnějšího hajzla ve městě. Čas zvednout stavidla.

Jason Aaron
To, že se tenhle komiksový scenárista narodil v Alabamě, můžeme cítit v jeho komiksech dost znatelně. Poté, co mu jeho bratranec Gustav Hasford vysvětlil, jak psát (napsal předlohu Olověné vesty), zúročil americký jih a katolickou výchovu v komiksech jako Southern Bastards nebo Muži hněvu. A v podobném drsném stylu tvoří vše od Skalpů přes Punishera až po Wolverina.

Kam Aaron spěje, je nabíledni již od první knihy. Aaron tedy namísto nějakých vytříbených point sahá po něčem jiném, namísto šoku po emocích. Namísto překvapení pracuje s pocitem nevyhnutelnosti. A právě protože víte, kam vše spěje, tlačíte proti proudu. Snažíte se nějakým podivným čtenářským tchaj-ťi přemoci osud, který ale už dávno napsala nějaká vyšší entita. Bez úspěchu. Aaron vás převálcuje a neustoupí ni krok stranou.

Už proto, že se tenhle nevyhnutelný závěr bez slitování blíží, čeká čtenář napětí nejvyšší. Že už bude balancovat na okraji propasti, s očima upřenýma dolů, s jištěním, které prasklo asi půl roku zpátky. A vítr foukne.

Jsem jen jeden starý chlap. Jenom Punisher bez arzenálu

Bohužel ale k ničemu takovému nedojde. To nutně neznamená, že by se Aaronovi bezdomovecký Punisher nepovedl, ale tlačí moc na pilu. Naskočit k sérii poté, co ji dlouhá léta vedl Garth Ennis, není snadné, a Aaron se jej očividně snaží trumfnout. V tom ale nakonec selhává, stejně jako v možnosti využít svůj slibný dějový oblouk k tomu, aby dopad poslední knihy posílil.

Punisher: Bez domova nijak nevyčnívá nad předchozími knihami. Stále jde o Punishera tak, jak si ho jeho čtenáři přejí, stále jde o neuvěřitelně zručně odvedené řemeslo, ale vyvrcholení, které by čtenáře dostalo do kolen, se nekoná. Nepomáhá tomu ani epilog k pětisešitovému příběhu Bez domova, sešit nazvaný Konec války. Aaron se noří do sentimentu, který nedovede věrně podat, a namísto aby působil hořce, jen vám způsobí čtenářské pálení žáhy. Furyho slova o tom, že je občas lépe někoho pohřbít bez velikolepých řečí, si měl sám jejich autor vzít k srdci.

Přestože se tvrdí, že konce bývají tím nejdůležitějším, já si myslím, že cílem je cesta sama. Tady nás Aaron vedl po – pro Punisherovy fanoušky – velice kvalitně dlážděné stezce. To, že jsme na jejím konci nenalezli to, co jsme čekali, nemění nic na srandě, kterou jsme si na ní užili.

Nutně mi to ale nedá si ještě jednou popíchnout do člověka, který tu srandu kazil – je jím výtvarník Steve Dillon. Do očí opět bije fakt, že má ve svém katalogu asi pět různých obličejů (to, že dáte hlavě Bullseye jiný odstín neznamená, že ji znovu můžete použít, aniž by si toho někdo všiml), selhání v dynamice (ti lidé si jenom opírají ruce, nebo někdo někomu dává pěstí?) nebo zkrátka podivně nakreslené scény (to vážně Kingpin drží Punishera asi tak za pět vlasů kdesi za jeho hlavou, aby jej nerozchuchal?). Tenhle chlápek klidně mohl zůstat doma a na výlet s náma nejít. Vystačil bych si s tím, kdo vytvořil asi nejlepší obálky, které kdy Punisher měl, s Davem Johnsonem.

Na tom výletě jsme potili krev, ale už jsme v cíli. Díky, Franku.

Originální název: Punisher MAX: Bez domova
Český název: Punisher MAX: Homeless