RECENZE komiksu Punisher: Vánoce na odstřel

12. 12. 2019

V americkém mainstreamovém komiksu mají zvyk, že na Vánoce často vydávají takzvané vánoční speciály, totiž komiksy, kde hrdinu série umísťují do příběhů s vánoční tematikou (a často pro svou speciálnost nespadajících do kánonu). Stává se to Spier-Manovi, Avengers, párkrát se to stalo Lobovi nebo Batmanovi a samozřejmě i Punisherovi. Ve Vánocích na odstřel máme takové speciály rovnou tři.

Ve Vánocích v rudé Punisher zase sejmul nějakého kápa jednoho z gangů organizovaného zločinu. Manželky těchhle lidí se zase jednou setkávají na pohřbu, a protože je to už přestává bavit, rozhodnou se o Punishera postarat samy. V Seznamu si Punisher vytvoří seznam hodných a zlobivých, a je jasné, který bude delší. A poté Sláva na výsostech Bohu a pokoj lidem dobré vůle. Punisherova babysitterská kariéra pro bosse jedné z rodin.

Jason Aaron
To, že se tenhle komiksový scenárista narodil v Alabamě, můžeme cítit v jeho komiksech dost znatelně. Poté, co mu jeho bratranec Gustav Hasford vysvětlil, jak psát (napsal předlohu Olověné vesty), zúročil americký jih a katolickou výchovu v komiksech jako Southern Bastards nebo Muži hněvu. A v podobném drsném stylu tvoří vše od Skalpů přes Punishera až po Wolverina.

Vánoce na odstřel jsou antologií lepenou hlavní postavou a tematikou. To většinou nedopadá moc dobře; v lepších případech pak pouze nevyváženě. Vánoce na odstřel v tomhle představují výjimku, protože jde o sbírku vyváženou a možná nedosahující kvalit běžné Punisherovy řady, rozhodně však obstojnou pro Punisherovy zaryté fanoušky.

Hned si odporovat se nesluší, ale co naplat. Punisherovy zaryté fanoušky možná nepotěší hned první povídka Vánoce v rudé. Proč? Možná již v lehkém nástinu vám to něco připomínalo. Četli jste osmého Punishera MAX? Jak se jmenoval? Vdovy. A o co v něm šlo? Parta vdov se rozhodla pomstít se Punisherovi za to, že jim neustále zabíjí manžely.

Původně sice Vánoce v rudém vyšly roky před Vdovami, takže za neoriginálního se dá pokládat Ennis, ale v Česku je tomu naopak a tomuhle speciálu to do karet nenahrává. Promiň, Jimmy Palmiotti. A podivné Punisherovo chování, co se jedné mafiánky týče (mihnuvší se později ještě v jednom speciálu, který je už ale pro jinou knihu), to nevylepší. Texeirova kresba s pohybovými přestupky a podivnými pózami také ne.

Přesto jde vlastně o Punishera, jak jej znáte a jak jej chcete, s hláškami i cynismem. Nečetli-li jste Vdovy, ideál.

Seznam je další klasikou, jen bez těch pochybení na straně kresby (kresebně nejtemnější a nejatmosféričtější kousek sbírky). Střílení, křivé charaktery, černý humor. Scénář Stuarta Moorea, který jako by vypadl z předepsané Punisherovy šablony. Ale funguje, šlape. Jde od A do B. Nesnaží se o nic, co byste od Punishera nečekali. Žádné odbočení, žádné opravdové zvraty, ale rovnou po Punisherovsku jednoduše na věc.

Moc zlobili

Jednoduše na věc jde v poslední povídce i Jason Aaron, dva roky před tím, než Punisherovu řadu dostal na starost (ten Punisher kreslený Stevem Dillonem, který u nás nyní vychází). Aaron tlačí na pilu a znesvěcuje Punisherův svět tvrďáky neštítícími se čehokoli a servíruje tak dalšího typického Punishera. Snaží se dokonce i o pointu, což je ale možná jediná věc, která mu v příběhu nevyjde, ježto ji čtenář očekává již od začátku.

Vánoce na odstřel představují příjemné zpestření v Punisherově řadě. Ano, možná bychom chtěli spíše dokončení normální Aaronovy řady (zbývají jen dvě knihy), ale když se na to podíváte, vlastně se to kromě pokračování příběhové linie ničím neliší od jakékoli Punisherovy knihy vydané u nás. Pro Punisherovy fanoušky velice příjemný zabiják nudného večera. Pro ty, kteří chtějí od komiksu něco víc než opakování jednoho a téhož schématu, byť očividně fungujícího a možná někdy i zábavného, stále dokola, zbytečnost.

Originální název: Punisher Red Xmas, Punisher X-Mas Special, Punisher Max X-Mas Special
Český název: Punisher: Vánoce na odstřel
Scénář: Jason Aaron, Justin Gray, Stuart Moore, Jimmy Palmiotti