RECENZE: Mrtví se někdy vracejí. Steve Jobs například v biografickém komiksu

6. 6. 2012

Jak bývá zvykem, po smrti vycházejí biografie. A tento fakt neminul ani Steva Jobse. Knižní i komiksové. A jak si jeho komiksová biografie stojí? Dovede zaujmout? Vyplatí se tento útloučký sešitek?

Steve Jobs zemřel. Jakou větší reklamu by si mohl přát? Po smrti každé významnější osoby se její produkty prodávají mnohem lépe. A navíc nepřítomnost mrtvého skýtá mnohem větší možnost pro životopisy. V loňském roce tak vyšla publikace Steve Jobs, Jobsův život odvyprávěný na necelých čtyřiceti komiksových stranách, a Fragment nám ho přináší v češtině.

C. W. Cooke, kansaský autor, jenž je nejvíce znám svou prací u Bluewater Productions. Pro ně stvořil spoustu životopisů z řady Fame, například Lady Gaga či Tiger Woods. Mimoto vytvořil i pár adaptací a vlastní příběhy. Jeho snem je tvořit pro Marvel nebo DC (a koho ne).

Scénář C. W. Cookea není úplně vyvedený. Autor informace chrlí nezaujatě, odosobněně. Rámečky jsou jen bloky faktů o Jobsově životě a jeho úspěších. Navíc na tak malém rozsahu, ač zajisté dostupnějším pro širší publikum, nezvládne nic světoborného rozvinout. Vydá spíše na takový školní referát. A to i časovým rozsahem, který přečtení komiksu zabere.

Další potíž scénáře se odvíjí také od referátovosti. Možná to zapříčinil přílišný spěch, touha vydat komiksový životopis jako první (a shrábnout tak co nejvíce), možná ne. Nicméně oddíly textu by mohly fungovat samy o sobě. K čemu tedy komiksové médium? Vždyť takhle to působí jen jako zkopírovaný text z wikipedie doprovázený obrázky. Ilustrované shrnutí.

Noc oživlých mrtvol

Alespoň ty ilustrace trochu stojí za to. Chris Schmidt má nenásilnou americkou linku, která se krásně čte, oko po ní jen jede, a neodpoutává pozornost od příběhu. Mainstreamová kresba jak vyšitá, zde však pro experimenty příliš velké  místo není, a tak to nevadí. A Schmidt má opravdu úctyhodný talent na vystihnutí věku. Během komiksu přibývají i ubývají vrásky, vlasy postupně mění barvu. Velice hezké…

Avšak i zde by se některé výtky, a to docela do očí bijící, najít daly. Jindy potěšující celostránkové kresby. To, že například chybí pozadí, je vedlejší. Hlavní problém tkví v tom, že se jich v komiksu vyskytuje přespříliš. A u životopisného komiksu, kde je na celostránkovém obrázku pouze postava Jobse doplněná o tři řádky údajů, to prostě není ono. Ne, pokud se tímto způsobem řeší taková spousta stran (a jednou se v komiksu dokonce objevuje dvojstránka, která však vydavatelství vyšla tak, že musíte otočit list, abyste viděli její dokončení).

Nicméně pro ty, kteří o Jobsovi nic nevěděli, i tak přináší kupičku zajímavých informací. A pro Jobsovy oddané ctitele zase důležitý artefakt. A za ty peníze, co by člověk chtěl. A vzhledem k horší dostupnosti (zato velice vkusné ceně) této publikace nelze nedoporučit internetové knihkupectví knihcentrum.cz.

Název originálu: Steve Jobs: Co-founder of Apple
Český název: Steve Jobs: Komiks
Scénář: C. W. Cooke