RECENZE: Nádherné bytosti. I kluci mají svou Bellu. Miluje čarodějku a čte Vonneguta

Lucie Šimůnková

Lucie Šimůnková

15. 2. 2013

Podprůměrné fantasy pro náctileté dostalo nové jméno a novou ságu. Hlavní hrdinkou tentokrát není bezbranná laň, ale vesnický trouba.

S koncem Harryho Pottera a posledním dílem Stmívání se na filmovém trhu uprázdnilo místo pro novou teenagerovskou fantasy sérii. Hobit je trochu jiná liga a stále ještě čekáme na restart nepovedeného Eragona. Několik světových bestsellerů tohoto ražení stále ještě čeká na zfilmování, a proto se o nedostatek upírů, čarodějnic, vlkodlaků a dalších podivností nemusíme bát. Důkazem toho jsou také Nádherné bytosti (2013).

První část tetralogie o obyčejném chlapci a neobyčejné dívce vyšla v roce 2009 (česky 2011). Nádherné bytosti napsaly dvě ženy, Kami Garcia a Margaret Stohl, které základní linii příběhu údajně vymyslely během společného oběda v restauraci. Další dvě knihy ságy Kronika prokletých Zaklínačů se nazývají Nádherná temnota a Nádherný zmatek. Závěrečná část v češtině vyjde v březnu tohoto roku pod názvem Nádherné vykoupení.

Žánr fantasy zažívá ve filmu bezpochyby jeden ze svých vrcholů. Ať už se podíváme na filmové adaptace komiksů, které se letos dostanou do kin hned v několika sequelech, klasické dílo J. R. R. Tolkiena nebo segment adaptací knih pro náctileté (nejčastěji dívky). Série o nejrůznějších nemrtvých či nesmrtelných bytostech plní regály knihkupectví a tím skýtají živnou půdu pro filmová studia, která mají v jejich fanoušcích předem zaručené publikum.

Zaklínače a smrtelníky dělí nepřekonatelná zeď. Zdroj: Bontonfilm

Nádherné bytosti jsou jednou z takových adaptací, která se pravděpodobně zařadí mezi nepovedeného Eragona či zmateného Posledního vládce větru, a to i přesto, že zavádí diváka do kulturně tak zajímavého prostředí, jako je amerických jih. V zapadákově Gatlin zde žije Ethan (Alden Ehrenreich), jehož jediným snem je dostat se co nejrychleji pryč. Pak se mu ale začne zdát o tajemné dívce, která k jeho překvapení o měsíc později skutečně přijede do města.

Lena (Alice Englert) se přistěhuje ke strýčkovi Maconovi (Jeremy Irons) a začne chodit do místní školy. Vzhledem ke strýčkovu podivínství se však ihned stane terčem útoků místních verzí oblíbených roztleskávaček. Ethan se jí zastane a zjistí, že Lena není jen tak obyčejná patnáctka. Patří do rodiny zaklínačů (neboli čarodějů) a o svých šestnáctých narozeninách se musí přidat na stranu dobra nebo zla.

[youtube_660]4KJAI8Q3SGY[/youtube_660]

Film je samozřejmě koncipován jako začátek veleúspěšné filmové série, takže nepočítejte s uzavřením všech konců. Jde vlastně o Stmívání v bleděmodrém, kde jsou však genderově obráceny role hlavních hrdinů – drsná holka se superschopnostmi, trouba kluk. Další odlišností pak je, že autorky této série se výrazně vzdálily prudérnímu přístupu mormonky Meyer. Na svatbu se zde v žádném případě nečeká.

Oldřich MánertOčima Oldřicha Mánerta: Twilight pro diváky bez prodělané frontální lobotomie. Takhle nějak by měl vypadat nenáročný snímek pro mladé vzdychající slečny, z kterých okapávají tekutiny při pohledu na osudovou lásku, jež není ústřední nesourodé dvojici přána. Upíři a vlkodlaci jsou stará veteš, dnes frčí pokolení zaklínačů, kteří vám v létě vykouzlí sníh a zaříkadlem ochrání váš dům před útoky temnější odrůdy příbuzných.

Mladé zamilované hrdličky navíc nevypadají jako vysoustružené figuríny z posledního vydání Chvilky pro tebe, a spíše připomínají utahané středoškoláky od vedle. Když už některé scény zahnou do slepé uličky zavánějící trapností, vše naštěstí shodí podařeným sebeparodickým vtípkem. Zvládnutý závěr jako absolutní protipól k poslednímu dílu z Twilight ságy je jen pověstnou třešinkou na dortu. Poznámka na závěr: Relativně vysoké hodnocení nemá za cíl ohromit náctileté slečny ani otrávit Bergmanovské onanisty, jen aby bylo jasno.

Hodnocení: 4****

Jižan, který čte beatníky

Nádherné bytosti se snaží dodat poměrně průměrnému příběhu a průměrným postavám hloubku dvěma způsoby. Zasazením na americký jih získal film možnost využít tématu občanské války, náboženského fanatismu a s ním spojeného zakazování knih. S tím souvisí druhý fakt, a sice že ač je Ethan na první i druhý pohled vážně trouba, tak čte beatníky a jeho spojení s Lenou tak existuje nejen v rovině osudu, ale také v rovině literárního vkusu.

Ať už jde o jižanskou náturu nebo knižní klub, film si z obou půjčuje pouze vnější znaky a stereotypy, které se mu hodí a využívá je pouze konvenčně a nahodile (například typický akcent naleznete jen u několika vedlejších postav). Paradoxně tak pouze více vynikne fakt, že film je uvnitř zoufale prázdný – chybí mu vlastní svět i propracovaná mytologie.

Strašidelný dům strýčka Macona skrývá moderní architekturu.

Zde je třeba zdůraznit, že autorka recenze nezná knižní předlohu. Pokud bychom však vycházeli z faktu, že režiséru a scenáristovi Richardu LaGraveneseovi se povedlo z podprůměrného románku P.S. Miluji Tě (2007) udělat poměrně slušný romantický film, nelze s jistotou tvrdit, že chyba je výhradně na straně filmu. Na rozdíl od výše zmíněného Eragona nebo Posledního vládce větru se může jednat o případ, kde nic není, ani smrt nebere.

Nádherné bytosti jsou velmi podprůměrnou fantasy, která může potěšit snad jen slušnými triky a kostýmy (i když oboje místy trochu zavání cirkusem). Hereckými výkony snad obstojí jen Emma Thompson nebo Jeremy Irons, ale ani je nelze příliš chválit. Pokud tedy zoufale nehledáte něco, co vám vyplní příštích několik let jednu povinnou návštěvu kina ročně, hledejte raději jinde.

Nádherné bytosti (Beautiful Creatures), Drama / Fantasy, USA, 2013. Režie: Richard LaGravenese. Hrají: Alden Ehrenreich, Alice Englert, Emma Thompson, Jeremy Irons, Viola Davis, Emmy Rossum.

Hodnocení: 2**

0