RECENZE: Narcis v řetězech L. K. Hamiltonové si užívá mučení a bondáž

18. 10. 2012

Anita se konečně vrací do St. Louis připravená vyřešit čím dál zamotanější milostný život. Zároveň s tím musí přijmout nutnost triumvirátu mezi ní a dvěma milovanými muži. Nebyla by to ona, kdyby zároveň nemusela bojovat o svobodu, život a duši vlastní i svých nejbližších.

L. K. Hamiltonová již podesáté vysílá do boje sexy bojovnici Anitu. Zdroj: Marvel

Popravčí upírů a nekromantka, Anita Blakeová, se opět vrací ke svým nedočkavým fanouškům. Laurell Kaye Hamiltonová podesáté vysílá do boje drsnou, citově rozpolcenou, zásadovou a věrnou sexy bojovnici. Tahle malá dračice žije v realitě podobné naší, zároveň poněkud pokřivené. Mezi obyčejnými lidmi se zde zcela zjevně prohánějí upíři, zombie, čarodějové, elfové a jiné magické bytosti. Proto nejde křehká žena pro cynickou hlášku, ránu ani kulku daleko. Jinak by nepřežila jediné svítání.

Laurell Kaye Hamiltonová

Narodila se v únoru roku 1963 ve státě Arkansas ve Spojených státech amerických. Už mezi pátým a sedmým rokem života se k ní dostaly hororové filmy jako například Circus of Fear (1966), jehož název Hamiltonová parafrázovala v knize Cirkus prokletých. K první publikované novele vedla dlouhá cesta – nakonec se jí stala hrdinská fantasy s názvem Nightseer (1992). Rok na to byl poprvé publikován první díl z dnes dvacetidílné série o Anitě Blakeové – Guilty Pleasures (1993, č. Provinilé slasti, Triton 2006), které zpočátku žádné nakladatelství nechtělo vydat.

Více v profilu autorky

Když dva usilují o ženu, třetí nabídne čtyřku

Znovu musí Anita zachraňovat submisivního přítele Nathaniela. Po půl roce nepřítomnosti je nucena bojovat o pozici Richardovy partnerky vůdce vlkodlaků. Potřebuje uzavřít s ním a s Jean-Claudem triumvirát. Ke všemu se musí srovnat s možností, že za úplňku obroste srstí. Snad jí tu skutečnost osladí vůdce spřátelené skupiny leopardích dlaků, Micah. Situaci komplikují podivná zmizení několika dlaků, ozbrojené útoky hadích mužů, zásahy Jean-Claudovy stvořitelky i nový upíří služebník přitažlivé lovkyně.

Agata Christie se tentokrát nekoná

Stále mocnější oživovatelka zombií se vrátila domů, nikoli však k policejnímu oddělení. Vyšetřování tentokrát na čtenáře nečeká. Je smutnou pravdou, že jeden ze základních pilířů děje této fantastické série chybí. Zatímco uplývá stránka za stránkou při líčení zamotaných problémů s upíří hierarchií a dlačích subordinací, čtenáři marně čekají, kdy je autorka znovu zavede za policejní pásku. Doposud se tato zajímavá dějová linka vyskytla v každém z dílů.

Anita spojením s Richardem a Jean-Claudem získává schopnosti, které spolu s její nekromancií tvoří téměř neporazitelnou směsici. Prošla i další výraznou proměnou. Triumvirát ji tlačí do nezvyklé pozice. Zpočátku téměř prudérní žena se musí vyrovnávat s neovladatelnými touhami po krvi, mase i sexu. Přes dřívější výhrady zároveň chodí a spí se dvěma muži, z nichž jedním je dokonce upír.

Lovkyně upírů se možná konečně stane skutečným leopardodlakem, což trápí její vlčí smečku. Richardovi nepřátelé jej tlačí k rozhodnutí, které může Anitu i její drahé stát život. Do napjaté situace vtančí leopardí muž Micah. Otázkou je, co jeho pomoc bude stát. Navíc leopardí, vlčí, hyení, krysí, lví, liščí, kobří a další dlaci jsou všichni stejně ohroženi únosy a smrtí. Možná je Anita konečně donutí ke spolupráci. Nebo zahynou a ona s nimi.

Laurell K. Hamiltonová Narcis v řetězech

Mnoho slov ještě neznamená dobrý příběh

Při rekapitulaci desátého svazku Anitiny série musí i skalní příznivci přiznat, že v posledním předlouhém příběhu se toho vlastně příliš nestalo. I když by se do Narcise v řetězech vešly celé dva první díly tohoto cyklu, není nabit poměrným množstvím smysluplného příběhu. S odstupem se čtenář nemůže zbavit dojmu, že v knize na první pohled přímo přeplněné akcí vlastně chybí výraznější ucelený příběh.

Dříve bylo možné víceméně přečíst jednotlivé svazky zvlášť. Neznalost předchozích a ostatních nevadila. Byl zde jasně definovaný příběh s detektivní zápletkou, k tomu nějaké erotické hrátky a citová rozpolcenost hlavní hrdinky. Ta sice po několika dílech maličko unavovala, ale s ohledem na vše ostatní byl čtenář ochoten to autorce odpustit.

Obvyklé líčení mocenských vztahů obou hlavních skupin magických bytostí vždy příjemně doplňovalo ve vyrovnaném vztahu hlavní děj. Stejně jako erotické obrazy Anitiných lásek. Tato rovnováha je nyní porušena. Možná autorka chtěla získat prostor pro vysvětlení zamotaných dlačích a upířích vztahů. Avšak dříve totéž úspěšně zvládala na mnohem menším prostoru i s detektivní zápletkou.

Sex, dlačí intriky, citové problémy, sex

Pokud někdo v první řadě miluje popisy Anitina stále silněji sexuálního společenského života, užije si. Jestli někoho těší číst podrobná líčení hlubokých podrobností o upířích a dlačích vztazích, jistě bude nadmíru spokojený. V knize se totiž téměř nic jiného neřeší. Když se ale k tomuto dílu dostane čtenář neznalý alespoň části cyklu, bude jeho spletitostí patrně dost zmatený.

Vyprávění je řemeslně opět skvěle zvládnuté. Akční děj rychle uhání vpřed, čtenář si užívá příjemné mrazení při líčení krvavých detailů soubojů. Bojí se o Anitiny přátele, drží palce všem oblíbeným hrdinům. Zpočátku si možná ani nevšimne, že mu při četbě něco podstatného schází. Jeho nespokojenost se však stále zvyšuje a nakonec se cítí oloupený o známou a očekávanou část příběhu.

Nic na této skutečnosti nedokáže změnit ani mnohými preferovaná tvrdá vazba a změna výtvarného pojetí obálky. Obojí se snoubí v přechodu série k novému vydavateli. Snad i díky tomu si příznivci Anity Blakeové budou brzy moci vychutnat nový díl, v němž bude zase vše ideálně vyvážené.

Název originálu: Narcissus in Chains-
Český název: Narcis v řetězech
Autor: Laurell K. Hamiltonová