RECENZE: Neal Stephenson našel lepší svět. Anatém je náročná sci-fi o mnichovi

26. 10. 2012

Jméno Neal Stephenson znamená pro české i světové čtenáře autora, který se nebojí vysokého počtu stránek svých knih, rozsáhlých zápletek a podrobně popsaných světů. Anatém se této tradice přesně drží a možná přidává ještě něco navíc.

Co to znamená Anatém? Kam odchází ten mnich na obálce? Autor: Yolande De Kort, Dave Wall

Představte si planetu, na níž byly před necelými čtyřmi tisíci let vystavěny obdoby našich klášterů. Místo náboženství se tam ale praktikují věda a učené filosofické disputace. Kláštery jsou navíc rozděleny na několik typů – jeden své dveře otvírá venkovnímu světu každý den, jinde mniši (jako hlavní hrdina Erasmas) vycházejí jednou za deset let a existují i takové budovy, odkud se nikdo nepodívá ven přesně tisíc roků. Erasmův klášter se právě chýlí k závěru svého desetiletého odtržení od Záhradbí. Jenomže když se brány otevřou tentokrát, něco se stane. Něco přelomového, co začne v tisíce let zaběhlém systému dělat chaos, který bude třeba uklidnit co nejdříve.

Americký autor Neal Stephenson vystavěl ve své nové sci-fi knize planetu, která našemu světu není zcela nepodobná (lidská povaha je koneckonců stále stejná), ale také se od něj v řadě věcí liší. Minimálně v názvosloví, kde se prakticky v každé větě operuje s pojmy frát, súra, decenářský matém, saekuláři nebo Rekonstituce, se budou čtenáři nevyhnutelně ztrácet, a to i navzdory slovníčku na závěrečných stránkách knihy a častým encyklopedickým heslům, které autor propašoval mezi jednotlivé kapitoly.

Neal Stephenson

Americký autor objemných a originálních sci-fi knih se narodil v roce 1959 a vyrůstal ve státech Iowa a Illinois. Vystudoval fyziku a geografii na univerzitě v Bostonu a nyní žije se svou rodinou v Seattlu. Debutoval v roce 1984 knihou o prazvláštní megauniverzitě s názvem Velké U, v Česku je nejznámější díky kultovním kyberpunkovým knihám Sníh nebo Diamantový věk.

Neal Stephenson proto četbu alespoň částečně ulehčil – prvních dvě a půl stovky stran hlavní hrdinové nevystrčí paty ze svého kláštera. To tak akorát postačí, aby se čtenáři seznámili se všemi háčky, které svět planety Arbre má. Na druhou stranu právě to ale může mnoho lidí od Anatému odradit, protože ústřední (a vlastně jediná) zápletka se v této fázi rozjíždí jen velmi, velmi pomalu.

Originální sci-fi, která má objem

Anatém je kniha úctyhodné tloušťky, která ponechává z velké části místo pro filosofické disputace propojené s fyzikálními teoriemi. Neal Stephenson tady představuje řadu takových teorií, některé jen proto, aby svůj už tak pečlivě propracovaný svět ještě dále vybarvil, jiné kvůli tomu, že mají nesporný vliv na vývoj zápletky.

Ačkoli se to tak nemusí zpočátku zdát, Stephenson umí psát akční pasáže, v nichž jde hlavním hrdinům o život a leckdy i o pár dalších věcí navíc. Oblouk jeho zápletky několikrát vystřídá dobrodružné pasáže včetně cestování přes půlku glóbu se zmíněným projednáváním teorií o všehomíru. To jediné, co by se autorovi dalo vytknout, je fakt, že takové teorie dostávají o trochu více prostoru, než by měly – a to i za předpokladu, že cílovým čtenářem Anatému není člověk, který hledá odpočinkové čtivo na letní odpoledne, ale hodnotnou myšlenkovou potravu na několik dní až týdnů.

Neal Stephenson: Anatém (obálka)

Na Stephensonově románu je vidět, že se americký spisovatel do svého světa (včetně fyziky a filozofie) zamiloval a něco z téhle atmosféry dýchne i na čtenáře, protože prostředí planety Arbre je dost originální. To kontrastuje se zápletkou, která naopak své základy staví na jednom z odvěkých motivů sci-fi. Anatém je navíc i výborně napsaný( a díky Petru Kotrlemu i výborně přeložený), navzdory objemu se nebojí přímé řeči, neboť teoretické diskuze mezi členy klášterů probíhají po vzoru starořeckých filozofů vždy v dialozích.

Osobitý je i hlavní hrdina Erasmas, který se sice narodil do odlišného světa než čtenář, ale i přesto se do něj dá dobře vcítit. Autorovy postavy (a že jich má v románu hodně) možná nejsou promyšleny do úplných detailů tak jako okolní svět, ale jejich motivace dává vždy dost smyslu na to, aby vedly příběh dál.

Stephensonův Anatém je mohutná kniha, která může odradit svou tloušťkou a pomalu se rozjíždějícím dějem. Za atmosféru originálního a propracovaného světa, který na odvěkou zápletku vrhá nové světlo, to ale stojí. Plus si čtenářův mozek zacvičí mentální gymnastiku, když se bude snažit přijít na kloub hned několika teoriím o vesmíru, které spisovatel prezentuje.

Název originálu: Anathem
Český název: Anatém
Autor: Neal Stephenson