RECENZE: Nejsem sériový vrah, hlásá ve své knize Dan Wells

Marek Hofman

Marek Hofman

5. 6. 2012

Nakladatelství BB/art přišlo letos na jaře s prvním dílem trilogie o Johnu Cleaverovi. Úvodní část nese název Nejsem sériový vrah. Po jejím přečtení však o tvrzení titulku čtenář pochybuje.

Atmosféru zimního města záhy naruší záhadná série úmrtí. Zdroj: sxc.hu

Fantasy a sci-fi románů s prvky detektivních příběhů se poslední dobou rodí spousty. Většina z nich si vytyčila jasnou cílovou skupinu – teenagery a čerstvě náctileté. Po zástupcích netřeba sahat daleko, stačí si vzít Mercedes Thompson od Patricie Briggs, rusovlasou čarodějku Rachel z pera Kim Harrison nebo upírku Tinu Salo, již stvořila česká spisovatelka Petra Neomillnerová.

Zatímco výše zmiňované tituly útočí na romantická srdce pubertálních děvčat a mladých žen, Dan Wells se soustředí na jinou sortu čtenářstva. Autor jako by našel skulinku na trhu s fantastickou literaturou a zaměřil se na chlapeckou část populace. Právě adolescenti mají totiž největší šanci ztotožnit se s hlavním hrdinou. I když ani tak se jim to pravděpodobně nepovede.

Dan Wells

Narodil se v roce 1977 v USA ve státě Utah. Zkoušel psát už jako dospívající, první knihu se mu podařilo napsat ve dvaadvaceti. Román s prvky detektivky a hororu Nejsem sériový vrah vyšel roku 2009. Šlo o autorův knižní debut. Trilogii o Johnu Cleaverovi dokončil loni. Obě pokračování se dočkají českého překladu.

Příběh knihy Nejsem sériový vrah vypráví ze svého pohledu mladík John Wayne Cleaver. Jako běžný patnáctiletý má problémy s akné, vrstevníky i autoritami. On však o to více. Dotyčný je totiž sociopat.

U Johna se není čemu divit. Žije pouze s matkou a její sestrou-dvojčetem. To, co baví jeho spolužáky, mu nic neříká. Navíc sem tam trpí představami o hraní si s čepelí v něčích vnitřnostech. Proto si vytvořil kodex, kterému jednoduše říká Pravidla, jenž mu brání v tom, aby jeho záliba v masových – pardon, sériových – zabijácích přerostla v něco většího a mnohem nebezpečnějšího.

Charakter mladého Johna vykreslil Dan Wells dokonale. Až se nechce věřit, že by nevyužil vlastních zkušeností, jak se dušuje v předmluvě. Podat dokonalého sociopata dokáže snad jen někdo, kdo je s nimi denně ve styku, nebo se s jedním takovým pere uvnitř sebe. Dost ale spekulování.

S psychologií ústřední postavy však souvisí fakt, že se s ním jen málokdo dokáže zcela ztotožnit. Pravda, není to vyloženě potřeba. Přesto u románů, které chtějí snadněji vzbudit zájem a vtáhnout čtenáře do děje, jde o věc žádanou.

Jsem odborníkem na démony, na to sázím

Ze začátku se ani nezdá, že by mohlo jít o fantastiku. Hrdina sice stále zmiňuje jakéhosi Démona, ale čtenář prakticky neví, koho ve skutečnosti myslí. Popisuje svou vlastní osobu? Jde o označení opravdu brutálního šílence? Odpověď na sebe nechává čekat ideálně dlouhou dobu. Člověk při čtení trne a doufá, že jako fanoušek nadpřirozena nezahazuje volný čas s detektivkou. Nebo fantasmagorií v opačném případě. Po několika stranách se však ukáže, jak se věci mají. A milovníci paranormálna mohou jásat, protože jestli se tohle někomu děje běžně, měl by omezit marihuanu nebo tvrdý alkohol.

Zápletku jako by autor obšlehl z béčkového hororu, jehož jmenování by zkazilo pointu. A o moment překvapení, kdy z čokoládového vajíčka vypadne bagr, recenze nikoho připravit nemá.

Trochu jako Dexter v pubertě

Román Nejsem sériový vrah si lze snadno užít. Stačí se smířit s trochu nemastným neslaným charakterem hlavní postavy a ponořit se do vyprávění. Někteří si při čtení o záhadném vrahovi a děsivých úmrtích v městečku možná vzpomenou na dobrodružky, jimiž si zkracovali čas ve školních lavicích. Dan Wells dokáže nabudit tajuplnou atmosféru a nic tak nebrání pokusům odhalit závěr dříve než samotný hrdina.

Problém může nastat u jedinců, kteří po knize sáhnou jako po čistokrevné detektivce. Anotace láká na vyprávění ve stylu kultovního Dextera od Jeffa Lindsaye. John Cleaver však bude muset sníst ještě hodně chleba, než do něj doroste.  Navíc se nikde na přebalu nedočtete, že jde o fantasy horor. Malé množství informací o díle na jednu stranu dokáže vzbudit zájem, ve výsledku ale může i zklamat.

Název originálu: I Am Not a Serial Killer
Český název: Nejsem sériový vrah
Autor: Dan Wells