RECENZE: Paranormálové II – Nikdo není bez viny, ať se snaží sebevíc

6. 6. 2013

Kiersten White: Paranormálové (ilustrační)Dospívající Evie si konečně užívá skvěle obyčejný život. Chodí na střední školu, má vlastní skříňku a opravdového přítele. Pravda, škola občas nudí a tělocvik děsí, přítel přešel na vysokou a domů se moc nedostane. Zdá se, že normální život není zas tak velký úlet. Částečný úvazek se Střediskem vypadá lákavě. Přestože se musí smířit se zvláštním kolegou a nepříjemnou novinkou.

Evelyn je šestnáct a  žije ve Středisku organizace chytající paranormální bytosti., Zdroj: výřez ze zahraniční obálky

Evelyn je šestnáct a žije ve Středisku organizace chytající paranormální bytosti., Zdroj: výřez ze zahraniční obálky

Pokračování série městské fantasy Paranormálové o nadpřirozených bytostech, které žijí v současném lidském světě bez toho, aby o jejich existenci kterýkoli běžný člověk něco tušil, vyšlo pod názvem Paranormálové II – Nikdo není bez viny. Populární americká autorka Kiersten Whiteová se ke svým fanouškům vrací s další porcí příběhů neobyčejné středoškolačky Evie.

Kiersten Whiteová

Kiersten Whiteová se narodila i vyrůstala v Utahu. Studovala zde angličtinu, nyní žije v San Diegu s manželem a dětmi. Kromě uvedených Paranormálů pro dospívající píše také povídky ze steampunkového žánru. Chystá novou thrillerovou sérii a román Isadora (o dnešní teenagerce pocházející z rodiny egyptských bohů).

Dívka Evie umí prohlédnout mimikry paranormálních bytostí. Útěkem ze Střediska organizace pro zadržování paranormálů získala, po čem roky toužila. Nezrazuje bytosti jako je sama a může chodit na střední školu. Může se vídat s milovaným Leasem, který je z poloviny vodním paranormálem. Perfektní. Nebýt toho, že její miláček už chodí na vysokou a doma moc není. Nebýt tělocviku a nudy. Když se Evie naskytne možnost pracovat pro Středisko na částečný úvazek, neváhá. Jako parťáka sice dostane podvržence Jacka a začínají se kolem ní dít zvláštní věci, ale jinak pohoda. Téměř. Dokud neodhalí, co neměla.

Paranormální mládež se od normální neliší

Další díl městské fantasy, či možná spíše paranormální romance pro mládež, nachází hlavní hrdinku série v situaci, kde ji autorka zanechala. Odchod z organizace chytající paranormály přinesl Evie mnoho dobrého. Na druhou stranu si však začíná uvědomovat, že představy o normálním životě se nemusejí nutně sejít se skutečností.

Neobyčejná dívka zjišťuje, že jí starý život v lecčems chybí a ne všechno bylo špatné. Snaží se co nejlépe zvládat všechny nástrahy, jež si pro ni život uchystal a pokouší se spojit dva úplně odlišné světy. Život tuctové středoškolačky a práci pro Středisko, jemuž nyní velí její téměř adoptivní matka Raquel. Evie se pokouší zvládnout vztahy, jež se svobodným životem přicházejí. Přátelství i láska ji staví před mnohá rozhodnutí a většinu z nich musí řešit tak, jak to přijde.

Kromě starostí běžné teenagerky se Evie musí poprat i s nebezpečnými paranormály, kteří vedle lidí v klidu žít nechtějí. Opět se jí do života vrací vílí mladík Reth, ale tentokrát se nejeví jen ryze negativně. Stejně tak se jí do cesty staví stín její sestry, která skončila v komatu i moc, jíž obě dostaly do vínku. Kromě detailů o ní zjišťuje Evie i některé informace o svém zrození a o skutečnosti, jež může zničit její vztah s Leasem.

Život nemusí trvat věčně, aby byl šťastný

Kiersten Whiteová znovu vtáhne milovníky svých příběhů do světa, ve kterém žijí normální lidé s vlkodlaky a vílami, aniž by o této skutečnosti měli nejmenší tušení. Hlavní postavou je zde středoškolačka, která řeší stejné problémy, jako dívky jejího věku ve většině civilizovaného světa. Třebaže se navíc musí srovnat s absencí rodičů a ostatních příbuzných i paranormálními trablemi, řeší svou první lásku i plány do budoucna.

obálka Kiersten Whiteová: Paranormálové II

Uvědomuje si, že může mnohé ztratit. Že přes všechnu snahu i svou touhu nemusí získat to, po čem nejvíce touží a co by si zasloužila. Hlavní hrdinka čtenářům ukazuje, že cokoli prožívají a pociťují, nikdo z nich v tom není sám. Vlastně se zdá, že s nimi Evie i dospívá a připravuje své příznivce na lecjaké kotrmelce a nezdary, jež by je mohly postihnout.

Napětí a úspěch netkví jen v krvi a sexu

V téhle sérii se milovníci fantasy nedočkali a patrně ani nedočkají velkých bitev, jež by zasáhly do světových dějin jako například v urban fantasy pro dospělejší fanoušky Ilony Andrews. Nenajdou zde ani brutální krvavé detaily vyhřezlých vnitřností či sexuální scény jako v knihách L. K. Hamiltonové. Naopak, přečtou si o mile krotkých, přesto dramatických nebezpečích paranormálních teenagerů podobných třeba jiné sérii pro náctileté, Smečce.

Stejně jako obsah je teenagerům určen i jazyk, jímž autorka promlouvá k cílovému publiku. Detaily studentského večírku a komentování mnoha nepříliš podstatných drobností, které ale tvoří svět dospívajících, jsou silné stránky Kirsten Whiteové a jejích příběhů. Kdo tedy nečeká přelomové bitvy za osvobození světa nebo si neužívá brodění mrtvolami, krví i jinými tělními tekutinami, jistě si odsýpající příběh druhého dílu Paranormálů příjemně užije.

Název originálu: Supernaturally. Český název: Paranormálové II – Nikdo není bez viny. Autor: Kiersten Whiteová. Nakladatel: Fortuna Libri – edice Fortuna Teen, 2012. Počet stran: 352. Doporučená cena: 369, zlevněno e-shop – od 242 korun.

0