RECENZE: Paul Melko osvěží čtivou sci-fi Prstenec singularity

13. 8. 2012

Paul Melko: Prstenec singularity (perex)Lidstvo úspěšně pokračovalo ve strmém technologickém vývoji a dosáhlo singularity – náhle a bez varování se povzneslo k vyššímu stádiu bytí. Ti, co po něm zůstali, pozměnili svou DNA a žijí jako bytosti, které myslí skupinově. Svěží a příjemný, takový je románový debut Paula Melka.

Komunita z Prstence už dávno odešla, svět se změnil. Autor: Daniel Dociu

Poté, co se šest miliard lidí zapojilo do počítačových konektorů, vytvořilo jedinou hromadnou inteligenci a skokem se přeneslo k dalším formám bytí, zůstaly na zemi jen zbytky lidstva. Po nezbytných válkách se uskupila Supervláda, která po celém světě dohlíží na civilizaci shluků – tedy lidí, kteří se uměle narodili s posílenými feromonovými žlázami a jiným nádobíčkem, které jim umožňuje komunikovat chemickou cestou takřka na úrovni telepatie.

Od mládí jsou tedy lidé vedeni k tomu, aby vytvářeli skupinové inteligence, většinou po dvou, třech či čtyřech. Nepřizpůsobiví jedináčci žijí v uzavřených ghettech. V případě unikátního hlavního hrdiny jde dokonce o pět myslí soustředěných do jednoho shluku. Právě to Apollovi poskytuje ten nejlepší předpoklad, aby mohl řídit vesmírnou loď na misi, která může, ale také nemusí odhalit, kam se vlastně podělo hromadné vědomí těch šesti miliard lidí, které kdysi sídlily na umělém prstenci vybudovaném kolem planety Země.

Klasické sci-fi motivy zpracoval moderně

Ačkoli shluky vždy přemýšlí skupinově a drží se hesla „Konsenzus jednoho je vždy neplatný“, dokážou fungovat i jako samostatné bytosti. Prvních pět kapitol Prstence singularity proto popisuje děj z pěti různých uhlů pohledu jednotlivých protagonistů a dává tím hlavní (a také jediné) dějové lince jistý nádech epizodičnosti. Není ale divu, prostředí svého románu totiž Paul Melko vytvořil již v několika předcházejících povídkách – ostatně první stránky byly původně vydány i jako samostatný příběh.

Paul Melko

Americký autor, narozený v roce 1968, vystudoval mimo jiné jaderné inženýrství a nyní žije ve státě Ohio se svou rodinou. Patří k nové originální generaci autorů science fiction, která začala publikovat až v jednadvacátém století. Českým čtenářům může být známý díky novele Stěny vesmíru (vyšla v Trochu divných kusech 3), kterou později rozpracoval ve stejnojmenný román, nebo díky sci-fi povídce Neobdělávaná země z Trochu divných kusů 2.

Navzdory různému střídání perspektivy a neustálému rozjíždění děje od nuly se ovšem Prstenec singularity ani v nejmenším nečte těžce. Naopak, příběh už na prvních stránkách člověka chytí díky svému rychlému spádu a autorově talentovanému vypravěčství, které se nezahazuje se zbytečnými slovy navíc. Navíc, ačkoli může zpočátku působit zvláštně, shluková inteligence pěti různých osobností je vcelku sympatickým hlavním hrdinou, kterého si čtenář záhy oblíbí.

Lví podíl na perfektní čtivosti Melkova debutového románu má ovšem samotné prostředí světa, který mnoho ze své dnešní podstaty dávno ztratil a vybudoval civilizaci se zcela jinými pravidly, nad níž každý den svítí úzká linka vybydleného orbitálního prstence. Ve skutečnosti žádný z těchto prvků není v science fiction literatuře příliš originální – Prstenec singularity může českým čtenářům svým prostředím připomenout například dvojici Ílion/Olymp od Dana Simmonse.

Paul Melko: Prstenec singularity (obálka)

Přesto, Paul Melko vzal osvědčené motivy žánru, které se na stránkách sci-fi objevují už od poloviny minulého století, a dal jim moderní nádech, což umocnil kombinací se svižným dějem a možná i některými prvky young adult literatury. To z jeho knihy učinilo svěží připomenutí toho, že science fiction stále ještě pod módními vlnami fantasy literatury nevymřela a naopak se má čile k světu. Připomenutí, které se především výborně čte.

Nový slibný autor

Prstenec singularity je debutový román amerického spisovatele, jenž se jím po několika neméně vydařených povídkách definitivně vyprofiloval jako velmi slibný science fiction autor budoucnosti, kterého se vyplatí sledovat. Jako většina debutů obsahuje i Melkův román drobné chyby (především ve výstavbě příběhu), přesto je jich jen minimální množství a hlavně nijak nekazí výborný pocit z přečtení svižného a čtivého románu, jakých tu v poslední době moc nebylo.

Název originálu: Singularity’s Ring
Český název: Prstenec singularity
Autor: Paul Melko