RECENZE: Piraňa 3DD. Palce u nohou vám ve skutečnosti nežužlají kapři

Lucie Šimůnková

Lucie Šimůnková

21. 6. 2012

Americké horory nestojí poslední dobou za mnoho. To je neoddiskutovatelný fakt. Většinou přitom platí, že čím mladší hlavní hrdinové, tím stupidnější výsledné filmy. Ani rádoby letní biják Piraňa 3DD není výjimkou. Pokud se ptáte, proč ta dvě v názvu, tak podle všech ukazatelů jde o vtip. Ha-ha.

Hororová série s malými zubatými rybkami, které se objevují v nejrůznějších vodních tocích, kde je nikdo nečeká, odstartovala v roce 1978. Ani původní Piraňa nikdy neaspirovala na čistě hororovou lekačku, mnohem více to byla pocta žánru slasherů dovedená do extrému. Druhý díl Piraňa 2: Létající zabijáci (1981) přidal několik dalších nelogičností (spolurežíroval ho James Cameron!) a ten  třetí stylově třetí rozměr (2010).

Piraňa obecná, roztomilá rybička, žeroucí rychleji než návštěvník McDonaldu, žije zejména v Jižní Americe, konkrétně třeba v líných vodách Amazonky. Tam tedy nikoho nepřekvapí. Jen zřídka se s nimi ale setkáme ve studené, sladké, jezerní nebo chlorované vodě, přičemž to zřídka se vztahuje výhradně na filmovou sérii Piraňa.

Hooked on a feeling… Zdroj: distributor filmu

Čtvrtý díl nás zavede do aquaparku, který se nedávno přeorientoval z místa pro celou rodinu na zábavu pro dospělé. Čili pravidlo jedna: spousta nahoty. Levnou pracovní sílu tvoří většinou nezletilí kamarádi majitelovy nevlastní dcery. Čili pravidlo dvě: sex, drogy, alkohol a stupidní dialogy. Majitel aquaparku chce všemožně ušetřit, takže vodu pro své atrakce čerpá z podzemního jezera. Čili pravidlo tři: piraně ve vodovodním potrubí.

Očima Pavlíny Nouzové: Zase tak vtipné, jak se to na první pohled tváří, to není. Piraňa 3D byla jakousi poctou žánru, kde způsoby ožrání těla nebohých blondýnek byly neuvěřitelně originální a poslední půl hodina byla neúprosnou kadencí humoru. Tentokrát přibylo jedno D (jak říkají tvůrci, dvě déčka jsou vždycky lepší), ubralo se na humoru a je vidět, že tentokrát za filmem stojí jen parta magorů s pár nápady, ale bez něčeho navíc.

Hodnocení: 2**

Pokud jste si zatím neposkládali celý obrázek, tak ještě nahodím několik faktů. Syžet má naprosto tradiční průběh – od ojedinělých incidentů až po vražedné peklo, které se rozpoutá ve chvíli, kdy je ve vodě nejvíc lidí. To je čirou náhodou při slavnostním otevření, jehož největší hvězdou je David Hasselhoff, jenž zpola trapně a zpola hořce paroduje svou nejslavnější roli.

[youtube_660]PGmAzjtgxk8[/youtube_660]

Největší práci dá divákovi pravděpodobně žánrová definice tohoto veledíla. Problém totiž je, že ačkoli se oficiálně tváří jako horor, mnohem více připomíná parodii nebo komedii, která se hrubě nepovedla. Přitom právě žánrové zařazení by snad pomohlo pochopit, proč tento film vůbec vznikl. V poslední půl hodině se ale zvrhne v jakousi surreálnou noční můru a v poslední minutách potom v úplné WTF. Každopádně strašidelné to není a vtipné už vůbec ne.

Létající hlavy

Na rozdíl od předchozí části série, která byla do 3D upravena v postprodukci, u Pirani 3DD se na třetí rozměr myslelo již při natáčení. Dočkáte se tedy umělecky vyvedených scén, ve kterých zvratky vytváří ve vzduchu divoké smyčky, následovány hlavami a rybami.

Řemeslně je to tedy bída, dialogy nestojí za nic, o scénáři se snad nedá hovořit ani v žertu. Neleknete se, nezasmějete a ještě se vám prostřednictvím piraních zoubků dostane hloupoučkého varování týkající se předmanželského sexu. Paradoxně tedy ve filmu existují dvě relativně fungující postavy – Hasselhoff hrající sám sebe a cameo doktora z Návratu do budoucnosti, Christophera Lloyda.

Krvavému peklu neunikne nikdo!

Ne, že by snad pitvoření některého z nich bylo zábavné. Je ale milé vidět, že i po hrůzných internetových videích a skandálech božský Mitch stále žije a dokáže sem tam utrousit slušnou hlášku. Lloyd zase svým telefonátem v závěru a soupeřením o internetové prvenství (největší počet zhlédnutí videa) nasadí všemu korunu.

Fanoušci série, rybáři a nadržená mládež tak asi na Piraňu 3DD půjdou tak nějak z nutnosti. Ostatním doporučuji oprášit doma VHS kazetu s Pobřežní hlídkou a dopřát si raději trochu té nostalgie. Lidi v plavkách tam uvidíte taky a ještě se vám dostane morálního ponaučení.

Piraňa 3DD (Piranha 3DD)

Horor / Thriller / Komedie
USA, 2012, 83 minut