RECENZE: RAGE zklamal. Přál si být peckou, ale jde jen o lepší průměr

Martin Mašek

Martin Mašek

10. 10. 2011

Konečně. Hit a velmi očekávaný titul letošního podzimu RAGE je na pultech. Další kvalitní střílečka s prvky RPG  láká na postapokalyptickou krajinu plnou mutantů a skvělou grafiku.

Postapokalyptická společnost se navrací k lidské přirozenosti. Vřelému vztahu k násilí a zabíjení pro radost z novodobých arén vysílaných přímo do plechových brlohů Zdroj: rage.com

Byť by se jednalo o velmi kvalitní titul, ani RAGE se nevyhnuly počáteční problémy. Ani ne pár hodin po oficiálním vydání PC verze se hned vyskytly problémy s ovladači. Stačí však nainstalovat nejnovější ovladače grafických karet, nejnovější verzi DirectX a většina problémů zmizí.

Stará láska nerezaví

Sice se RAGE zdá jako RPG, ale až tak moc tomu není. Hrdina je přesně definovaný, není možné si změnit vzhled, rozvíjet schopnosti nebo vylepšovat postavu. RAGE by se tak dalo pokládat za střílečku s RPG prvky, jakých je poslední dobou až moc. Ruka tvůrců z idSoftu je hodně znát a hra je laděna jemně hororově, jako třeba Quake 4.

Jednoduchá příběhová zápletka je jedno velké mystérium, dlouho není jasné, o co vlastně jde. K Zemi míří obří asteroid a jedinou nadějí lidstva je poslat ty nejskvělejší a nejlepší do lodí Archy, které se pak zahrabou hluboko pod povrch. Tam mají lidé přežít zavřeni v kryogenických komorách tak dlouho, aby se mohli vrátit na povrch, jakmile pominou následky katastrofy.

Křest hry Battlefield 3 proběhne na festivalu her a fantastiky v Praze!

O 106 let poté, co asteroid zničil kus měsíce, dopadl na Zemi a zahubil tak většinu života, se na Arše 437 probírá k životu i hrdina hry. Jako jediný přeživší se ocitá ve světě, kterému vládne anarchie, pustinám klany banditů a opuštěným městům a stokám mutanti. A aby to nebylo málo, všemu tomu se snaží vládnout vojenská Pravomoc, která hledá přeživší z Arch a využívá jejich znalosti a schopnosti.

Byť by se zdálo, že postapokalyptický svět bude plný paranoidních, vyděšených a zlých obyvatel, je ve městech až podezřele moc usměvavých lidiček, co si rádi povídají. Ani jim nedělá vůbec žádné starosti naprostý cizinec v hi-tech obleku, kterého hledá vyspělá Pravomoc. Nehledě na to, že pouhých sto let po dopadu asteroidu je obloha blankytně modrá, skoro bez mráčku. Ale budiž.

U nás dostupná PC verze navíc obsahuje kvalitní české titulky, které se nebojí vhodně používat ostřejší mluvu a umně se vyhýbají logickým kixům.

Pravomoc nemá nikdo rád, a tak logicky vzniklo hnutí odporu, poeticky nazvané Odpor. Je nejspíš zcela jasné, kdo z nich jsou hodní kluci a kdo záporáci, i když obě frakce mají takřka stejné zájmy, hlavně co se týká přeživších z Arch. Přeživší mají totiž spoustu výhod, například místo krve mají nano-roboty, implantovaný defibrilátor, který je dělá skoro nesmrtelnými, a hlavně informace.

Přivítání s otevřenou náručí

Hrdina se nestačí ani pořádně probrat po stoletém spánku, a už se o něj všichni přetahují, svěřují mu důležité úkoly a až nezdravě mu věří. Jediní, kdo se k němu chová tak, jak by se dalo v takovém světě očekávat, jsou bandité a mutanti. Jakmile se hrdina vydá kamkoliv mimo město, každý se ho bude snažit zabít.

Očima Marka Jedináka

Verze hry pro Xbox 360 je perfektně vyladěná. Vůbec nepoklesává framerate, optimalizace je podobně skvělá jako u výhradní exkluzivitky Gears of War 3.

Grafický engine dokresluje herní prostředí o něco pomaleji, nicméně podobné problémy mívá například po načítání i Unreal Engine. Tyto nedostatky odpadají po nainstalování hry na HDD konzole, což mohu vskutku vřele doporučit.

RAGE je sice velmi specifická hra, kterou budete buďto milovat, nebo nenávidět, avšak nelze jí upřít perfektní balanc mezi originalitou a sázkou na osvědčené motivy. Koncept a atmosféra se velice podobá klasikám jako Fallout nebo Mad Max. Ve hře se nachází spousta popkulturních odkazů.

Postapokaliptická společnost stojí na uvěřitelných základech, do popředí se dostávají lidské pudy a svět má atmosféru kompletně fungujícího celku. Největší pochoutkou je kočičí žrádlo a voda se pije z pisoárů.

Takhle nějak by klidně mohla vypadat střílečka budoucnosti. Nějaké ty RPG prvky, iluze otevřeného světa, stylová grafika a prostředí. Konzolovou verzi považuji v porovnání s tou na PC mnohem vyladěnější. Tento status však dozajista upraví patche.

Hra je vnímána lehce kontroverzně a její hodnocení mají vysoký rozptyl. Já ji považuji za silný nadprůměr, očekávání zklamala jen kvůli přehnanému hypu, díky němuž si všichni vysnili něco nereálného.

Hodnocení: 85%

Střílení není žádná sranda – i na nejlehčí obtížnost je skoro nemožné zabít nepřítele jednou ranou, jak tomu většinou bývá v podobných střílečkách. Na druhou stranu – skoro nic to neznamená, nábojů je u obchodníků dost, jsou levné a inventář není omezen, co se týká váhy předmětů. Ke každé zbrani se dá nakoupit až tisíc kusů střeliva. Stačí před odchodem z města nakoupit a je po problému.

Nejmenší foťák na světě měří jen něco přes 2,5 cm. Zvládá i video!

Prožitek ze střílení splňuje všechno, co se od hry čekalo. Každý výstřel se počítá a má svůj efekt. Kulka do nohy má za následek upadnutí a následné kulhání, střela do ruky se zbraní pak rozhodí mušku, rána do hlavy znamená smrt nebo menší zpomalení a nepřesnou mušku. Navíc všechno vypadá perfektně a střílení je tak jednou z mála skvělých věcí ve hře.

Rage obsahuje i skvěle fungující prvky závodní hry. Na své si přijdou i příznivci adrenalinové jízdy Zdroj: rage.com

Arsenál je celkem normální, žádná překvapení se nekonají. Klasické pistole, brokovnice, útočné pušky, raketomety a podobně. Jediný rozdíl, i když ne moc originální, dělá střelivo. Do každé zbraně jde vyrobit nebo koupit, několik různých druhů střeliva s velmi odlišnými účinky.  Bohužel, i lepší střelivo se nesetkává s nedostatkem a dá se ho vyrobit a koupit hodně.

Moc vychází z hlavně

Zbraně je možné mít vybaveny v jednu chvíli pouze čtyři, spolu s nimi ještě čtyři pomocné předměty, jako třeba granáty, roboty, strážné věže, bumerangy, výbušná autíčka na dálkové ovládání nebo obvazy. To je sice fajn, ale k čemu takové omezení, když je inventář téměř neomezený a není problém přímo v boji vlézt do inventáře a zbraň nebo předmět změnit.

Jako platidlo se ve světě RAGE používají dolary, které se dají vydělat lehce plněním hlavních i vedlejších misí, prodejem přebytečného šrotu, co se dá najít skoro všude, popřípadě jako loot z mrtvých nepřátel. Alternativou jsou závodní certifikáty, které lze získat jen závoděním, ale za tyhle body se dá koupit jen vylepšení aut.

Hráli jsme Battlefield 3. Čtěte hlavní důvody, proč PC hráče čeká zklamání!

Auta jsou nedílnou součástí hry. Minimálně čtvrtinu herní doby zaberou jen přesuny po Pustině, která je plná pekelně naštvaných banditů v bugynách a strážních věží. Tvůrci sice avizovali, že to nebude nuda, ale časem se jízda, doprovázená pronásledováním banditů nebo plněním výdělečných misí, omrzí.

Adrenalinový závod

Na každé auto se dá přimontovat kulomet nebo raketomet, popřípadě auto vybavit minami, štíty a dalším bojovým vybavením. Všechna ostatní vylepšení, jako například lepší pancíř, kola, motor nebo turbo, se dají sehnat pouze po úspěšném dokončení závodů. Závody také nejsou na nijak vysoké úrovni. Tratí je málo, soupeři jsou tupí a ani samotné závody nejsou nijak originální a až moc připomínají závody Flat Out. Sice to do téhle střílečky skvěle zapadá, ale přece jen tomu něco chybí.

Rage - hnutí Odpor

Tak tohle je „levicové“ hnutí Odpor… nic moc. Foto: Martin Mašek, Topzine.cz

Přestože to není plnokrevné RPG, dají se najít sem tam nějaká vylepšení. Vylepšení zbraní je samozřejmost, ale kromě nich se dají najít vylepšení i pomocných předmětů. Dokonce je možné vylepšit i implantovaný defibrilátor, aby měl hráč větší možnost se oživit, když bude mít na krajíčku.

Pustina je obrovská, každý má co říct a možná má i nějaký ten úkol. Vedlejších úkolů není přehršel, ale kromě nich jsou po Pustině rozesety akrobatické skoky, malá zákoutí plná předmětů, které se dají prodat, nebo dokonce mutantí aréna, ve které se dá vyhrát spousta peněz. Ničení bugyn banditů se dá také považovat za quest, jelikož za něj je odměna. Občas se také objeví déšť meteoritů, které mají trochu vyšší cenu.

Hra ve hře. Tak by se dala popsat karetní hra, která se hraje v barech. Tahová karetní hra, kde každá karta představuje nějaký charakter nebo vybavení, popřípadě i auta, se hraje skoro stejně jako původní karetní hra Warhammer. Fajn nápad, ale pořád je to jen kopie toho, co už tu jednou bylo. Jsou tu i minihry, jako brnkání na kytaru, hraní s nožem zvané Pětiprsťák  a jakási desková hra, jejíž smysl leckomu uniká.

Můj dům, můj hrad

Svět Rage se zdá jako živoucí sám o sobě, i když jde vlastně jen o předem připravené sekvence. Bandité si drží svoje teritoria a Autorita si nenechá od mutantů nic líbit, ale nikde při cestování jen tak hrdina nenarazí na bojující frakce, kromě těch, co se snaží hrdinu zabít. Takže se o živoucím světě, jako byl například v Oblivionu, ani tak moc mluvit nedá.

V Rage zabírají velkou část i multiplayerová klání. Hráči mají na výběr ze tří různých možností. První je Bojová jízda, což je vlastně obyčejné závodění se všemi druhy závodů: Raketová jízda nebo závod a časovky, vše za vydatné pomoci namontovaných zbraní, v podstatě jde o deathmatch s vozidly. Legendy Pustiny, jak se druhý mód jmenuje, jsou samostatné mise prezentované formou seriálu Mutant Bash TV. Pak jsou tu ještě co-op mise pro pár hráčů. Žádný extra nápad se nekoná.

[youtube_660]XF86ZwV2Vjk[/youtube_660]

Grafika je vskutku velmi dobrá a detailní, jak by se dalo čekat od takového titulu. Škoda jen těch problémů s ovladači. Ale i po jejich instalaci se občas stane, že při rychlejším pohybu myší se vykreslují detaily trochu pomaleji. Celkovému zážitku to ale nevadí. Pánské publikum potěší i pěkně tvarované slečny, kterých sice není moc, ale o to hezčí jsou. Občas jsou problémy i se zvukem, když přestane hrát ambientní hudba nebo zašumí, když se hrdina projíždí v autě.

Stejně jako v každé jiné hře jsou i zde neviditelné rohy a stěny. Působí špatně, když není možné přejít přes překážku vysokou pár centimetrů, jelikož ta část prostoru není přístupná, hlavně u hry takového formátu.

Verdikt:

RAGE vypadá dobře, hraje se skvěle a je velmi příjemnou kombinací těch lepších částí mnoha her. Herní prožitek je tak nadmíru dobrý. Ale na druhou stranu je RAGE až šíleně neoriginální a spousta věcí je nedotažených.

Celkový dojem hodně kazí neviditelné stěny, trochu inventář a celkově moc pohádkové prostředí, které do postapokalyptického světa nepatří. Ale i přesto je to velmi kvalitní titul a má v sobě něco, co donutí hráče hrát až do konce. Tedy aspon tu část příběhovou, která nakonec také zklamala. Její herní doba se pohybuje kolem sedmi hodin a konec je až neuspokojivě otevřený.

Velkým plusem jsou pak kvalitně zpracované české titulky.

Hodnocení: 75 %

• Klady: Grafika, střílení, spousta zábavy