RECENZE: Sága Křídla pokračuje knihou Kouzlení. Chybí tomu ale kouzlo

Lenka Lokvencová

Lenka Lokvencová

1. 8. 2012

OBR: Kouzlení, druhý díl fantasy ságy KřídlaNeuběhl ani půl rok a už se Čechy dočkaly pokračování v Americe oceňované ságy Křídla. Druhá část s názvem Kouzlení přináší další příběhy mladičké víly Laurel a jejích dvou přátel, florela Tamaniho a člověka Davida.

Spisovatelka Aprilynne Pikeová při rozhovoru o knihách Křídla a Kouzlení. Zdroj: youtube.com

K Laurel se vracíme půl roku poté, co jsme ji opustili na konci minulého dílu. Od útoku zlotřilého trolla Barnese uběhlo už dlouhých šest měsíců, během kterých se Laurel smířila nejen s nebezpečím, které hrozí jí i celé její rodině, ale také se svojí skutečnou identitou. Ne všichni z její rodiny se však vyrovnali s tím, že mají doma florelu. A co teprve, když se Laurel v rámci výuky rozhodne na prázdniny odejít do své domoviny, do Avalonu.

Aprilynne Pike

Narodila se v Salt Lake City v Utahu, vyrůstala ve Phoenixu v Arizoně. V roce 2009 si splnila sen a vydala první knihu s názvem Wings (Křídla), která ihned vyletěla na žebříčku popularity. Následovaly další tři pokračování – Spells (2010), Illusions (2011) a v letošním roce i závěrečný díl Destined (2012). Poslední dva díly se do Čech teprve chystají, Illusions na konci letošního srpna a Destined na začátku roku 2013. Fanoušci se také mohou těšit na stejnojmenný film s Miley Cyrus alias Hannah Montanou v hlavní roli.

Jeden školní rok Laurel sice skončil, ale osm týdnů florelího výcviku teprve začíná. A to už ve chvíli, kdy dívka vstoupí do světa víl. Hned u brány Laurel dostává první lekci z florelí hierarchie. Rozdělení na jarní, letní, podzimní a zimní florely je dáno odnepaměti, a přesto se s tím Laurel není ochotná smířit. Zvláště přísná pravidla, která ji nutí držet si odstup od svého kamaráda Tamaniho, ji přivádějí k nepříčetnosti. Je jen otázkou, kdy se dívka vzbouří proti pravidlům světa florel i lidí.

OBR: Přebal knihy Kouzlení, druhého dílu ságy Křídla

Jako Bella v Bradavicích

Valná část druhého dílu se přesouvá ze světa lidí do Avalonu, říše víl. V té se Laurel seznamuje se zákonitostmi florelího světa. V mnohém zde autorka vsadila na eso v podobě školního prostředí. Stejně jako v Harrym Potterovi nebo na Upíří akademii se dostáváme do důvěrně známého prostředí, kde se řeší vše, co k tomu patří. Od profesorů a předmětů až po první školní lásky.

Unikl vám první díl? Přečtěte si recenzi na Křídla

Kupodivu je však profesorům a citovým záležitostem věnován mnohem větší prostor, než výuce kouzlení jako takové. Ačkoliv rozšiřování Laureliných schopností by mělo být středobodem celého příběhu, jak napovídá už název knihy, není tomu tak. Kromě několika triků, se kterými by si poradil spíše pouliční magik než Albus Brumbál, je kouzlení odsunuto do pozadí a spíše opomíjeno.

Srdeční problémy jsou naproti tomu bodem, který má v knize Kouzlení neodmyslitelnou část. Zatímco zpočátku má Laurel zcela jasno ve svých citech a její volbou číslo jedna je David, postupem času, který dívka tráví ve světě víl, je stále více přitahována k Tamanimu. A Laurel si stále více uvědomuje, že je především víla. Ne člověk.

Nový měsíc podruhé

Aprilynne Pikeová debatuje se čtenáři o knize Kouzlení. Zdroj: Youtube.com

Stejně jako v předchozím díle je i u Kouzlení patrná značná inspirace ságou Stmívání. Stejně jako v jejím druhém dílu Nový měsíc se i zde řeší především konflikt mezi dvěma osudovými muži. Každý z jiného světa, každý s vlastním kouzlem. A i zde hlavní hrdinka ví, že vybrat si musí pouze jednoho. Jde však především o to, jak neztratit ani přátelství ani lásku. Zvláště, když se jedná o téměř jedinou spojnici mezi Laurel a jeho světem. Ať už lidským, nebo vílím.

Aprilynne Pikeová všem opět dokázala, že je na svůj věk vynikající spisovatelkou. Plynutí příběhu i jazyk celé knihy je lehký, snadno stravitelný a až neskutečně čitelný. Největší slabinou celého příběhu je bohužel příběh samotný. I když se dá celá kniha přečíst na jediný dech, po otočení poslední stránky zjistíte, že jste se během celého příběhu vlastně nic nedozvěděli. Kromě jedné nové postavy, která jistě ještě zasáhne do děje, se příběh plácá sem a tam bez výraznějšího vyústění.

Seznámení s Avalonem, srdeční záležitosti a samozřejmě nějaký ten neodmyslitelný zloduch na konci, to je téměř kompletní náplň všech 360 stran. Jako druhá část plánované tetralogie se samozřejmě stále jedná o rozjezdový díl, přesto je nedějovost celého děje překvapivá.

Na druhou stranu je nutné přiznat, že i tento prohřešek bude díky čtivosti celého příběhu mnohými prominut. Je pravděpodobné, že knihu čtenář přečte na jeden nádech a ještě víc se bude těšit na další díl. Kniha Kouzlení si totiž pozornost zaslouží, jen nad ní nesmíte příliš přemýšlet.

Název originálu: Spells
Název: Kouzlení
Autor: Aprilynne Pikeová