RECENZE: Temný učedník od Margaret Weis. Sága DragonLance se opět vrací

23. 7. 2012

Série Temný učedník obsahuje tři romány: Jantar a popel, Jantar a železo a Jantar a krev. Margaret Weis se rozhodla pokračovat v osudech Miny po skončení děsivé a krvavé války. Podlehne kdysi mocná válečnice svodům temnoty, nebo si vybere cestu dobra?

Příběh začíná bezprostředně po konci Války duší. Autor: Matt Stawicki

Draci. Dobrodružství. Válka. Láska. To vše a ještě víc se člověku vybaví, když se řekne DragonLance. Svět, kterému před více než dvaceti lety vdechla život autorská dvojice Margaret Weis a Tracy Hickman. Vcelku nevinně vypadající příběh o lidech, kteří se nechtěnou náhodou stali hrdiny obrovské války, se v průběhu let rozrostl v monstrum, jež v originále čítá více než 120 knih.

Více o knihách DragonLance se dočtete zde

Náš příběh začíná bezprostředně po konci Války duší. Mina, jež vedla lidská vojska proti všem ostatním rasám i bohům pod praporem Temné bohyně Takhisis ve Válce duší, se ocitá sama. Bez přátel, bez bohyně, která ji vedla, i bez chutě k dalšímu životu. V těchto slabých chvílích ji vyhledá Chemoš, bůh a pán smrti a mrtvých. Přesvědčí ji, aby se stala jeho oddanou kněžkou a hledala mu na světě další následovníky. Mina přijímá a na Krynnu se začíná šířit kult děsivých Milovaných, následovníků Chemoše, kteří nemohou zemřít a ničí vše živé ve svém dosahu.

Do příběhu se chtě nechtě dostává bratr Rhys Zednář, mnich mírumilovného boha Majereho. Jeho bratr, jenž se stal jedním z prvních Milovaných, nemilosrdně zavraždí své i Rhysovy rodiče a s nimi i celé osazenstvo kláštera, kde Rhys žil. Mnich se proto vydává společně se svou fenkou Attou a šotkem Rulíkem na vyčerpávající pouť napříč celým Krynnem, aby ničemného bratra dopadl a pomstil se jemu, všem Milovaným a následně i Mině. Do všeho se navíc míchají bohové, kteří pochopitelně nemůžou na ničem nechat nit suchou.

Opakování je matkou moudrosti

Margaret Weis znovu a znovu dokazuje, že je fantastickou spisovatelkou a napsat dobrou knihu pro ni nepředstavuje problém. Knihy mají výbornou stylistiku, posloupnost a návaznost děje, napětí a přesně tolik humoru, kolik je v danou chvíli třeba. Nikde se člověk nemusí zastavovat a už vůbec není potřeba se vracet a zjišťovat, kam si odskočila pointa. Autorka v těchto bodech nasazuje laťku vysoko. Bohužel je tu již tradiční velké ale.

Kdybychom se na knihy dívali jen jako na samostatnou jednotku, pak by nedělalo nikomu moc problém dát hodnocení přibližující se horní hranici. Jenže když si čtenář knihy vezme jako součást DragonLance, nemůže si nevšimnout jistých podobností mezi jednotlivými ságami. U prvních se nedalo čemu divit, všechno bylo nové. Ale s postupem let se autoři začali čím dál tím více opakovat a vykrádat sami sebe, což nejednoho zamrzí.

Převládá dojem, že autoři už lidově řečeno „neví roupama co by“. Všichni hlavní hrdinové, tak zbožňovaní fanoušky, jsou buď dávno mrtví, nebo už mají na kahánku. Anebo jejich úlohu převzaly děti, které už zdaleka nemají takové kouzlo jako jejich rodiče. Nic nedokáže nahradit slavné Hrdiny kopí a je marná snaha se o to pokoušet. I když postava Miny má ve třídílné Válce duší určitý náboj a charisma, v Temném učedníkovi si její další osudy autorka vycucává z prstu. Nebo to tak alespoň působí.

Jako příklad za všechny si vezměme na paškál postavu šotka Rulíka. Ten jakoby z oka vypadl Tasslehoffovi, šotkovi, jenž si získal srdce čtenářů ve ztracených i neztracených Kronikách či ve Válce bratrství. Rulík se (až na menší výjimky) chová na chlup stejně jako Tasslehoff a čtenářovo bystré a zkušené oko by bylo schopno rozeznat i opakující se vtipy, vycházející z úst obou šotků. Autorka používá i méně využívaných postav z předchozích dílů, protože ty jí jako jedny z mála ještě neumřely. Je velká škoda, že se nesnaží vymyslet charaktery nové, jež by mohly konkurovat formátům jako Raistlin, Tanis Půlelf, Flint Křesadlo nebo Sturm Ostromeč.

Resumé je tedy takové, že všechny tři knihy jako takové jsou napsány bezchybně po stylistické stránce, ale žel, obsahová (z pohledu fanouška a dlouholetého čtenáře DragonLance) již pokulhává. Na první pohled je vše sice chytře ukryté, ale na ten druhý a hlubší je už jasné, že jak Margaret Weis i Tracy Hickman (který sice s Temným učedníkem neměl co do činění, ale s DragonLance je nadosmrti spojen), by se měli zamyslet a zkusit vymyslet něco nového a neotřelého.

Název originálu: Dark Disciple: Amber and Ashes/Amber and Iron/Amber and Blood
Český název: Temný učedník: Jantar a popel/Jantar a železo/Jantar a krev
Autor: Margaret Weis