RECENZE třetího dílu komiksu Riada Sattoufa: Jednou budeš Arab

19. 12. 2018

Riad Sattouf v sérii Jednou budeš Arab předvádí značný um na několika frontách. Jak v autobiografické frašce, v níž se nezdráhá zesměšnit všechny včetně sebe (snad kromě své matky), tak i v učebnici pro zápaďáky, skrze kterou poznávají rigidní muslimský venkov v Sýrii osmdesátých let z první ruky a ne z novinek.cz.

Rijádův bratr Jahjá pomalu roste. Rijádova matka už začíná mít syrského venkova se špinavou vodou a vypadávající elektřinou plné zuby. Rijádovu otci začíná už konflikt kultur lézt pomalu na mozek. Rijádovi kamarádi se podivují, jak to, že není obřezán. Sousedka Rijádovy babičky vraždí koťata holýma rukama. A Rijád samotný? Ten si tím vším tak nějak proplouvá a vše s naivním nadhledem komentuje.

Riad Sattouf
Riad Sattouf (1978) je francouzský karikaturista a komiksový autor. Prorazil roku 2003 v nakladatelství Joanna Sfara komiksem Manuel du puceau. Už ten obsahoval zesměšňované autobiografické prvky, které pak naplno rozvinul v sérii Jednou budeš Arab. Vedle toho natočil film Hezounci a od roku 2004 do roku 2014 ilustroval Charlie Hebdo.

Nadhledu má Rijád vážně k rozdávání. Přestože podává svědectví o věcech mnohdy krajně nepříjemných, ať už je to psychické donucení k obřízce, úplatkářství nebo fyzické tresty na straně syrské, anebo bezcitné mordování koťat či střílení psů na straně francouzské. S patřičnou dávkou nadhledu tu temnou propast sledujeme z visutého mostu, kde se vše zdá zábavné.

Kromě zábavného se vše zdá také jaksi lehčí, méně závažné. To díky dětské optice, do níž se Rijád stylizuje s nevídanou snadností. Dětský pohled na vše dává nahlédnout jako na kouzelný, vzdálený svět plný záhad, a tak přestože si můžeme o mnoha popisovaných věcech pomyslet, že jde o krutá zvěrstva či o předsudky patřící do středověku, neuvrhne nás to do hluboké deprese nad tím, co se děje všude kolem nás.

Rijád se také dovede až obdivuhodně zbavit osobních záští a názorů. Jistě, nikdy to nejde úplně a vše bude přeceť jen zkreslené výběrem scén, ale necítíme žádný odpor k otcově slabošství, kolenovrtství či předsudkům. Zkrátka se dějí, není třeba něco odsuzovat a podsouvat čtenáři vlastní názor (ač samo vykreslení jej nejspíše dovede předat stejně silně).

Především skrze rozbory Rijádova otce se pak dozvídáme o spoustě důležitých geopolitických událostí či faktů jako obsazení Velké mešity v Mekce, a jen málokdo dovede vše vystihnout v několika málo větách tak vtipně, tak zjednodušeně a přesto tak přesně.

Povolání tohohle chlápka bylo celé dny řezat konečky pindíků

Všemu ještě nahrává Rijádova kresba. Ale co k ní říct, vždyť už snad ani nemá smysl zmiňovat se o barevném ladění (a přesto jsem to udělal!), stejně jako o jeho lehké a svižné lince (udělal jsem to zas?). Zdá se, že zde Rijád dosáhl svého vrcholu již dávno před prvním dílem série, a není kam se posouvat dále.

Jednou budeš Arab patří v dnešní vyhrocené situaci k těm několika málo komiksům, které si k blízkovýchodním událostem zachovávají odstup, a přesto se jich dotýkají stejnou měrou jako radikální pamflety z obou stran. Jen na rozdíl od nich se vás nesnaží zhnusit, ale pobavit a přiučit. Snad i proto na Rijádovy komiksy můžete narazit v tolika různých překladech.

Originální název: L‘Arabe du futur #3
Český název: Jednou budeš Arab – Dětství na Blízkém východě #3
Scénář a kresba: Riad Sattouf