RECENZE: Purpurová stuha. V knize tří autorek se mísí text spolu s komixem

Lenka Zajícová

Lenka Zajícová

4. 12. 2012

Chudoba přinutí nezkušenou Cathy opustit rodinu a vydat se na službu do starodávného panského sídla, kde každá nová dívka dříve či později skončí s vyhazovem. V Purpurové stuze od Carly Millerové, Isabelle Metzenové a Kathleen Weiseové jí bude hrozit nejen ztráta zaměstnání, ale mnohem více.

Po tatínkově odchodu toho zbylo v rodině kromě krásných jahod už jen málo a dům začíná praskat ve švech. Cathyina maminka už dál nemůže uživit celou rodinu, a tak pošle svou dceru na službu k mladému hraběti. S sebou si dívka vezme jen malý raneček a maminčinu stuhu, kterou jí ustřihla z jejich nejlepšího závěsu.

Uprostřed lesa se Cathy ztratí, ale hodný pasáček ovcí jí pomůže najít cestu. Nakonec se dívka do velkolepého sídla dostane a vrhne se s pílí do služby. Mladého pána se jí ale stále nedaří spatřit, protože se ukrývá v jiném křídle domu. Při příležitosti jeho narozenin jí ale nečekané setkání navždy změní život. Dokáže Cathy, která umí promlouvat se zvířaty, probudit city v zkamenělém srdci přísného majitele sídla a zachránit tak jeho duši?

Purpurová stuha od trojice autorek se odehrává v barokní době, kdy byly rozdíly mezi společenskými vrstvami poněkud výraznější, než je tomu v současnosti. Na jedné straně velkolepé panské sídlo a na straně druhé chudoba, která Cathy donutila opustit rodinu a jít sloužit, aby se vůbec uživila a nebyla na přítěž své rodině. Co se však nemění, je jazyk, žádných archaismů se tedy není třeba bát. Protiklady jsou znát i v charakterech postav, naivní služka Cathy, snící o lásce, a na opačné straně pán, který střídá jednu mladou slečnu za druhou.

Purpurová stuha Millerová (obálka knihy)

Chuť peněz

Intriky se nevyhnou nikomu a nad velkolepým starým sídlem se snáší tajemství, které musí Cathy včas rozluštit, jinak bude vše ztraceno. To ale není tak jednoduché, jak by se mohlo na první pohled zdát, a čtenář si může spolu s dívkou lámat hlavu nad tím, kdo za vším stojí. Čas hraje svou krutou roli, a pokud dívka tajemství nedokáže odhalit včas, nejeden život bude ohrožen. Zlo se zdá mít navrch a dobro se teprve snaží probojovat na světlo.

V příběhu o mladém hraběti se mísí komiks a psaný text v jednom. Černobílé ilustrace jsou velice povedené a pomáhají utvářet celkový hororový ráz napínavého dobrodružství. Ani romantika nezůstane stranou a mladé čtenářky si přijdou na své. Celé dílo připomíná klasické německé romance, které lze vidět běžně v televizi. Kniha je vhodná pro dívky od dvanácti let, které se mohou nadchnout dechberoucím osudem nezkušené Cathy.

Název originálu: Die purpurrote Schleife
Český název: Purpurová stuha
Autor: I. Metzenová, C. Millerová, K. Weiseová