RECENZE: V knize Radleyovi vystupuje úplně nenormální upírská rodinka

13. 10. 2011

Matt Haig připravil svým čtenářův vskutku zajímavý pohled na všední dny glorifikovaných krvelačných vládců noci, upírů. Originální ukázku, jak by to mohlo vypadat, kdyby se rodina těchto temných bytostí rozhodla žít jako lidé.

Ilustrace na druhé verzi obálky knihy Radleyovi Autor: Jiří Mičkal

Čtyři strašliví netvoři se pokouší žít po vzoru svých lidských sousedů a šikovné Příručky pro abstinenty. Je možné, že se jim bude dařit. Měli by však počítat i s tím, že nikoli. Že by do jejich poklidného denního života mohly vtrhnout větší problémy, než je nudná práce nebo vyrážka ze sluníčka a šikana na střední.

Sláva obyčejnosti. Nebo ne?

Rodina Radleyových je zcela ukázková středostavovská britská rodina.  Otec Petr léčí své nudné sousedy, matka Helena je v domácnosti. Děti Rowan a Klára navštěvují střední školu, kde je zejména chlapec terčem posměchu. Avšak pod povrchem stereotypního života doutná jako nevybuchlá sopka nebezpečí jejich odhalení. Petra i Helenu snaha přizpůsobit se ubíjí a ničí jejich manželský život. To neustálé omezování jejich přirozenosti, pro které se rozhodli již před sedmnácti lety v Londýně. Tehdy si zakázali pít krev a odlišovat se od obyčejných lidí.

Dětem o jejich temném dědictví nic neřekli a nemají to v plánu. Třebaže Rowan dostává ze slunce vyrážku, i když používá opalovací krém s faktorem 60. Přestože Kláře je stále hůř, protože jako veganka nemá šanci získat živiny, které při absenci krve postrádá. Možná i to přispěje k tragédii, která obrátí jejich poklidný život vzhůru nohama. Klára, ničená nepochopitelnou touhou, vysaje na večírku svého dotěrného opilého spolužáka. Nezbývá než požádat o pomoc Petrova bratra Williama, který je pravým opakem upířího abstinenta. A smyčka lidské spravedlnosti se začíná stahovat.

Není upír jako upír, ale všichni touží po krvi

Od prvních řádků své knihy Matt Haig pomaličku stupňuje napětí. Lehké náznaky nenormálnosti již v prvních větách totiž nenechají nikoho na pochybách, že s výstavní čtyřčlennou rodinou něco není v pořádku. Toto podezření se záhy mění v jistotu a každému je jasné, že má co do činění s upíry. Přestože jezdí každé ráno do práce a k snídani si dávají namazané tousty nebo uzeninové předkrmy.

Brzy se poklidně odvíjený příběh, prokládaný citáty z Příručky pro abstinenty, začíná rozbíhat rychleji. První nevyhnutelná oběť na sebe nenechá dlouho čekat a pozlátko normálnosti se definitivně trhá. Původně skryté touhy hlavních protagonistů se dostávají na povrch a je jen na každém z nich, jak se s nimi dokáže vyrovnat.

Petrův bratr, třebaže byl původně zavolán jako zachránce v hodině nejtěžší, se stává katalyzátorem jejich vzájemných vztahů i přístupu k životu a lidem. Autor postupně odhaluje minulost rodičů Radleyových i jejich vzájemné vztahy, které William ovlivnil více, než někteří z nich tuší. Dětem, které samozřejmě projdou proměnou jako ošklivá káčátka, ukazuje krvežíznivý upír z velkého města zcela jiný přístup ke krvi než jejich rodiče. A konfrontuje je s jejich výchovou a snahou zapadnout.

Příběh samý je vlastně zajímavým spojením psychologické sondy do rodinného života a fantastického žánru. Obyčejného života teenagerů se všemi problémy dospívajících dětí, které se nějakým způsobem odlišují. Zároveň se musí vyrovnávat se společenskými tlaky střední školy a jejich vnitřního života zmítaného přeměnou dětí v dospělé a snahou jednak se zařadit, jednak získat spřízněnou duši nebo srdce někoho naprosto nedosažitelného.

Tento pohled na svět dospívajících není v současné literatuře ničím neobvyklým. To, čím se odlišuje od mnoha obdobných vhledů do duší středoškoláků, je i pohled na svět a jeho problémy očima rodičů Rowana a Kláry. Také oni se musí zamyslet nad svým manželským životem poznamenaným jednotvárností a hlubokými šrámy z minulosti. I oni si musí projít jistou cestu, než přijdou na to, jak pokračovat dál.

Tato tematická linka by však, zcela přirozeně, v tomto žánru nevystačila na víc než na několik stran. Proto je příběh rodiny Radleyových již od počátku prokládán narážkami na jejich odlišnost, zhoršující se stav Kláry a ostatní příznaky blížícího se maléru. Ten eskaluje útokem, při kterém se mladá dívka seznamuje s tím, co vlastně ve skutečnosti je. Tímto momentem se také relativně středoproudá beletrie mění v zástupce fantastiky. Zároveň je to pro Kláru i její rodinu první krok k sebepoznání, s nímž jim vrchovatou měrou pomůže právě černá vrána této rodiny, William.

Podívejte se také na další články s upíří tematikou

Třebaže v této knize čtenáře nečeká žádná velká bitva lovců upírů s vládci noci či grandiózní potyčky rozzlobených krvesajů bojujících o potravu nebo území, své krve se dočkají i ti, kteří nějaký boj zkrátka potřebují. Avšak předem nutno varovat, že ho nebude příliš mnoho. Mohlo by se zdát, že proto kniha může třeba nudit, ale skutečně to tak není.

Pokud tedy čtenář hledá utržené končetiny na každé stránce omývané proudy krve a kličky střev vyčuhujících z rozervaných břišních dutin, samozřejmě ho děj této knihy příliš neupoutá. Pokud však hledá svižný inteligentní text s vrchovatou měrou napětí, které se stupňuje v závislosti na tom, jak pokračuje vyšetřování smrti první oběti, je to příběh právě pro něj.

Od určité chvíle je totiž vtažen do děje, který se před ním plasticky vyvstává, aniž by byl násilně přerušován nevhodnými pomlkami či hluchými místy. Některé dějové zvraty jsou sice poněkud předvídatelné, ale čtenáře to vůbec neruší, protože jej vzápětí překvapí další, které nečekal. Postavy jsou civilní a nejednají v rozporu se svou přirozeností či logikou příběhu. Zkrátka příjemné čtení.

Název originálu: The Radley´s
Český název: Radleyovi
Autorka: Matt Haig