RECENZE: V knize Za temným portálem najdete zbytky Warcraftu

Lukáš Vaníček

Lukáš Vaníček

8. 5. 2013

Řekne-li se Warcraft, okamžitě se vybaví, meče, sekery, magie, orkové a démoni. Poslední česky vydaná kniha ze světa Azerothu přináší bitvy i souboje ve velkém množství, knize ale chybí pár důležitý věcí.

Hlavní zápornou roli si v románu střihnul Ner´zhul. Autor: Markus Erdt

Za temným portálem je další z řady knih, kterými se snaží společnost Blizzard vyždímat jednu ze svých nejdojnějších krav – Warcraft. Od doby, co vyšla strategie Warcraft 3 a s ním spojené online RPG World of Warcraft uběhla řada let. Roky stoupající i klesající slávy světa Azeroth by se daly vyjádřit i počtem publikovaných knih, jejichž valnou část vydalo také nakladatelství Fantom Print. Bohužel však v konkurenci ostatních knih v sérii poměrně zaostává.

Knihy vydané pod hlavičkou Warcraft můžeme rozdělit do tří kategorií. Předherní popisují události před dějem samotné počítačové strategie, herní přímo rozvíjejí, popisují, nebo doplňují (víceméně) příběh hry a postherní. Tyto knihy rozvíjejí svět dál po invazi orků a jsou tak přímo propojené s reáliemi hry World of Warcraft. Sem můžeme směle zařadit Příliv temnoty a nyní i Za temným portálem.

Staří známí

Na scéně se opět objevuje v hlavní záporácké roli orčí warlock Ner´zhul proti němuž stojí velitel aliančních vojsk paladin Turalyon se svou elfí metresou Alerií. Příběh už od začátku trochu trpí syndromem nastavované kaše. Autoři se snaží nabrat nový směr a opět posunou příběh dál. Ner´zhul tak vymyslí ďábelský plán na přesunutí Hordy do jiného světa. Nápad jistě dobrý, ale provedení už silně pokulhává. Jak jeho, tak obou autorů.

Předně: vše je moc jednoduché. To je handicap celé knihy. Co se má stát, stane se, a to hned, bez zdráhání, ačkoliv logika i uvěřitelnost dostávají po hlavě holí. Autoři jako by zapomněli základní poučky při vytváření příběhu a dopouštějí se jedné chyby za druhou.

Zpočátku ještě čtenář nic nepostřehne, jenže jak se bude nořit dál a dál do příběhu, začne údivem kroutit hlavou, jak je tohle možné. Je pravda, že se pohybujeme v intencích fantasy, nota bene fantasy vytvořené jako merchandising k úplně jinému produktu, proto bychom měli lehce přimhouřit oči při kritickém pohledu na knihu. Dalo by se říci, že podobné tituly jsou spíš spotřebním zbožím, ale i přes všechny polehčující okolnosti se čtenář začne ke konci nudit.

Ano, je tam spousta bitev, krve, výkřiků a dalších tělních tekutin, orgány nevyjímaje. Jenže úplně chybí napětí, Duo jinak poměrně schopných autorů (Golden má na svědomí příjemně čtivého Vládce klanu, Rosenberg Příliv temnoty) pravděpodobně potřebovalo na nájem, proto si sedli a vytvořili tuto slátaninu.

Ať už se bavíme o bitvách, tajemných obřadech i jejich rušení, vždy se odehrají jakoby lusknutím prstů. Lup: jsme za temným portálem, lup postavíme si tam pevnost! Lup vykydlíme megamocnou orčí citadelu, lup, hrr na orky, lup konec.

Kniha zejména ke konci skáče v příšerných časových skocích. Kdyby se tak dělo celou knihu, je to odpustitelné, jenže autorům tento fakt utekl. V první půlce knihy děj pospíchá, postavy nemají čas a dostávají žaludeční vředy ze stresu, protože nic nestíhají. O to větší rozdíl pak přinese druhá půlka knihy, ve které si celá výprava při pronásledování v klidu postaví tábor, pak tvrz a v klidu vyčkávají, a to bez jediného logického, rozumného důvodu, popřípadě nějakého vysvětlení. Čas, který v ději hraje hlavní roli, se najednou úplně zapomene a autoři plácají příběh jak bábovičku.

Druhá poučka pro začínající autory radí, aby byly obě strany víceméně vyrovnané, spíše aby zlá strana měla navrch a dobrá se k posile musela prokousat. Za temným portálem přináší velkou neutuchající sérii nudných a velice jednostranných bitev. Autoři je nijak nerozepisují, obejdou je několika větami, aby v příběhu poskočili dlouhým skokem zase dál. A neustále sledovat vítězící dobrou stranu je upřímně nuda.

Kydlení nepomáhá

Tolkien psal o uvěřitelnosti ve fantastických světec. Golden i Rosenberg by si měli zkusit aspoň jednou vyšlápnut na pěší túru v plné zbroji, protože z lidí dělají absolutní superhrdiny, kterým ani mnohamílový pochod nevezme chuť do stavby tábora a několikahodinovému masakrování orků. Je to detail, ale také jedna z mnoha šmouh, které odhalují trhliny, nedokonalosti a pitominy v ději. Je jich tolik, že čistý štít příběhu začíná kvapem blednout.

Autoři se také pokusili vnést do děje kromě odfláknutých bitev také nějaký ty vztahy a lidsko-elfí niterno. Bohužel i zde selhávají na pár větách bez obsahu i vztahu k příběhu. Několik pasáží tak vypadá, jako kdyby je tam autoři připsali na přání nakladatele, že tam nemají náznak sexu.

Za temným portálem není dobrá kniha. Nudu při jejím čtení způsobili autoři svými vlastními chybami a neschopností vytvořit ucelený děj. Příběh skáče z jedné nohy na druhou, chvíli to vypadá, jako kdyby první část psal jeden a druhou část druhý, aniž by se ale před tím či potom potkali. Zatím poslední díl série potěší maximálně tak zaryté fanoušky Warcraftu. Tento dál dokazuje, že ani tak rekordní dojnici, jakou je značka Warcraft, nelze dojit donekonečna.

Název originálu: World of WarCraft: Beyond teh Dark Portal
Český název: WarCraft: Za temným portálem
Autor: Aaron rosenberg, Chrsitie Golden