RECENZE: V komiksu Grandville světem hýbou teroristé, Mon Amour!

28. 3. 2017

V Česku se dá v lese narazit na jediný druh jezevce, na jezevce lesního. V Americe by zase člověku nedělalo problém potkat v lese jezevce stříbrného. Porůznu před vámi ve světě může proběhnout i jezevec bělohrdlý, bělolící, fretkovitý, šedý, hnědý nebo krátkoocasý. Pokud pak zavítáte do Anglie či Paříže alternativních dějin ve světě Bryana Talbota, nejspíše uvidíte vzácný rod, tzv. jezevce nabušeného.

Jezevec nabušený zpravidla pracuje jako detektiv-inspektor Scotland Yardu. Zpravidla si nebere servítky a zpravidla to s vámi nedopadne dobře, postavíte-li se mu do cesty. Když se jezevec nabušený pustí do pijatyky, aby zahnal citovou ztrátu z prvního dílu, zpravidla to stojí za to. Ale když se doslechne, že zpod gilotiny uprchl jeho dávný nepřítel, zpravidla se sebere. A zpravidla rozpoutá násilný kolotoč plný státních spiknutí.

Bryan Talbot

Po první knize se ubírá na akci. Grandville: Mon Amour se stále dá považovat za velmi akční komiks, ale akce ustupuje do pozadí. Druhý díl se nese v rámci dlouhých rozhovorů. Občas až příliš, věci, které by si čtenář zvládl odvodit sám, jsou mu až násilně podsunovány, ale komiks působí oproti prvnímu dílu vyváženěji.

Ačkoli hypermaskulinita inspektora LeBrocka nezmizí, feeling osmdesátkových akčních hrdinů tak trochu ustupuje do pozadí a nechává prostor tomu, co má Talbot nejraději – alternativní minulosti jako zrcadlu té reálné (současnosti). Vlády spolupracují s teroristy, vlády podporují terorismus, falešní teroristové, falešné všechno – ano, Grandville je vááážně daleko od pravdy.

Bryan Talbot: Grandville #2Jakkoli jde o zajímavé téma, které Talbot podává velice čtivým a zábavným způsobem, čtenáři, který už Talbota zná, to trochu ubírá na překvapení. Ale to, že čtenář tři čtvrtiny knihy tuší, jak vše dopadne, na kvalitách komiksu nic neubírá, protože Talbot ví, jak se má příběh vyprávět.

Pomáhá mu v tom i jeho čitelná a přehledná kresba. Kdo chce, může se nechat hladce vést, kdo rád hledá, najde v detailech obrovské množství sexy paropunkových (sakra, jak já to slovo v téhle počeštěné verzi miluju! A děkuji Comics Centru za jeho šíření) udělátek.

Poněkud ubylo odkazů a pastišů, odhlédneme-li právě od technických vymožeností. To trochu zamrzí, poněvadž to tvořilo jedno z hlavních kouzel Grandville. Do protiúderu ale jeden odkaz nabobtnal do nových rozměrů, totiž odkaz Sherlocka Holmese. Kde se dal v předchozí knize tušit, v Grandville: Mon Amour už představuje LeBrock Sherlockovu brutálnější inkarnaci.

Ach to státu hanobení, nad to není, nad to není

Řeč nemůže nepadnout o českém provedení. Dnes se cpe přebal na všechno, a pokud není, málokdo si vyhraje s deskami. Tady je opak pravdou. Moc příjemné na pohled, ještě příjemnější na omak. Při pohledu do tiráže se náhodný čtenář může zděsit počtu překladatelů, ale při čtení toto množství náležitě ocení. Velice vymazlený překlad, postava jménem Medvídek Aú mluví za vše.

Grandville: Mon Amour přináší poutavé dobrodružství z velice sympatického světa plného teroristů, šarád a paropunkových udělátek. Času stráveného v Grandville se nedá litovat a nezbývá než doufat, že vše s dalším dílem získá na komplexitě a překlene se v odhalování obrovského mezidruhového spiknutí.

Originální název: Grandville: Mon Amour
Český název: Grandville: Mon Amour
Scénář a kresba: Bryan Talbot