RECENZE: Veřejné práce bodnou všude. I v komiksu DMZ

29. 3. 2012

Brian Wood a Riccardo Burchielli pod smyšleným příběhem o druhé občanské válce v Americe rozvíjejí mnohem zajímavější a závažnější témata. Témata politiky, morální zvrácenosti a prohnilosti společnosti. Témata, která se ve skutečnosti dotýkají téměř každého z nás a která bychom rozhodně neměli ignorovat. A daří se jim to velice dobře.

Série DMZ popisuje příběh Ameriky, v níž zuří nová, druhá občanská válka. Doba, v níž se komiks odehrává, však není té naší nijak vzdálená. Spíše naopak. Do Manhattanu, demilitarizované zóny (která však není tak demilitarizovaná, jak by měla být), se zajde podívat novinář Matty Roth. A čtenář pozoruje novou historii, historii bezpráví a krutosti, právě jeho očima. A není to nic příjemného.

Brian Wood

Autor scénáře, Brian Wood, není na poli komiksu žádným začátečníkem. Na svém kontě má už několik význačných sérií, v nichž si zatím však své umění jen tříbil. Naplno jeho zkušenosti s politickými thrillery a kritikou společnosti vykvetly až v sérii DMZ.

Autorem antiutopického, antimilitaristického a antibůhvíčehoještě scénáře je Brian Wood. Předestírá ho však na nejedné rovině. Pro čtenáře, který chce pouze akční zajímavý komiks, vytvořil rovinu první. V ní se objevuje vše, co by měl dobrý mainstreamový příběh mít. Napětí, akce, zábava, a dokonce i (tak trochu) láska. Člověk si knihu užije, odloží ji a těší se na další díl.

Rovina druhá ovšem působí zajímavěji. Pod skořápkou se totiž skrývají myšlenky, pro někoho možná poselství, ale to už by se trochu přehánělo. Brian Wood nad věcmi přemýšlí. Přemýšlejte i vy. Prohnilost politiky není jen prvkem příběhu, je to odraz, zrcadlení našeho světa. Kritika společnosti v komiksu se dotýká opravdové skutečnosti, zničený život představuje metaforu života dnešních lidí. Cože? Pláč? Člověče, co jste zač? Jste snad z jinýho světa? Taková obyčejná věta. Máš strach? Tak drž hubu! A hledej zbraň!

Hračky a sny pod hlínu!

Vedle scénáře, jenž z mainstreamu lehce vybočuje a pomrkává na nezávislý komiks, stojí ještě na podobném postu kresba Riccarda Burchielliho. Ačkoli vše táhne jemná a čitelná linka, něco není v pořádku. Většina kreseb byla vyvedena v temnějších odstínech, zračí se zde pochmurné jádro. Městská džungle. Ošuntělost srdcí se zračí ve stěnách panelových domů. Výrazy postav naprosto přesně vystihují beznaděj a jen málokdy nějaký veselejší pocit. Ale když už, tak poctivě a emocionálně. Pokud na vás vrtochy nedýchnou z příběhu, vaše rozpoložení rozhodně pokřiví alespoň vizuál. Náladová kresba.

Série DMZ se nedá doporučit každému. Hledáte-li veselý příběh o gumových medvídcích, zahoďte tento komiks. Hledáte-li dobrý akční komiks, sáhněte po něm. Hledáte-li méně náročný orwellovský příběh, přivítejte šedivý svět DMZ s otevřeným srdcem. Žádné slzy, žádné city, žádné básně, to nám bude krásně!

Originální název: DMZ #3: Public Works
Český název: DMZ #3: Veřejné práce
Scénář: Brian Wood